iedereen op de wereld in NLD

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 39

iedereen op de wereld in NLD

Beste wiskundige, waarschijnlijk is dit heel simpel maar ik zie het even niet.

ik kwam op internet een bewering tegen waarvan ik dacht wow als dit waar is.... maar ik geloof het niet meteen. ik wil het berekenen.
bewering op internet
bewering op internet
dus ik begon simpel;
aantal mensen op aarde: 7,53 miljard = 7,73x10^9 mensen
totale oppervlakte land van de wereld:144,5 miljoen km2 = 144,5x10^6km2 = 144,5x10^12m2
dus 144.5x10^12 m2/7.73x10^9= 18.693 m2 per persoon

vervolgens
Nederland heeft een oppervlak van 42.508 km2= 42.508x10^6 m2
dus 7,73x10^9/42508*10^6= 0,18 mensen per m2

dus... om te berekenen hoeveel opp 1 mens zou hebben;(1/0,18=5,5) dus iedereen op de wereld zou in Nederland 5,5 m2 kunnen hebben?

vervolgens gaan we nog ff verder,
als 1 persoon 5,5 m2 heeft, dan kunnen we 5,5*(7,73*10^9)=42.515*10^6 = 42*10^9= 42 miljard mensen per m2 in heel nederland kwijt.

klopt dit nou echt? is er iemand die deze berekening kan bevestigen?

(daarna vertel ik de bron van de bewering :p)

Berichten: 12.262

Re: iedereen op de wereld in NLD

Het klopt echt. Sterker nog, als ie iedereen 0.5m2 geeft zou de hele wereldbevolking in de provincie utrecht passen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: iedereen op de wereld in NLD

Het is inderdaad verrassend hoe weinig ruimte je nodig hebt om alle aardbewoners neer te zetten.
Ik heb eens uitgerekend wat er gebeurt als je alle mensen op aarde in het IJsselmeer zou gooien. Hoe veel zou dan het waterniveau stijgen? Ik ga het antwoord nog niet geven, reken er eerst zelf maar even aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: iedereen op de wereld in NLD

zo past de gehele aardmassa in een nucleaire bal met een straal van 184m
(de ruimte tussen atoomkern en elektronenwolk wegdenken,dus kern tegen kern)

Berichten: 12.262

Re: iedereen op de wereld in NLD

@Klazon: mijn zuivere gok is een paar cm, verondersteld dat het water niet weg kan stromen (dus met de afsluitdijk dicht).

Er zijn wel meer van die grappige en soms toevallig feitjes: Als atomen zo groot waren als appels, dan zou de hele aarde gemaakt uit appels ongeveer even veel appels bevatten dan een appel atomen :)

@ukster: bedoel je daarmee dat als de aarde kon instorten tot een neutronenster deze een straal van 184 meter zou hebben? Da's eigenlijk nog best veel, als het een zwart gat zou zijn was de straal een meter of 9 dacht ik.

Berichten: 39

Re: iedereen op de wereld in NLD

wow bedankt voor de reacties! Iedereen past in Utrecht hahaha. Dat van het IJsselmeer ga ik ook een keer berekenen.

Het is een politiek onderwerp, groei van de wereld bevolking. Ik wil hier eigenlijk geen politieke discussie starten en ik snap dat dit maar een perspectief is.

Maar voor de geïnteresseerden;

(ongeveer bij 39:00)

Berichten: 12.262

Re: iedereen op de wereld in NLD

Dat is natuurlijk een heel andere kwestie: dat de hele wereldbevolking in utrecht "past" is op zich best opmerkelijk, maar logistiek zou je ze nooit in leven kunnen houden.

Praktisch kun je in een dichtbevolkte stad redelijkerwijs ca 20.000 mensen per km2 herbergen. Dat is zo'n beetje het getal voor Parijs. In Manila is dat aantal ongeveer 2 keer zo hoog, maar dat is ook wel een serieus overbevolkte stad.

Ter vergelijk, in Nederland (en/of België) wonen gemiddeld over het hele land ongeveer 400 mensen per km2, datzelfde geldt overigens ook voor pakweg India, al is de spreiding hier wat beter dan daar. Wereldwijd is dat overigens nog steeds in de top-10 meest dichtbevolkte landen (afgezien van stadsstaatjes etc).

Overbevolking heeft m.i. niet zoveel van doen met hoeveel mensen je op een vierkante meter weet te proppen, maar of je ook de resources hebt ze te voeden, hygiene te bieden en dergelijke. Ik woon zelf in een gebouw van ca 40x30 meter groot, met 132 appartementen erin, van ietwat variabel formaat. De helft zijn woningen met 3 slaapkamers, en daarnaast nog een aantal met 2 en per etage 1 met 1. Laat ik het even houden op 2 mensen per appartement gemiddeld... dat levert een zeer locale bevolkingsdichtheid van 220.000 mensen/km2 op. Als je alleen al de oppervlakte van de parking erbij rekent daalt dat tot pakweg 50.000 ;)

Berichten: 39

Re: iedereen op de wereld in NLD

benm zoals ik al zei, het is een nieuw perspectief. ik snap natuurlijk dat het niet de bedoeling is iedereen 1 m2 te geven :p

verder geld wel;
144.500.000 / 7.000.000.000 = 0,0206 km² = Dat is 20.600 m² per inwoner.
wel moet alles wat je nodig hebt hier in passen zoals een stukje weiland, stukje winkel, parkeerplaats, school, werk enzovoort.

