Simpele tangens vraag voor jullie waarschijnlijk,maar een gekke observatie 4 mij

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Simpele tangens vraag voor jullie waarschijnlijk,maar een gekke observatie 4 mij

Hoi, ik begrijp nu alleen de echte definitie van de sin en cos kwa trigonometrische functies, dankzij Eugene haar youtube video:
https://youtu.be/PifpQXYSot4
 
Ik zie steeds vaker sec sech cosh sinh tanh voorkomen. (tan heb ik wel gehad maar begrijp ik ook niet helemaal kwa definitie etc)
 
Ik had toen deze video bekeken in bed tot dit tijdstip:
https://youtu.be/-n1pzh81KA8?t=131
en ik had op pauze gedrukt en probeerde zelf op een antwoord te komen.
Op een gegeven moment wist ik 1 ding niet zeker en maakte ik de assumptie dat het wel zo is (#9) en kwam ik gek genoeg op het juiste antwoord uit.
Alleen weet ik nu niet of dit altijd werkt en als het zo is weet ik niet hoe dit heet in de literatuur.
Dat zijn mijn 2 vragen aan jullie, want ik wil dat eerste wel weten en het tweede wil ik ook weten omdat ik erover wil lezen.
Sorry als dit in het verkeerde subforum is.
 
Ik laat mijn uitwerkingen nu wel zien:
#1 tan = een lijn dat een cirkel op 1 punt raakt (was verteld in de video)
#2 Bij het punt P zoals in deze vraag, als je het aantal graden verandert, wat zijn de maximale en minimale aantal graden waarbij er niets aan basis van de vraag zelf verandert is? (zie link video ^)
#3 Mijn conclusie is dat het allerdichtbijste punt P ten opzichte van de cirkel 180graden approximate
En dat het verste punt P ten opzichte van de cirkel 0 graden approximate
Dus de limieten 0graden en 180graden
(Ik ben nog nieuw met limieten dus ik wist niet of ik het woord goed heb toegepast of dat ik gewoon "approximate vanaf x kant" moest zeggen)
 
 
0 graden zelf kan niet want dan krijg je een rechte lijn  dat punt C raakt en de andere kant van de cirkel ook
180 graden zelf kan niet want dan heb je uiteindelijk maar 1 tangent lijn en in deze vraag zijn er 2 gegeven, dus dan is de basis van de vraag niet meer hetzelfde.
( lelijke schets ervan :) https://i.imgur.com/JvXLh5O.png )
 
#4 Dus de range voor deze vraag is ongeveer 0graden~180graden
#5 Er is gegeven 60graden, dat is 1/3 van 180 graden
#6 lagere graden = meer circumference (zie laatste image, beetje inbeelden (te lui om dat te tekenen: D))
#7 max circumference obtainable = lim 180graden
#8 gegeven is 12cm voor totale circumference, circumference van 180graden is dus de helft, dat is 6cm
#9 Pak punt #6 erbij. We nemen dus voor de operatie ipv "1/3", "2/3" "dus de andere kant, want #6"
 
2/3*6cm=4cm
Wtf het klopt!? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Simpele tangens vraag voor jullie waarschijnlijk,maar een gekke observatie 4 mij

Oeps!
 
"#7 max circumference obtainable = lim 180graden"
Dat hoorde 0graden te zijn ipv 180
 
En @#8 "circumference van 180graden", daar
bedoelde ik het aantal graden binnen de cirkel op de oorsprong

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Simpele tangens vraag voor jullie waarschijnlijk,maar een gekke observatie 4 mij

Ik snap niet goed waar je heen wilt.
 
Wil je een gemakkelijke manier om de zes goniometrische functies af te lezen?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 6

Re: Simpele tangens vraag voor jullie waarschijnlijk,maar een gekke observatie 4 mij

Tangent is Engels voor raaklijn; Tangens is een goniometrische functie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Simpele tangens vraag voor jullie waarschijnlijk,maar een gekke observatie 4 mij

manus schreef: Tangent is Engels voor raaklijn; Tangens is een goniometrische functie :mrgreen:
De tangens(functie) wordt in het Engels ook tangent genoemd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 6

Re: Simpele tangens vraag voor jullie waarschijnlijk,maar een gekke observatie 4 mij

Het is toch overduidelijk dat het in de bewuste video over de raaklijn gaat!
Bovendien schrijf-ie:  ""#1 tan = een lijn dat een cirkel op 1 punt raakt (was verteld in de video)''

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Simpele tangens vraag voor jullie waarschijnlijk,maar een gekke observatie 4 mij

 Het Engelse woord tangent heeft in de desbetreffende video weliswaar de betekenis van een raaklijn, maar in het Engels wordt met het woord tangent eveneens de goniometrische verhouding en -functie tangens aangeduid.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer