Cijferreeks probleem

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Cijferreeks probleem

Recent door een kennis uitgedaagd met een voor mij in ieder geval zeer lastige cijferreeks. Doorgaans lukt het oplossen wel maar dit keer geef ik het gewoon op, ik kom er niet uit. Ik moet gewoon toegeven: mijn vermogen om een/de patro(o)n(en) in onderstaande reeks getallen te ontdekken is dus eindig.
 
De 1e groep van de reeks is: 1 2 1 2, de 2e is 1 1 1 2 1 1 1 2, de 3e is 3 1 1 2 3 1 1 2 maar de 4e krijg ik gewoon niet klemvast!
 
Met een trucje in EXCEL dacht ik met als 4e groep van de reeks zijnde: 4 5 2 0 3 7 1 2 er te zijn maar ik kan "die oplossing" niet uitleggen, zie het patroon gewoon niet en HOE IK TOT DIE 4e groep ben gekomen, vindt ik eigenlijk nog belangrijker dan de 4e groep zelf.
 
Had de vraag ook op Goeie Vraag gesteld maar werd door de Moderator op mijn vingers getikt dat mijn topic niet onder de "voorwaarden" valt van GoeieVraag.
 
Graag een reactie.


Berichten: 3

Re: Cijferreeks probleem

Thx Bart, most helpful, blijkt maar weer dat ogenschijnlijke ingewikkelde cijferreeksen tot normale proporties terug gebracht kunnen worden,

Berichten: 3

Re: Cijferreeks probleem

Vergat de oplossing erbij te geven:
1 3 2 1 1 2 1 3 2 1 1 2

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Cijferreeks probleem

De volgende reeks beschrijft steeds de vorige: tel het aantal cijfers. één 3, 2 enen, één 2, ...

Reageer