Ongevoelig voor Lidocaine bij weghalen basaal carcinoom op voorhoofd

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Ongevoelig voor Lidocaine bij weghalen basaal carcinoom op voorhoofd

L.S.,

WIe heeft dit ook ooit meegemaakt, dat de verdoving niet werkt en je de gehele operatie door de pijnen ervaart van het wegsnijden/ branden van bloedvaatjes/ dichtnaaien met hechtingen op het voorhoofd?

De plastisch chirurg had dit nog nooit meegemaakt en zag mij verstijfd van pijn op de behandeltafel liggen; knijpend in van alles wat ik kon vinden maar en me afzettend op mijn eigen schoenen.
Het betrof het weghalen van een ovaal stukje huid op het voorhoofd van 7 mm. in de rondte, gehecht met 9 hechtingen.
Het was complete horror!

Hoewel de verdovingsprikjes echt een lachertje waren, vergeleken met de prik van de huisarts, die de biopt afnam. Het gaf mij goede hoop en ik ontspande voor 10 secondes. Daarna begon de marteling.
Ook al gaf ik aan dat het pijn deed, het stuitte op ongeloof van de chirurg en hij vroeg of ik soms schrok van het geluid van de electropomp bij het wegbranden van de bloedvaatjes. Hij zei dat dit bij 1 op de 10.000 gevallen voorkwam.
Vooraf had ik bij binnenkomst verzocht om een roesje, omdat ik ervaren had hoe erg de prik en de behandeling bij mij was tijdens het afnemen van de biopt (toen werkte de verdoving óók al niet) maar hij was al aan het tekenen van de weg te snijden plek. Hij antwoordde toen dat dit 'overshooted' zou zijn.
Hij verzekerde mij dat ik achteraf beslist zou zeggen dat het allemaal heel erg meegevallen is (not )
Ik heb nu voor altijd de angst voor volgende verdovingen! :cry:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Ongevoelig voor Lidocaine bij weghalen basaal carcinoom op voorhoofd

Opmerking moderator

Yzoltan schreef: za 13 jul 2019, 15:51 WIe heeft dit ook ooit meegemaakt,
Dat kan op een wetenschapsforum geen gewenste topicstart zijn.
De discussie kan verder op medisch-wetenschappelijke gronden, maar zeker niet op basis van persoonlijke anecdotes. Gelieve ook even de bijsluiter van dit forum te lezen voor je reageert.

Overigens verplaatst van Pathologie naar het algemene deel van het geneeskundeforum

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Ongevoelig voor Lidocaine bij weghalen basaal carcinoom op voorhoofd

Wat een verschrikkelijke ervaring moet dat zijn geweest... Er wordt in de literatuur vrij weinig geschreven over resistentie tegen lokale anesthetica, maar er zijn zeker wel vergelijkbare cases te vinden. Een middel als lidocaine werkt door de natriumkanalen van een zenuwcel te 'verlammen', waardoor de pijnsignalen normaliter niet meer doorgegeven kunnen worden aan de hersenen en waardoor je als patiënt dus geen pijn meer zou voelen. Dat gaat blijkbaar bij een bepaalde groep mensen verkeerd. Nou kan dat aan verschillende factoren liggen. De procedure van het toedienen kan namelijk verkeerd uitgevoerd worden, waardoor het anestheticum niet op de juiste plek komt, een lokale infectie op de toedieningsplek kan de werking tegengaan en de kwaliteit van het anestheticum kan slecht zijn (bijv. over de houdbaarheidsdatum). Maar ook als dat allemaal goed is, zijn er mensen die geen baat hebben bij lidocaine. Er is in 2016 een whole-exosome sequencing studie uitgevoerd onder individuen met een familiale voorgeschiedenis bij resistentie tegen lokale anesthetica en daar vonden ze een mutatie in een gen dat codeert voor een eiwit dat in natriumkanaaltjes van perifere zenuwen zit (bron). Het is mogelijk dat lidocaine niet werkt (of minder effectief) als die mutatie aanwezig is, maar er kunnen natuurlijk ook andere, nog onbekende, mutaties aanwezig zijn waardoor je een resistentie op kunt bouwen.

Aangezien je dit meerdere keren hebt meegemaakt is het wellicht raadzaam om te laten onderzoeken of je een resistentie hebt. En indien je in de toekomst nogmaals een behandeling ondergaat waarbij een lokaal anestheticum nodig is, dat je dan van tevoren heel duidelijk je voorgeschiedenis meedeelt en zo nodig een second opinion vraagt voor de verdoving.

Berichten: 3

Re: Ongevoelig voor Lidocaine bij weghalen basaal carcinoom op voorhoofd

Heel hartelijk dank voor de meelevende reactie plus achtergrondinformatie!!
Ik kreeg een melding van de moderator dat dit onderwerp eigenlijk niet hoorde op dit forum, maar waar moet ik ánders naar toe?
Nogmaals dank!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Ongevoelig voor Lidocaine bij weghalen basaal carcinoom op voorhoofd

Opmerking moderator

Yzoltan schreef: wo 17 jul 2019, 17:41 ..//.. maar waar moet ik ánders naar toe?
In eerste instantie naar uw huisarts om uit te zoeken wat er mis gegaan zou kunnen zijn, zodat dat bekend is vóór een onverhoopt volgend geval.

Berichten: 12.262

Re: Ongevoelig voor Lidocaine bij weghalen basaal carcinoom op voorhoofd

Een (huis)arts lijkt me de meest logische vervolgstap, die kan wellicht (experimenteel) vaststellen of lidocaine voor jou specifiek niet effectief is.

Dit forum is voor wetenschappelijke discussies, niet voor patient-ervaringen waar ongetwijfeld genoeg andere fora voor beschikbaar zijn. Als je je wilt beklagen over de chirurg in kwestie die ondanks je duidelijke pijnsignalen toch voortzette met de behandeling dan zou je je eventueel kunnen wenden tot een tuchtcommissie.

Het is niet zo dat men zich op het wetenschapsforum zich niet om je lot en leed bekommerd, maar meer het probleem dat dit een persoonlijk en wellicht heel specifiek verhaal is waarover wetenschappelijk gezien niet zoveel zinnigs te zeggen is - laat staat dan een ondeskundig persoon je een oplossing zou aanbevelen die helemaal niet werkt.

Berichten: 3

Re: Ongevoelig voor Lidocaine bij weghalen basaal carcinoom op voorhoofd

Got it. Dank voor je reactie, Benm!

Reageer