Wat is goed tegen gaatjes ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 454

Wat is goed tegen gaatjes ?

Ik vroeg mij af of het beter is om na iets zuurs je mond te spoelen met een oplossing van calciumcarbonaat ,of dat dit dan juist weer slecht is omdat het zo basisch is ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Wat is goed tegen gaatjes ?

een glas water drinken spoelt het zuur ook goed weg, daar heb je geen gipssteen voor nodig

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Wat is goed tegen gaatjes ?

Of je neemt een kauwgompje met Xylitol.

Berichten: 3.860

Re: Wat is goed tegen gaatjes ?

maar de vraag ging over calcium carbonaat en niet over alternatieven. Ik vroeg me dit zelf ook af, vandaar graag een antwoord op die specifieke vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Wat is goed tegen gaatjes ?

Wat ik begrijp is dat een zuur geneutraliseerd wordt door een base, en dat er dan na de reactie zout over blijft, dus na een slok azijn kan je spoelen met een base wat reageert met het zuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Wat is goed tegen gaatjes ?

Ik heb wat zitten googelen op "calciumcarbonaat" en er wordt al flink gebruik van gemaakt, het wordt gebruikt tegen bot ontkalking, maagzuur remmer en zelf tandpasta maken, dus ik denk wel dat het veilig is, ik zie niks over dat het het gebit aantast of zoiets, maar wel dat zuren dit wel doen, je kan ook nog allergisch zijn voor calciumcarbonaat, dat is het enige wat er tegen is.

Berichten: 3.860

Re: Wat is goed tegen gaatjes ?

markos schreef: do 15 dec 2022, 19:27 Ik heb wat zitten googelen op "calciumcarbonaat" en er wordt al flink gebruik van gemaakt, het wordt gebruikt tegen bot ontkalking, maagzuur remmer en zelf tandpasta maken, dus ik denk wel dat het veilig is, ik zie niks over dat het het gebit aantast of zoiets, maar wel dat zuren dit wel doen, je kan ook nog allergisch zijn voor calciumcarbonaat, dat is het enige wat er tegen is.
wat ik wel begrepen heb is dat zouten zoals calciumcarbonaat indien ze niet helemaaal opgelost zijn kunnen gaan schuren en je tandglazuur daardoor beschadigen. Ik zal het bij de volgende controle in Januari eens aan mijn tandarts vragen. narium Bicarbonaat (zuiveringzout) is ook basisch en goed oplosbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Wat is goed tegen gaatjes ?

Ja misschien dat Natrium Bicarbonaat niet zo schuurt en dat dat beter is.

Berichten: 59

Re: Wat is goed tegen gaatjes ?

markos schreef: do 15 dec 2022, 13:49 Of je neemt een kauwgompje met Xylitol.
Niet te lang kauwen. Het zuur maakt het glazuur tijdelijk wat kwetsbaarder en als je het dan langdurig mechanisch belast, dan tast je het juist aan.

Snoep verstandig, eet een appel is daardoor al achterhaald !!

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Wat is goed tegen gaatjes ?

Volgens mij is Xylitol nog een van de miste zure zoetstoffen die er zijn en valt het binnen de tolerantie van wat gezond is voor het gebit.

Berichten: 3.860

Re: Wat is goed tegen gaatjes ?

HansH schreef: do 15 dec 2022, 22:01 wat ik wel begrepen heb is dat zouten zoals calciumcarbonaat indien ze niet helemaaal opgelost zijn kunnen gaan schuren en je tandglazuur daardoor beschadigen. Ik zal het bij de volgende controle in Januari eens aan mijn tandarts vragen. narium Bicarbonaat (zuiveringzout) is ook basisch en goed oplosbaar.
vandaag even aan mijn tandarts gevraagd. schuren van zouten is inderdaad een risico. Dus tandpasta met schurende werking is af te raden. calciumcarbonaat kan ook schuren als het niet goed is opgelost en heeft zowizo weinig nut.

Reageer