Leesbril heeft nut bij steeds grotere afstand

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Leesbril heeft nut bij steeds grotere afstand

Al enkele jaren gebruik ik een +1.0 leesbril om mijn PC scherm te bekijken.
Eerst was die bril ook voldoende om iets te lezen, maar daar is inmiddels een sterkere bril voor nodig. Gewoon ouderdom.

Maar wat mij opvalt dat is dat ik voorheen mijn 1.0 afzette als ik van mijn scherm naar een object keek op enkele meters afstand. Echter de afstand waarbij de 1.0 mij helpt om scherp te zien wordt steeds groter. Inmiddels enkele tientallen meters.
Is dit ook een normaal gevolg van de ouderdom?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Leesbril heeft nut bij steeds grotere afstand

Opmerking moderator

Topic heropend. Discussie over de natuurkunde en fysiologie van het verouderende oog is toegestaan, zolang het geen persoonlijk medisch probleem wordt.

Berichten: 3.777

Re: Leesbril heeft nut bij steeds grotere afstand

Dit effect heeft als het goed is te maken met de combinatie van 2 andere effecten:
1) De brandpuntsafstand van je ooglens samen met de afstand van je lens tot het netvlies en het bereik waarover je ooglens kan accomoderen. Dat levert een stuk zichtsveld op wat je scherp kunt zien.
2) De lens van de bril daarbij genomen die dat bereik verschuift.

Als je ouder wordt gaat het accomodatie bereik afnemen.
De spieren rondom je ooglens kunnen helemaal ontspannen. Dan is je lens dus minimaal gebold en dat levert het verste punt op wat je scherp kunt zien. (dat punt kan dus verder dan oneindig liggen, je hebt dan nog war accomodatie bereik over wat je niet gebruikt)
Als de spieren maximaal gespannen zijn dan het je de bolste lens en levert dan het dichtstbijzijnde punt wat je nog scherp kunt zien.
Als het verste punt zonder bril verder dan oneindig ligt, dan kun je dus met bepaalde sterkte een positieve bril nog net op oneindig scherp zien en wel het dichtst bijzijnde punt ook nog scherp zien terwijl dat punt dan net wat dichterbij ligt dan zonder bril.

als je een iets te sterke positieve bril hebt en je probeert naar oneindig te kijken dan zal je oog proberen je lens spieren zoveel mogelijk te ontspannen. Ik vermoed (maar ik ben geen oogarts) dat je ogen daaraan deels kunnen wennen zodat je dan steeds makkelijker met positieve bril op het oneindige scherper kunt zien. (wel goed om van een deskundige te horen of dat slecht is voor je ogen of juist goed om dat te trainen)

Je zou de lenzenformules erbij kunnen halen om het bereik zonder bril te kunnen omrekenen naar het bereik met bril van een bepaalde sterkte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Leesbril heeft nut bij steeds grotere afstand

soppel schreef: vr 22 apr 2022, 17:48 Al enkele jaren gebruik ik een +1.0 leesbril om mijn PC scherm te bekijken.
Eerst was die bril ook voldoende om iets te lezen, maar daar is inmiddels een sterkere bril voor nodig. Gewoon ouderdom.

Maar wat mij opvalt dat is dat ik voorheen mijn 1.0 afzette als ik van mijn scherm naar een object keek op enkele meters afstand. Echter de afstand waarbij de 1.0 mij helpt om scherp te zien wordt steeds groter. Inmiddels enkele tientallen meters.
Is dit ook een normaal gevolg van de ouderdom?
Je beschrijft een verschuiving van je vertepunt. Beschouw je oog inclusief de +1.0 leesbril als een eenvoudige camera met een lenssterkte die in de loop van de jaren kan veranderen. Als het vertepunt van je oog inclusief leesbril door veroudering bijvoorbeeld verschuift van 2 naar 10 meter, dan is dat equivalent met een lenssterkte-afname van 1/2-1/10 = 0.4 dioptrie. Dat is een 'hyperopic shift', d.w.z. een verschuiving in de richting van verziendheid. Dezelfde hyperopic shift zou het nabijheidspunt van je oog inclusief leesbril verschuiven van bijvoorbeeld 0.6 naar 0.8 m, want 1/0.6-1/0.8 = 0.4, en dat past bij je verhaal dat je bril niet meer voldoet voor lezen, maar wel voor computerwerk.

De berekening wordt ingewikkelder als je ook rekening zou houden met het afnemen van de accommodatie-amplitude bij mensen tot de leeftijd van 55. Maar afgaande op je informatie lijkt je accommodatie-amplitude al volledig afgenomen te zijn tot 1 dioptrie, het stabiele eindstadium van de 55-plussers.

Het vermoeden bestaat dat een deel van de 45-plussers een hyperopic shift vertoont, d.w.z. dat ze langzaam opschuiven in de richting van verziendheid. In een recent Duits onderzoek bedroeg de gemiddelde verschuiving tussen de leeftijd van 45 en 65 ongeveer 0,2 dioptrie. (link)

Berichten: 3.777

Re: Leesbril heeft nut bij steeds grotere afstand

ik heb nog even wat berekneningen gedaan.
Je kunt dan voor je eigen ogen de parameters invoeren op basis van meten welke minimale afstand je scherp kunt zien zonder bril. dat levert de f2/b waarde (f2 is frandpuntsafstand/oogboldiameter) met maximaal accomoderen
daarna kijk je hoe ver je nog scherp kunt zien met een leesbril op. dat levert de f1/b waarde in combinatie met de ingevulde brilsterkte. als die f1/b groter is dan 1 dan ben je verziend.
oog.xlsx
(30.11 KiB) 64 keer gedownload
Mathcad - bril.pdf
(44.83 KiB) 63 keer gedownload

Berichten: 3.777

Re: Leesbril heeft nut bij steeds grotere afstand

ps deze berekeningen zijn alleen beoeld ter lering en vermaak, dus niet als vervanging van een bezoek aan de oogarts of opticien.

Berichten: 59

Re: Leesbril heeft nut bij steeds grotere afstand

Het is in de optometrie een bekend verschijnsel dat in de loop van de tijd de correctie geleidelijk meer positief / minder negatief is. Met een computerbril of op langere termijn met een leesbril in de verte kijken is dus veel voorkomend.

Berichten: 3.777

Re: Leesbril heeft nut bij steeds grotere afstand

is daar ook een verklaring voor vanuit het oog redenerend? een positive bril voor in de verte kijken betekent dat het beeld achter het netvlies valt. komt dat dan omdat het oog krimpt met de leeftijd of is het wat anders?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Leesbril heeft nut bij steeds grotere afstand

HansH schreef: wo 23 nov 2022, 19:08 is daar ook een verklaring voor vanuit het oog redenerend? een positive bril voor in de verte kijken betekent dat het beeld achter het netvlies valt. komt dat dan omdat het oog krimpt met de leeftijd of is het wat anders?
Misschien omdat de ooglens minder sterk (minder bol) wordt.
Dat is maar een hypothese, ik weet niet of dat werkelijk het geval is.

Berichten: 59

Re: Leesbril heeft nut bij steeds grotere afstand

Ik heb er ook geen verklaring voor. Wellicht wordt de ooglens wat minder bol in de loop van de jaren ?

Berichten: 59

Re: Leesbril heeft nut bij steeds grotere afstand

Sorry, ik krijg nu pas de reactie van Xilvo op mijn scherm

Reageer