PWS Kunstmatige Organen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

PWS Kunstmatige Organen

Hallo iedereen!
 
Een klasgenoot en ik zijn bezig met ons profielwerkstuk. Voor ons profielwerkstuk hebben we het onderwerp 'Kunstmatige organen' gekozen. Wegens het feit dat we op het VWO zitten, moeten we hierbij een experiment doen. Hierbij dachten we bijvoorbeeld aan het kweken van een klein stukje epitheel. Het hoeft niet erg groot te zijn! Nu is mijn vraag of iemand weet hoe we dat kunnen doen en waar dat zou kunnen. 
 
Alvast bedankt
 
Met vriendelijke groeten!

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: PWS Kunstmatige Organen

Ik denk dat je de beste kansen hebt door contact op te nemen met universitaire faculteiten die zich bezig houden met regeneratieve geneeskunde. Ik verwacht niet dat je zelf een stukje epitheel mag of kan kweken - bijvoorbeeld vanwege de kosten of het doel. Maar niet geschoten is altijd mis en misschien kun je in plaats daarvan een dag meelopen op een lab, of iets dergelijks. Een andere mogelijkheid is om je PWS over 'organoids' te doen, een soort mini-organen die pas recentelijk gekweekt kunnen worden, waar tegenwoordig veel onderzoek mee wordt gedaan. Daarvoor zou je contact op kunnen nemen met bijvoorbeeld het Hubrecht Instituut. Ook kun je kijken naar de combinatie van 3D-bioprinting voor de kweek van organen en toekomstperspectieven of sociale/ethische aspecten daaromtrent. 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: PWS Kunstmatige Organen

BB. schreef: Wegens het feit dat we op het VWO zitten, moeten we hierbij een experiment doen. Hierbij dachten we bijvoorbeeld aan het kweken van een klein stukje epitheel. Het hoeft niet erg groot te zijn! Nu is mijn vraag of iemand weet hoe we dat kunnen doen en waar dat zou kunnen. 
 
Het lijkt me dat enten van planten lijkt op het kweken van weefsel bij dieren. Je zou thuis cactussen kunnen enten op verschillende onderstammen, en onderzoeken of de ent het best groeit op een gelijksoortige onderstam. 

Berichten: 2

Re: PWS Kunstmatige Organen

@Beresteyn

Ik vind je idee geweldig! Dankjewel! Ik zal er zeker wat mee doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: PWS Kunstmatige Organen

Het kweken van organoids is een kostbare aangelegenheid waar veel tijd in gaat zitten. Los hiervan ben ik bang dat je een specifiek doel mist, hoe helpt dit je het orgaan groei process beter te begrijpen of de functie van een orgaan beter te begrijpen.
 
Het eerste voorbeeld van een kunstmatig orgaan waar je zelf ook nog mee zou kunnen gaan stoeien zijn dialyse machines. Deze werken op relatief eenvoudige processes die je zelf ook nog na kan boosten.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer