Dragers.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Dragers.

Kunnen mensen die tegen een ziekte zijn ingeënt nog steeds drager van die ziekte zijn?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Dragers.

Ja, natuurlijk. Het is niet zo dat er ineens een magisch ondoordringbaar schild om je lichaam gevormd wordt. Maar de verspreiding van ziektes wordt wel sterk verminderd. Kinkhoest, bijvoorbeeld, verspreidt zich primair als mensen hoesten. Maar als je gevaccineerd bent is het immuunsysteem al voorbereid op de ziekte, waardoor je minder ziek wordt. Gevaccineerden zullen dan minder snel te hoeven kuchen en de ziekte verspreidt zich dan minder snel. Maar het is niet zo dat je niet meer geïnfecteerd (en dus drager) kunt zijn.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Dragers.

Dit is niet helemaal wat ik bedoelde.
 
Ik had begrepen dat er mensen zijn die hun hele leven een ziekte (zelfs een dodelijke) bij zich kunnen hebben, waar ze zelf geen enkele last van hebben maar wel anderen kunnen infecteren.
Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Dragers.

Dat kan. Er zijn persisterende virussen die zich zodanig aan hun host aanpassen dat deze er geen last van heeft, maar waarbij het virus zich wel kan blijven repliceren. Wanneer dat actief gebeurt noemen we dat een chronische infectie, als het virus inactiveert en onder de detectielimiet raakt noemen we het een latente infectie. Vaak worden latente virussen weer actief op momenten dat de host verzwakt is, bijvoorbeeld tijdens ziekte of wanneer de host ouder wordt en het immuunsysteem verzwakt. Een voorbeeld van dat laatste is bij de mens het Herpes Zoster virus. Je kunt daarmee op jonge leeftijd geïnfecteerd zijn (zoals vrijwel iedereen in de samenleving) en daar nooit last van hebben, maar waarbij ineens op oudere leeftijd gordelroos optreedt; in sommige gevallen kan dat dodelijk zijn.
 
Maar heb je zelf niet een idee waar je heen wil? Je vraag is namelijk vrij specifiek: er is een vaccin tegen, mogelijk dragerschap, potentieel dodelijk, persisterende infectie. Of een bron waar je het ooit gelezen hebt, dan kunnen we daar misschien meer aanknopingspunten vinden? 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Dragers.

Het komt uit een andere discussie over de voor en nadelen van vaccineren en besmettingsgevaar.
Sommigen mensen willen niet dat hun kinderen in contact komen met niet gevaccineerde kinderen.
Ik vroeg me daarom af hoeveel kleiner  het gevaar wordt als men daar streng de hand aan houdt.
Dit is niet mijn vakgebied en elders liepen de gemoederen met wat te hoog op.
 
Had gehoopt dat daar cijfers over waren, daar kan ik meer mee dan kwalitatieve gegevens.
 
Dat van die gordelroos wist ik niet, dus dat heb ik in ieder geval van je geleerd.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Dragers.

Nou, bijvoorbeeld mazelen. Als je volledig gevaccineerd bent is de kans dat je beschermd bent tegen ziek worden >99%. In een enkel geval, en meestal betreft dat mensen met een onderliggende afwijking in het immuunsysteem, zal het vaccin niet aanslaan (vaccine failure) en geniet je die bescherming niet. 
 
De kans dat je geïnfecteerd wordt is theoretisch hetzelfde, want zoals ik al zei, er is niet ineens een schild om je heen gevormd. Maar de kans dat je ziek wordt van die infectie is wel aanzienlijk verlaagd (nagenoeg nihil) en dat wordt versterkt als de rest van de samenleving ook meedoet (herd immunity). Je immuunsysteem is namelijk met de vaccinatie getraind om de ziekteverwekker te herkennen en snel en adequaat te reageren. In de meeste gevallen resulteert dat in niet ziek worden (technisch betekent dat je dan geen symptomen hebt, zoals hoesten of niezen). Als je die symptomen niet hebt, kun je die virussen moeilijk verspreiden. Helemaal uitsluiten doe je natuurlijk nooit, maar in een samenleving waarin de vaccinatiegraad tegen mazelen >95% ligt, is de verspreiding nagenoeg uitgesloten (geldt overigens niet voor geclusterde ongevaccineerde gemeenschappen, zoals de Bible Belt).
 