Op zich zou dat wel een mooi wiskunde project zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: iedereen op de wereld in NLD

Als ze allemaal zo dik zijn als Robert Jensen gaat dat natuurlijk niet passen.

Berichten: 39

Re: iedereen op de wereld in NLD

#offtopic
Marko schreef: za 29 jun 2019, 14:23 Als ze allemaal zo dik zijn als Robert Jensen gaat dat natuurlijk niet passen.

Berichten: 12.262

Re: iedereen op de wereld in NLD

pietje2907 schreef: za 29 jun 2019, 12:52 benm zoals ik al zei, het is een nieuw perspectief. ik snap natuurlijk dat het niet de bedoeling is iedereen 1 m2 te geven :p

verder geld wel;
144.500.000 / 7.000.000.000 = 0,0206 km² = Dat is 20.600 m² per inwoner.
wel moet alles wat je nodig hebt hier in passen zoals een stukje weiland, stukje winkel, parkeerplaats, school, werk enzovoort.

Op zich zou dat wel een mooi wiskunde project zijn.
Ja, dat wel - kun je alles in 20.000 m2 passen om iemand in zijn levensonderhoud te voorzien?

Het is een interessante kwestie, en het antwoord lijkt voor nederland min of meer 'ja' te zijn, gezien we ondanks onze hoge bevolkingsdichtheid de 2e grootste exporteur van landbouwproducten ter wereld zijn. Uiteraard staat daar ook de nodige import tegenover, maar dat geldt voor vrijwel ieder land.

Op zich is het wel interessant dat veel rijke landen een hoge bevolkingsdichtheid hebben, terwijl het logisch zou zijn dat je met minder oppervlak per persoon minder resources per persoon hebt en daardoor armer zou zijn. Er zijn natuurlijk wel een paar landen waarbij dat ook gewoon zo is (bangladesh, india), maar voor de meeste is dat niet het geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: iedereen op de wereld in NLD

Je moet je eerst afvragen of je wel 20.000 m2 hebt.

144 miljoen km2 is het totaal van al het landoppervlak ter wereld. Daar horen dus ook Antarctica, de Sahara en de Himalaya bijvoorbeeld bij.

Als de hele wereld eruit zou zien als Nederland zou het kunnen kloppen. Maar dat is niet zo.

Berichten: 12.262

Re: iedereen op de wereld in NLD

Naja, in Nederland stampen we het gemiddeld aan tot 2500 vierkante meter per inwoner ;)

Maar goed, we hebben het land hier uiteraard extreem geschikt gemaakt voor voedselproductie, en qua klimaat ligt het ook redelijk gunstig. Als 1/8e van het land 'even goed' was als Nederland zou het moeten passen.

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: iedereen op de wereld in NLD

Van mij mogen ze gerust allemaal naar Nederland. Ik blijf wel gezellig in België.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: iedereen op de wereld in NLD

Benm schreef: ma 01 jul 2019, 18:08 Naja, in Nederland stampen we het gemiddeld aan tot 2500 vierkante meter per inwoner ;)

Maar goed, we hebben het land hier uiteraard extreem geschikt gemaakt voor voedselproductie, en qua klimaat ligt het ook redelijk gunstig. Als 1/8e van het land 'even goed' was als Nederland zou het moeten passen.
Maar dat is niet zo, dus het past niet.

Nederland heeft een gematigd klimaat, is grotendeels vlak en de bodem bestaat voor het overgrote deel uit vruchtbare grond. We hebben het hier niet extreem geschikt gemaakt, dat was het al. En dat betekent ook wat voor de hypothetische exercitie om de hele wereldbevolking op een dergelijk klein oppervlak te proppen.

Maar er rammelt nog meer. Cijfermatig is Nederland inderdaad de een na grootste exporteur. Maar dat zegt niet zoveel.

Ten eerste is ruim een kwart van die export in feite doorvoer uit andere landen. Het heeft dus niets te maken met wat hier verbouwd kan worden.

Ten tweede gaat het hier om de waarde van de export. Die bedraagt 90 miljard euro. Als je voornamelijk hoogwaardige producten verkoopt tikt dat hard aan in de waarde, maar dat wil alleen zeggen dat wat "over" is voor veel geld verkocht kan worden, niet over hoeveel monden je er mee zou kunnen voeden met de landbouwgrond in Nederland.

Ten derde gaat het hier om de uitvoer van landbouwproducten in zijn algemeenheid. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook bloembollen en snijbloemen, melkpoeder, kunstmest, landbouwmachines, vruchtensappen en chocoladerepen. Allemaal dingen (zie ook punt 2) die veel geld opleveren, maar weinig tot niks zeggen over de geschiktheid van 2500 m2 grond om 1 mond te voeden.

Want bloembollen (qua opbrengst de grootste categorie) eten doen we al sinds 1945 niet meer. De een na grootste categorie zijn melkproducten en eieren, en daarna vlees, veeteelt dus. Maar daarvoor is het wél nodig dat elders graan verbouwd is, waar ook significant meer grond voor nodig is dan de dieren in kwestie in beslag nemen.

Hartstikke leuk dus dat je met 2500 m2 grond per inwoner zoveel aan export van landbouwproducten kunt verdienen, maar dat is wel onder de voorwaarde dat ergens anders een veelvoud van dat oppervlak is gebruikt om een en ander te verbouwen.

Reageer