bestanddelen opium

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

bestanddelen opium

Hey, ik heb een vraag over opium en hoop dat er iemand is die me wat verder kan helpen.
Als ik op het internet zoek vind ik dat Opium een pijnstillende stof is, als ik het goed begrepen heb dan bevat opium verschillende bestanddelen waaronder morfine. Dus is het de morfine die ervoor zorgt dat opium een pijnstillend effect heeft.
Maar dan is er nog Codeïne (is ook pijnstillend). Is dit ook een bestanddeel van opium of wordt het via een chemische weg van morfine afgeleid?

Berichten: 66

Re: bestanddelen opium

Allebei: Codeïne is een opiaat, een 3-monomethylether van morfine. Het is een alkaloïde dat gevonden wordt in opium in concentraties tussen 0,7 tot 3,0 procent. Codeïne kan van morfine worden gemaakt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Codeïne

Berichten: 12.262

Re: bestanddelen opium

Opium is strict gezien gewoon het extract van de papaver bol, en bevat een hele lading stoffen. Morfine is de meest werkzame en zal de rest overweldigen bij direct gebruik.

Het is een vanuit de oudheid bekend middel in streken waar het groeit, maar wordt tegenwoordig niet of nauwelijks meer in ruwe vorm gebruikt.

Reageer