Overkoepelende vergelijking voor water-zoutbalans in het menselijk lichaam

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 283

Overkoepelende vergelijking voor water-zoutbalans in het menselijk lichaam

Dag,

Ik ben al enige tijd bezig met het afleiden van een soort overkoepelende vergelijking voor de water-zoutbalans in het menselijk lichaam om te voorspellen hoe verschillende parameters (zoals toniciteit van intake en output, lichaamsgewicht, osmolinname, etc.) van invloed zijn op de verandering in serumnatriumconcentratie. Dit kan clinici helpen bij het denken over oorzaken/behandeling van hypo- of hypernatriëmieën, die in de kliniek zeer frequent voorkomen, met grote regelmaat foutief geïnterpreteerd worden (eerlijk is eerlijk) en geassocieerd zijn met een sterk verhoogde morbiditeit en mortaliteit bij patiënten.
Het basisidee van de vergelijking is dat iedere verandering in serumnatriumconcentratie, conform het klassieke fysiologische concept, een uiting is van een verandering in elektrolytvrij water in het lichaam. Deze verandering in elektrolytvrij water (EFW) in het lichaam wordt bepaald door het verschil in elektrolytvrijwaterintake (EFWI) en elektrolytvrijwaterklaring (EFWC). Daarnaast ga ik er vanuit dat obligate diurese, wederom zoals in de fysiologieboeken beschreven, wordt bepaald door osmolintake en osmolklaring door de nier. Belangrijk is om hierbij in te zien dat de EFW-verandering bepaald wordt door een verschil in tonciteit tussen intake en output, waarbij inerte osmolen (e.g. ureum) geen rol bij spelen. Urine-osmolaliteit (dus inclusief inerte osmolen) is echter wél belangrijk om te bepalen hoeveel obligaat urinevolume er gevormd kan worden Het is dus niet per ongeluk dat toniciteit en urine-osmolaliteit allebei in deze vergelijking zijn opgenomen.
Ik heb voor de geïnteresseerden de afleiding (vier kantjes) in de bijlage in het Engels (wil dit op papier gaan zetten voor een journal) toegevoegd en ben benieuwd naar jullie mening!

Groet,
Philip Voets, arts
Bijlagen
Governing equation for hyponatremia.docx
(28.18 KiB) 142 keer gedownload

Berichten: 12.262

Re: Overkoepelende vergelijking voor water-zoutbalans in het menselijk lichaam

Om een of andere reden zie ik de vergelijkingen niet terug in het bestand als ik het lees met openoffice.

Maar de vraag lijkt me meer waarom iemand teveel of te weinig natrium in het bloed heeft. Verondersteld dat iemand gezond is en de omstandigheden niet extreem zijn (uitdroging door gebrek aan water, terwijl je wel dorst hebt etc) lijkt me dat daar altijd iets achter moet zitten.

Het is een homeostase die behoorlijk goed behouden blijft: als ik een glas zuiver water extra drinkt komt dat er gewoon weer uit als iets minder osmotische urine als wanneer ik dat niet doe. Evengoed krijg ik waarschijnlijk nogal dorst als ik iets heel zouts eet en compenseer daarmee het natriumgehalte door te drinken en het totale volume te verdunnen.

Zolang je beschikking hebt over zoet water en een bron van zout zou het voor een gezond persoon weinig probleem moeten zijn, tenzij er een andere oorzaak is die homeostase onmogelijk maakt (nierfalen oid).

Normaliter komt dit niet echt voor, maar er zijn natuurlijk wel bekende gevallen van op zich gezonde mensen die in een situatie belanden waarin ze geen drinkwater hebben, maar wel zeewater. Met 3 a 4 procent zout overleef je dat niet langdurig, het is meer dat je in urine kunt uitscheiden in combinatie met verlies door ademhaling en zweten.

Anderzijds wordt ook wel gesteld dat de LD50 voor NaCl in mensen ongeveer 1 gram per kg is. De vraag is onder welke omstandigheden: als iemand een ons zout doorslikt, en daarna ad libitum water kan drinken, is het dan nog steeds fataal?


Reageer