Klinische invalshoek: farmacokinetiek van sterk eiwitgebonden geneesmiddelen bij veranderde plasma-eiwitconcentraties

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Wat is je klinisch-medische oordeel over deze farmacokinetische stelregel?

Peiling eindigde op ma 02 jan 2023, 13:04

Nuttig en zou ik klinisch toepassen
0
Geen stemmen
Nuttig, maar zou ik niet klinisch toepassen
0
Geen stemmen
Niet nuttig, niet klinisch toepasbaar
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 0

Berichten: 283

Klinische invalshoek: farmacokinetiek van sterk eiwitgebonden geneesmiddelen bij veranderde plasma-eiwitconcentraties

Hoewel dit onderwerp al elders gepost is om de wiskundige afleiding/scheikundige aannames te bediscussiëren, zou graag ik ook graag vanuit een meer klinisch-medisch meningen horen over een door mij afgeleide, eenvoudige en klinisch toespasbare correctiefactor voor de relatieve efficacy van sterk eiwitgebonden (>90%) geneesmiddelen bij veranderende concentraties van bindende plasma-eiwitten (zie bijlage). Hoewel veel clinci weliswaar een intuïtief beeld hebben bij de farmacokinetische effecten van veranderingen in plasma-eiwitconcentraties, is hiervoor bij mijn beste weten nooit een formele stelregel ontwikkeld. Het is spijtig dat de veranderde eiwitbinding van geneesmiddelen een ondergeschoven kindje lijkt binnen de farmacokinetiek, aangezien de klinische consequenties hiervan zeer significant kunnen zijn. Te denken valt o.a. aan toxiciteit van anti-epileptica of doorgeschoten INR-waarden bij onvoorziene daling van de plasma-albumineconcentratie t.g.v. hemodilutie, negatieve acutefasereactie, etc.
Graag hoor ik jullie oordeel hierover en of u zich kunt vinden in de aannames en de toepasbaarheid. Zowel farmacokinetische/wiskundige reacties als klinische/biomedische reacties zijn welkom, maar ik mik hier vooral op die laatste.

Groet en dank,
Philip Voets
Bijlagen
Correctiefactor voor efficacy van medicatie met sterke eiwitbinding.docx
(26.36 KiB) 70 keer gedownload

Reageer