Is er een algemene formule voor de oplossingen?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Is er een algemene formule voor de oplossingen?

Is er een algemene formule (d.w.z. voor alle natuurlijke n) voor de (reële en complexe) oplossingen van 2.xn = x + 1 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Is er een algemene formule voor de oplossingen?

Mij niet bekend.

Maar als men neemt n=p+1

Dan geeft dit:
\(x^p=\frac{1}{2}+\frac{1}{2x}\)
Die laat gelijk zien dat x=1 de enige natuurlijke oplossing is.

PS.
Wat houd jij aan voor 0, wel of niet natuurlijk?
Ik ben ouderwets, dus ik doe het niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Is er een algemene formule voor de oplossingen?

Als p=1, dan is x= -½ ook en oplossing. Of bedoel je iets anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Is er een algemene formule voor de oplossingen?

Het gaat mij vooral om de hogere waarden van n (zeg maar n > 4), dus of 0 mee doet is niet zo belangrijk (dat geval gebruik ik toch niet).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Is er een algemene formule voor de oplossingen?

Misschien helpt het om ook de achtergrond van deze vraag te weten. Ik zoek een algemene oplossing (voor alle positieve natuurlijke k) van de differentievergelijking:

x[n] = 1/2 . ( x[n - (k-1)] + x[n-k] )

(Let op: in deze differentievergelijking is n de discrete variabele, en k de positieve natuurlijke constante.)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Is er een algemene formule voor de oplossingen?

Xilvo schreef: do 18 jul 2019, 09:36 Als p=1, dan is x= -½ ook en oplossing. Of bedoel je iets anders?
Die heb ik in mijn drift even over de kop gezien.

Bedankt voor de aanvulling.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Is er een algemene formule voor de oplossingen?

Professor Puntje schreef: do 18 jul 2019, 09:55 Misschien helpt het om ook de achtergrond van deze vraag te weten. Ik zoek een algemene oplossing (voor alle positieve natuurlijke k) van de differentievergelijking:

x[n] = 1/2 . ( x[n - (k-1)] + x[n-k] )

(Let op: in deze differentievergelijking is n de discrete variabele, en k de positieve natuurlijke constante.)
jullie zijn de tenslotte mannen met uitgebreide kennis van zaken.
ik ben slechts een goedwillende amateur, heb een youtubevideootje bekeken over differentievergelijkingen en dacht: laat ik dit eens even toe passen op de vergelijking van Puntje.
recursive series.png
En nu zit ik met de vraag: kan iemand me uitleggen wat hiervan de de zin en/of de complete onzin is en heb ik eigenlijk wel begrepen wat je precies bedoeld met de algemene oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Is er een algemene formule voor de oplossingen?

Nou nou ukster - ik ben ook maar een amateur hoor. Ik heb een paar jaar op de universiteit rondgelopen, maar dat ging mij allemaal veel te snel. De bedoeling van mijn algemene oplossing is dat deze in een explicite vorm staat, dat wil zeggen dat je gegeven een zekere n direct x[n] kunt berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Is er een algemene formule voor de oplossingen?

Als een algemene oplossing voor de vergelijking 2.xn = x + 1 niet bekend is, is het dan wellicht wel zo dat er algemene studies over vergelijkingen van deze vorm bestaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Is er een algemene formule voor de oplossingen?

Misschien biedt de wonderlijke Lambert W-functie uitkomst: http://www.cs.uwaterloo.ca/research/tr/1993/03/W.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Is er een algemene formule voor de oplossingen?

Professor Puntje schreef: wo 07 aug 2019, 20:11 Misschien biedt de wonderlijke Lambert W-functie uitkomst: http://www.cs.uwaterloo.ca/research/tr/1993/03/W.pdf
Zie ook (hoofdstuk 7 van):

https://www.researchgate.net/publicatio ... 6/download

Helaas kan ik er geen wijs uit worden of die oplossingen nu wel of niet in termen van de W-functie geschreven kunnen worden. :(

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Is er een algemene formule voor de oplossingen?

Jammer - maar kennelijk is er voor de beschouwde vergelijking met de Lambert W-functie ondanks de gelinkte artikelen maar weinig te beginnen. Zie:

Reageer