formules gezocht rond beleggingen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

formules gezocht rond beleggingen

Hello guys!

Wij zijn onszelf wat aan het verdiepen in formules rond investeringen, beleggen en andere zaken. Nu zijn we nodeloos opzoek naar een correcte formule voor antwoorden op volgende vragen. Ik ben ervan overtuigd dat er hier slimmere zitten dan mij dus laat jullie even gaan, ik kan er maar van bijleren!

Geg: Commerzbank geeft een reverse convertible obligatie uit: Rev. Conv. Obl loopt 2 jaar, onderliggende waarde is het aandeel Colruyt met huidige koers 56.86 EUR. Jaarlijkse coupon is 5%. De uitgifteprijs van de RC obligatie op het aandeel Colruyt is 50 euro.

Vraag) Stel dat het aandeel van Colruyt à 60 noteert, Welk scenario zal er dan plaatsvinden en wat is de totale nettoreturn voor de belegger ? Hou geen rekening met kosten, wel met de RVH.

___________________________________________________________________

Geg: De belegger koopt 30 aandelen van een onderneming aan een koers van 90 EUR. Maanden later verkoopt hij aan 95EUR. In die periode heeft hij een dividend van 0.80 (bruto) per aandeel. De broker rekent een kost aan van 14.95EUR.

Vraag: Bereken de return voor de belegger in bedrag en in percentage (dus absoluut en relatief) (tov de totale AK-bedrag). Hou rekening met kosten en taksen. Hou geen rekening met RVH op dividend (want recuperatie via aangifte personenbelasting). Hou dus maw rekening met het brutodividend. De belegger heeft ook nog minder dan 500k op zijn effectenrekening staan.

___________________________________________________________________________________________________



Allesinds dikke merci!

Berichten: 624

Re: formules gezocht rond beleggingen

Er gebeuren altijd onverwachtse rampen of politieke besluiten die invloed hebben op de koers van een aandeel.
Daardoor is speculeren altijd gokwerk.
Als er formules zouden bestaan, zou iedere belegger rijk worden. Vergeet dat maar.

Reageer