Riemann hypothese

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 17

Riemann hypothese

Er zijn al zo veel pogingen gedaan voor het bewijs van de Riemann hypothese. Als iemand nu met een bewijs komt, wordt daar soms niet eens serieus naar gekeken. Wat als het bewijs er al is?
Ik heb de Riemann hypothese bewezen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Riemann hypothese

Het is niet onmogelijk dat het niet beslisbaar is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Riemann hypothese

Je zegt het in feite zelf al:
Er zijn al zo veel pogingen gedaan voor het bewijs van de Riemannhypothese
Tot nu toe zijn die pogingen echter mislukt. Toen de wiskundige David Hilbert de vraag kreeg wat hij zou vragen als hij na 100 jaar zou terugkeren antwoordde hij dat hij allereerst zou vragen of de Riemannhypothese al bewezen was.
Wat als het bewijs er al is?

Zolang daar in de huidige wiskundige literatuur nog geen aanwijzingen voor zijn is dat bewijs er nog niet, en behoudt de Riemannhypothese voorlopig de huidige status van een van de resterende 6 nog niet opgeloste millenniumproblemen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Riemann hypothese

Als een serieuze wiskundige een serieus artikel publiceert in een serieus wetenschappelijk tijdschrift dan wordt daar heus wel naar gekeken. Het probleem is alleen dat er al zoveel wiskundigen zich er stuk op hebben gebeten dat er nog maar weinig wiskundigen over zijn die nog een serieuze poging willen wagen.

Degenen die het nog wel proberen zijn dan ook veelal amateurs die denken met hele eenvoudige wiskunde het probleem op te kunnen lossen. Dat soort pogingen zijn vrijwel altijd gedoemd te mislukken. Ze missen simpelweg de kennis en ervaring om in te zien dat het probleem veel ingewikkelder is dan wat ze zelf denken. Het is dan ook geen wonder dat niemand er zin in heeft om dat soort pogingen serieus te bekijken. Bovendien kun je vaak al na een paar zinnen te lezen zien dat het geschreven is door een amateur, waarna men meestal de moeite niet meer zal nemen om verder te lezen. Het is gewoon tijdverspilling.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Riemann hypothese

Ja, als ik een bewijs zie, lees ik ook eerst de inleiding en de eindconclusie, wat samengevat het bewijs inhoudt. Sommige bewijzen zijn zo ingewikkeld, dat het nauwelijks doorkomen aan is. En dan blijkt dat er niets is bewezen.

Maar misschien is het bewijs helemaal niet zo ingewikkeld als velen denken.
Ik heb de Riemann hypothese bewezen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: Riemann hypothese

hungtran schreef: di 25 jun 2019, 18:33 Maar misschien is het bewijs helemaal niet zo ingewikkeld als velen denken.

Vele briljante wiskundigen hebben zich daarmee bezig gehouden.
Als het werkelijk eenvoudig zou zijn, dan was dat bewijs al lang geleden gevonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Riemann hypothese

Xilvo schreef: di 25 jun 2019, 19:28 Vele briljante wiskundigen hebben zich daarmee bezig gehouden.
Als het werkelijk eenvoudig zou zijn, dan was dat bewijs al lang geleden gevonden.
Dat is niet altijd waar he. De stelling van Pythagoras is ook niet bijster ingewikkeld, om maar een voorbeeld te noemen. Toch is het blijkbaar zo knap dat iemand daar beroemd mee is geworden en was het blijkbaar niet zo makkelijk te vinden.
Ik heb de Riemann hypothese bewezen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: Riemann hypothese

Weet je wel hoe lang die stelling al bekend is?

Die werd al gevonden toen de mensheid nog maar net met wiskunde begonnen was.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Riemann hypothese

Ja, maar je weet, sommige bewijzen zijn best simpel achteraf gezien.
Ik heb de Riemann hypothese bewezen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: Riemann hypothese

Reken er maar niet op, voor dit probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Riemann hypothese

Het is maar wat je moeilijk vindt. Je moet het improduct kunnen bepalen van twee complexe functies, differentieren en calculus voor berekenen van limieten. Voor de een is het moeilijk, maar voor een gemiddelde wiskunde student moet het te behappen zijn.
Ik heb de Riemann hypothese bewezen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: Riemann hypothese

Als het voor de gemiddelde wiskundestudent te behappen zou zijn, dan was die hypothese al heel lang geleden bewezen - of verworpen. Dat is niet gebeurd, dus trek je conclusie.

P.S. Ik neem aan dat je 'inproduct' bedoelt?

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Riemann hypothese

Je moet er maar ook opkomen he. En het vergt wat creatief denken.
Ik heb de Riemann hypothese bewezen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: Riemann hypothese

Heb je het al naar een wiskundig vaktijdschrift gestuurd?

En, is het geaccepteerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Riemann hypothese

Het staat op vixra. Notitie is ook gestuurd naar American Math Society. Het wordt de komende weken bekeken. Nieuwste versie is hier. De ideeen komen meer uit de kwantum mechanica. Daar zullen de meeste wiskundigen wat minder van af weten.

Ik heb daarom de hoeveelheid termen en notatie uit de kwantum mechanica maar wat meer beperkt, ten opzichte van de eerste versie, zodat het voor niet-natuurkundigen zonder extra voorkennis te volgen en te verifieren is. Het gaat om functies die integreerbaar zijn en die nul moeten zijn op de randen van de integraal. Veel functies zijn dat niet. Bepaalde zeta functies wel aan een kant, als het een nulpunt is van de Riemann zeta. Aan de andere kant is het niet begrensd. Dat moet opgelost worden. Was de moeilijkste stap. Maar al met al valt het mee.
Ik heb de Riemann hypothese bewezen

Reageer