Weber-Fechner-principe voor symptomen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 283

Weber-Fechner-principe voor symptomen

Het Weber-Fechner-principe uit de psychofysica zegt dat er een logaritmische relatie is tussen subjectieve waarneming en objectieve stimulus (e.g., als ik een gewicht van 1kg vasthoud en ik voeg hier 1kg aan toe, dan voelt het als een verdubbeling, maar als ik al 50kg vasthield, dan voelt diezelfde 1kg extra als veel minder verzwaring). In de geneeskunde is de relatie tussen objectieve pathologie en subjectieve symptomatologie ook altijd een ongrijpbaar fenomeen. Zou hiervoor, zeker bij bijvoorbeeld endocrinologische pathologie (met mate van hormoon- of elektrolytstijging of -daling als "objectieve pathologie"), niet ook een logaritmische relatie gelden, e.g.:

Symptoomzwaarte = K x ln(hormoonstijging), waarbij K dan een individuele constante is die te maken heeft met baseline-gezondheid, receptorgevoeligheid, etc.? Ik was benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Weber-Fechner-principe voor symptomen

Kunnen artikels uit de topsport hier veel informatie geven? Studies over prestaties naar:

1) De psychologische perceptie van de topsporter.
2) Gemeten prestaties sport onderdeel.
3) Gemeten/waargenomen biologische eigenschappen.
4) Gemeten/waargenomen ergonomische eigenschappen.

Maar een topsporter is waarschijnlijk een zeer kritisch mens welke veel details waarneemd. En zeer goed de grenzen weet en een doorzetter. Dus geen doorsnede persoon.

Dus men maakt wel een psychologische/fysike voorselectie. Maar verkleind wellicht de ruis in de meetresulaten van een populatie. Tante Hanny en mijnwerker Joep zouden totaal verschillende personen zijn met andere eigenschappen: 1-4.

Berichten: 283

Re: Weber-Fechner-principe voor symptomen

Ik dacht zelf meer aan hyperthyreoïdie als voorbeeld, daarbij wordt een schildklierstorm gescoord volgens het Burch-Wartofsky-puntensysteem (BWPS) op een aantal objectieve parameters, zoals polsfrequentie, temperatuur, etc. Dan zou je kunnen denken aan:

BWPS = K x ln(FT3 + FT4)

Omgekeerd zou de overkoepelende gevoeligheid (K) van een persoon voor -in dit geval schildklierhormoon- dan uitgedrukt kunnen worden als:

K = BWPS/ln(FT3 + FT4)

Wat denken jullie?

Reageer