Nomogram voor stoornissen in de water-zouthuishouding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 283

Nomogram voor stoornissen in de water-zouthuishouding

Dag,

Correcte interpretatie van stoornissen in de water-zouthuishouding (dysnatriëmie) blijft in de praktijk voor veel clinici een uitdaging. Ik ben daarom al enige tijd aan het knutselen aan osmolaliteitnomogram (x-as: urine-osmolaliteit / y-as: plasma-osmolaliteit) dat een beetje het water-zout-equivalent van het Astrup-nomogram voor zuur-basehomeostase zou kunnen fungeren. Ik heb op theoretische gronden een curve afgeleid die de fysiologische relatie tussen plasma-osmolaliteit en urine-osmolaliteit beschrijft (net zoals het Astrup-nomogram als centrale curve de Henderson-Hasselbalch-vergelijking gebruikt). Voor de geïnteresseerden kan ik de afleiding toevoegen; het basisidee is de beschreven relatie tussen plasma-osmolaliteit en ADH-afgifte uit de neurohypofyse en de Michaelis-Menten-achtige relatie tussen ADH-spiegel en urine-osmolaliteit.
De gedachte is dat -als er geen sprake is van een stoornis in de water-zouthuishouding, zoals inappropriate ADH release- de afgeleide relatie tussen plasma-osmolaliteit en urine-osmolaliteit hoort op te gaan en de gemeten waarden zich ergens op de curve (met een zekere statistische spreiding) zouden moeten bevinden. Vallen die waarden buiten de curve, dan is dat een aanwijzing dat er iets anders speelt. In het in de bijlage het concept-nomogram en de toelichting toegevoegd; ben benieuwd naar jullie mening!

H.gr.
Philip Voets
Bijlagen
Nomogram (final version).docx
(46.41 KiB) 106 keer gedownload

Reageer