Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Onder invloed van het follikelstimulerend hormoon uit de hypofysevoorkwab, komt de oestrogeenproductie door de eierstokken na de menstruatie op gang en zullen piekwaardes geven, vlak voor de ovulatie. Oestrogeen zorgt namelijk andere andere voor de groeifase van het endometrium.

Oestrogeen is positief voor de botmassadichtheid, maar negatief voor banden en pezen. Met name (voorste)kruisbandletsels komen bij (topsport)vrouwen (voetbal, basketbal, handbal volleybal, skiën) vaker voor rondom de ovulatie door de hoge oestrogeenwaarden.

Er wordt beweerd, dat door het (door)slikken van de anticonceptiepil deze blessuregevoeligheid voorkomen/verminderd kan worden (het nadeel van een lagere BMD blijft). De hoge oestrogeen en progesteron waarden in de combinatiepil zorgen voor een negatieve feedback op het follikel stimulerend hormoon (FSH) en het luteïniserend hormoon (LH). Omdat er nauwelijks FSH wordt geproduceerd zullen er ook geen hoge oestrogeenwaarden zijn.
Op deze manier zou de blessuregevoeligheid mn. kruisbandletsels worden verminderd.

Het lichaam zal geen hoge concentraties oestrogeen produceren, maar de combinatiepil bevat wel een hoge dosis oestrogeen.
Heeft het (door)slikken van de anticonceptiepil dan niet alleen als doel om de menstruatie uit te stellen tijdens topprestaties?

Berichten: 383

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Het is bekend dat (top)atletes de pil door-slikken. Kruisbandletsels zeggen me niet meteen iets maar wel stijgende hartslag en -bloeddruk alsook grotere borsten in de periode van ovulatie tot menstruatie. Anderzijds zou de pil nadelig zijn voor de vetmassa en zuurstofopname - veel topsportsters hebben echter zo weinig vet dat hun menstruatie vanzelf uitblijft (topsport is niet zo gezond als het lijkt).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

ik draai met grote regelmaat eerste hulp diensten bij sport evenementen maar hier heb ik nog niet eerder van gehoord.
Ik zal eens navragen wanneer ik weer een sportarts spreek.

Berichten: 12.262

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Interessante kwestie. Voor mannelijke profsporters is het gebruik van (zelfs lichaamseigen) hormonen als testosteron een verboden vorm van doping.

Voor vrouwelijke sporters is het slikken van hormonen natuurlijk een vrij gangbare praktijk in het kader van geboortebeperking, maar wellicht heeft het ook wel invloed op prestaties, die verder gaan dan het eventueel beperken van letsel aan pezen en dergelijke.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Het doorslikken van de anticonceptiepil (door de progesteron in de pil treedt er geen menstruatie op) door vrouwelijke (top)sporters, is natuurlijk in eerste instantie bedoeld om de menstruatie en daarmee de menstruele klachten uit te stellen voor een wedstrijd of toernooi. Zeker als vrouwen lijden aan dysmenorroe.
Het ligt voor de hand, dat het ontberen van deze pijntjes voor verreweg de meeste sporters, van invloed is op de prestaties!

Berichten: 12.262

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Dat is natuurlijk logisch, maar is het niet zo dat gebruik van bepaalde hoeveelheden van dergelijke hormonen prestatieverhogend kan zijn, afgezien van 'er geen last van hebben' op het moment dat de prestatie geleverd moet worden?

Voor mannelijke sporters wordt het toedienen van extra testosteron gezien als doping, terwijl het niveau door natuurlijke oorzaken kan dalen (een kind krijgen, verliefd worden of domweg ouder worden).

Ergens lijkt me het een beetje een dubbele standaard: vrouwen mogen wel hormonen gebruiken om hun hormonen op normaal niveau te houden of te krijgen, mannen niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

De hormonen die in de combinatiepil zijn verwerkt zijn oestrogeen en progesteron. Deze hormonen staan niet op de dopinglijst en hebben geen prestatieverhogend effect!

Berichten: 383

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Ik kan er keinaast zitten hoor maar in elke soort sterven er meer mannetjes dan vrouwtjes - vanwege het testosterongehalte, hetgeen zorgt voor meer roekeloosheid. Zou oestrogeen de vrouw dan "voorzichtiger" maken? En alzo haar kruisbanden beschermen??! Nee, juist andersom dan!

Berichten: 12.262

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

egos schreef: za 29 jun 2019, 09:06 De hormonen die in de combinatiepil zijn verwerkt zijn oestrogeen en progesteron. Deze hormonen staan niet op de dopinglijst en hebben geen prestatieverhogend effect!
Dat ze niet op de lijst staan zegt niet per se dat ze geen effect hebben natuurlijk. Het kan ook domweg onmogelijk zijn om te meten of ze endogeen zijn of zijn toegediend. Voor testosteron is dat wel in enige mate mogelijk, dus -kan- men erop controleren.

Opmerking moderator

off topic deel verwijderd

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

De discussie breidt zich ineens uit off topic. Voordat we het dadelijk ook nog over eunuchen hebben, die 14 tot 19 jaar langer leefden dan gewone mannen, wil ik terug naar de functies van oestrogeen en de invloed van de pil op de blessuregevoeligheid. In dit verband wacht ik het antwoord van ArcherBarry af!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Ik heb begin augustus Europees Kampioenschap IFAA Veld Schieten waarbij ik naar alle waarschijnlijkheid een arts wel te spreken zal krijgen. Ik zal het dan voorleggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Top!
Niet alleen oestrogeen, maar ook testosteron kent een piek tegen het eind van de tweede week in de menstruele cyclus. Oestrogeen zou een grotere weerbaarheid tegen pijn veroorzaken door de aanmaak van endorfines en testosteron zorgt voor meer impulsiviteit. Deze combinatie aan het eind van week 2, zou de kans op (voorste)kruisbandletsels vergroten. Blijft de vraag, in hoeverre de pil (als combinatiepil) de blessuregevoeligheid verminderd of slechts genomen wordt om de menstruatie uit te stellen.

Berichten: 383

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Beste egos, ik ben helemaal akkoord! Ik denk echter dat we nu naar statistiek moeten! Ik deed mijn best om hier een paper over te vinden maar ik vond niets. Ik denk zelf dat de "testosteronpiek" voor "meer roekeloosheid" zorgt maar dat er nog steeds andere factoren aanwezig zijn - enkel een gerichte studie kan enig antwoord geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Er zijn inderdaad andere factoren aanwezig, naast de elasticiteit van de voorste kruisband, die afhankelijk is van de hormonen tijdens de cyclus. Theorieën hiervoor baseren zich op het verschil in anatomie tussen mannen en vrouwen. De Q-hoek (valgusstand) van de knie door het bredere bekken, de spierkracht, de coördinatie en motoriek.
Het is echter een gegeven dat sportteams van het vrouwelijke geslacht de pil (door)slikken om de menstruatie uit te stellen. Ik ben geïnteresseerd of de pil ook de blessuregevoeligheid met name t.a.v. de voorste kruisbanden verminderd! De eierstokken produceren minder oestrogeen, maar de combinatiepil bevat een hoge dosis oestrogeen! Naar mijn mening een contradictie!

Berichten: 383

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Dit is zowat het beste wat ik kon vinden (en neem de tijd om het onderzoek te bestuderen): https://radio1.be/dankzij-de-pil-niet-a ... andletsels

Reageer