Kostenberekening

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Kostenberekening

een vraag; ik moet voor ca 204 bewoners een bedrag (belasting) in rekening brengen op deze 204 bewoners, dit afhankelijk van hun water verbruik. met een maximum van 159 euro. Nu wil ik de klein verbruikers minder laten betalen tov de groot verbruikers min verbruik is 0 m3 en max verbruik ca 370 m3
het gaat om totaalbedrag (euro), totaal verbruik (m3), aantal bewoners (bew) maximaal bedrag (max).
Wie wil en kan mij aan een formule helpen, het is voor mij al weer zo lang geleden(45 jaar) dat ik mij hier me bezig hield.
 
martin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kostenberekening

Opmerking moderator

Verplaatst naar vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kostenberekening

Vreemd dat er een maximum op zit. Water kost tussen 1 en 1,5 euro per kuub, afhankelijk van het waterbedrijf. De grootste verbruiker zou dan maar de helft betalen van wat hij werkelijk heeft verbruikt. Dat is in tegenspraak met de wens om grootverbruikers relatief meer te laten betalen. Zo kom je daar dus nooit uit.

Berichten: 3

Re: Kostenberekening

Tja helemaal gelijk in echter gaat het hier om een waterschapbelasting, en die zijn altijd aan een maximum gebonden. Het verschil is dat de 204 bewoners als bedrijf wordn aangeslagen en moeten die kosten verdelen, en ze willen dat evenredig naar gebruik van m3 water met een maximum bedrag als ze individueel aangeslagen zouden worden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kostenberekening

Dat maakt de zaak anders. De belasting zal wel minder zijn dan 1 ero per kuub.
Ik zou zeggen, kijk met hoeveel kuub die 159 euro overeenkomt. Iedereen die daar overheen komt laat je dat maximum betalen en het restant verdeel je naar evenredigheid over de anderen.

Berichten: 3

Re: Kostenberekening

Hi bedankt, zoiets had ik ook al bedacht maar is lastig te bereken vandaar de vraag.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kostenberekening

Het is ook niet in één formule te vatten. Volgens mij moet je het stapsgewijs aanpakken. In de eerste stap ga je de verbruikers die boven de limiet zitten voor het maximum aanslaan. 
Maar die betalen dan minder dan zou moeten als je alles evenredig verdeelt. Dat betekent dat de overigen meer moeten betalen dan hun evenredig deel. En dat kan tot gevolg hebben dat iemand die in de eerste stap nog net onder de limiet zat er nu bovenuit komt. Die moet je dan ook voor het maximum aanslaan. Zo ga je stapsgewijs door tot er niemand meer boven de limiet zit en dan kan je verder evenredig verdelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Kostenberekening

waarom iedereen niet gewoon evenredig doen betalen? Of begrijp ik de vraag niet?
 
dus per inwoner/appartement:
(effectief verbruik / totaal verbruik) * (bedrag of 159€, afh. wat het grootst is)
 
want het bedrag kan niet groter worden dan 159€ als ik het goed heb?
 
dan is het max. bedrag per inwoner = 159€.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kostenberekening

king nero schreef: (effectief verbruik / totaal verbruik) * (bedrag of 159€, afh. wat het grootst is)
Niet wat het grootst is, maar wat het kleinst is. Die 159 euro is het maximum wat iemand moet betalen. Dus iemand die boven het maximum komt betaalt minder dan wanneer het strikt evenredig verdeeld zou worden.Daaruit volgt vanzelf dat de anderen meer betalen dan volgens de evenredige verdeling.
 
Ik vraag me wel af wat voor situatie het is. Meer dan 200 feitelijke verbruikers die kennelijk samen op 1 aansluiting zitten? Lijkt me ongebruikelijk.

Technicus
Berichten: 1.154

Re: Kostenberekening

Een verbruik van 370m3 is volgens het nibud het verbruik van meer dan 2 5persoonshuishoudens. Dus dat is ook al raar.
 
Dit is verder geen wiskundesommetje, maar een beleidskeuze.

Ik kan op basis van de 2 eisen "het te betalen bedrag mag/moet iets te maken hebben met verbruik" en "het maximum te betalen bedrag is €159" wel een tiental rekenwijzen met verschillende uitkomsten verzinnen.

Hier een paar:
*Iedereen betaalt minimaal €xx,-- (vastrecht) + €xx,-- per m3 (met de extremen: Het vastrecht is 0, of de prijs per m3 is 0)
*Iedereen betaalt €xx,- per m3. Als er mensen meer dan dat betalen, wordt het teveel over alle overigen verdeeld (per m3)

*Er zijn 3 tariefgroepen : laag €50,-, midden €100,--, hoog €150,00. Iedereen valt in een van deze groepen. De grenzen worden zo bepaald dat het totaalbedrag klopt.

*Betalen per inwoner (niet per huishouden)

*De eerste 100m3 kosten €xx,-- per m3, de volgende 100m3 kost €xx,00 per m3, etc. (belastingschijven)
*etc.

Voorzover ik weet is waterschapsbelasting overigens per inwoner, en niet op basis van verbruik. Er wordt onderscheid gemaakt tussen 1 persoonshuishoudens, en meerpersoonshuishoudens.

 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kostenberekening

Ik weet niet of alle waterschappen dezelfde verdeelsleutel hanteren. Tegenwoordig wordt de belasting vastgesteld aan de hand van de gezinsgrootte. Maar er is een periode geweest dat het waterverbruik bepalend was. Met als achtergrond: alle water wat een huis binnenkomt gaat er ook weer uit en komt dan bij het waterschap terecht. Ik weet niet waarom ze dat principe hebben losgelaten. Wellicht was het administratief te lastig.

Reageer