Er is inderdaad nogal heisa over, maar over het algemeen zou een volledig gevaccineerd kind geen vrees moeten hebben van een ongevaccineerd kind. Het immuunsysteem is getraind om snel en adequaat te reageren. Maar dat gebeurt niet in alle gevallen (vaccine failure) of wanneer het kind niet in aanmerking komt voor een vaccin. Daar komt bij dat een ongevaccineerd kind een aanzienlijk hogere kans heeft om het virus te verspreiden. Iedere keer dat een gevaccineerd kind daarmee in aanraking komt verhoogt natuurlijk de theoretische kans dat het een keer fout kan gaan en het gevaccineerde kind toch ziek wordt.
Vergelijk dit met een keeper (immuunsysteem) die heel goed zijn tegenstanders heeft geanalyseerd (gevaccineerd) en precies weet wie (virus) waar de bal altijd richt bij strafschoppen. De eerste negen ballen (9x in aanraking met het virus) zit hij in de goede hoek (adequate immuunreactie) en houdt ie de bal tegen (infectie verholpen; host niet ziek geworden), maar de laatste bal (10e infectie) springt ie in de verkeerde hoek (inadequate immuunreactie/virus glipt succesvol door het immuunsysteem) en is er een tegendoelpunt (infectie succesvol; host ziek). Soms heb je gewoon domme pech.
 
Kortom, ja je kunt als gevaccineerde drager zijn hoewel de kans hierop in een gevaccineerde samenleving sterk verlaagd is. En de kans dat diegene het virus zelf verspreidt is ook aanzienlijk verlaagd. De enige nadelen van een vaccin is dat een prikje even vervelend is en dat je mogelijk bijwerkingen ervaart (in de meeste gevallen normale verschijnselen als pijn op de injectieplaats en koorts). Je hoort weleens spookverhalen dat vaccins ernstige reacties veroorzaken; dit geldt alleen voor mensen die een immuundeficiëntie hebben ofwel een overgevoeligheidsreactie ervaren waarbij het immuunsysteem overdreven reageert; in beide gevallen betreft het vaak genetische afwijkingen. Voordelen zijn dat je (na volledige vaccinatie) voor de rest van je leven bescherming geniet tegen het virus en daarnaast bijdraagt aan het reduceren van de transmissie ervan. Ook zorgt het ervoor dat een zorgkosten aanzienlijk verlaagd worden. In NL zul je niet zo snel overlijden aan mazelen, maar het is onjuist om te stellen dat de ziek niet dodelijk kan zijn. Epidemiologische cijfers zijn er wel, maar daarvoor zou je even de tijd moeten nemen om in de literatuur te duiken. 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Dragers.

Bedankt voor de informatie.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Dragers.

@ Beresteyn
Daar waar je praat over infectie bedoel je waarschijnlijk besmetting.
Quotes:
"Maar het is niet zo, dat je niet meer geïnfecteerd (en dus drager) kunt zijn" en
"De kans dat je geïnfecteerd wordt is theoretisch hetzelfde, want zoals ik al zei, er is niet ineens een schild om je heen gevormd. Maar de kans dat je ziek wordt van die infectie is wel aanzienlijk verlaagd" en
"en houdt ie de bal tegen (infectie verholpen; host niet ziek geworden), maar de laatste bal (10e infectie) springt ie in de verkeerde hoek (inadequate immuunreactie/virus glipt succesvol door het immuunsysteem) en is er een tegendoelpunt (infectie succesvol; host ziek)."

Een besmetting is het binnendringen van een pathogeen. Je bent nog niet ziek en hoeft ook niet ziek te worden, afhankelijk van de virulentie van de pathogenen en de weerstand van de gastheer! Je bent wel drager en kunt dus anderen besmetten. Bij een infectie verspreidt en vermenigvuldigen de ziektekiemen zich en de patiënt wordt ziek! Het lichaam reageert daar onmiddellijk op met een niet steriele ontstekingsreactie.

Berichten: 1

Re: Dragers.

Beresteyn schreef: zo 10 mar 2019, 20:53 Ja, natuurlijk. Het is niet zo dat er ineens een magisch ondoordringbaar schild om je lichaam gevormd wordt. Maar de verspreiding van ziektes wordt wel sterk verminderd. Kinkhoest, bijvoorbeeld meilleures mutuelles France, verspreidt zich primair als mensen hoesten. Maar als je gevaccineerd bent is het immuunsysteem al voorbereid op de ziekte, waardoor je minder ziek wordt. Gevaccineerden zullen dan minder snel te hoeven kuchen en de ziekte verspreidt zich dan minder snel. Maar het is niet zo dat je niet meer geïnfecteerd (en dus drager) kunt zijn.
Dus naar uw mening is dit een goede methode om het virus uit te roeien. Ik weet zeker dat het vaccin de enige remedie is.

Reageer