het massapercentage berekenen van een nieuwe oplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

het massapercentage berekenen van een nieuwe oplossing

Je hebt 200 cm3 van een natronloogoplossing, die 20 massa% natronloog bevat, rest water. Deze oplossing vul je met water aan tot precies één liter. De dichtheid van de 20% natronloog-oplossing bedraagt 1222 kg/m3. Van het water is de dichtheid 1000 kg/m3.

Bereken: a.De dichtheid van de verkregen oplossing in kg/m3.

b. Het massapercentage natronloog in de nieuwe oplossing.

vraag B, kom ik niet uit. kan iemand mij hierbij helpen :!: :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: het massapercentage berekenen van een nieuwe oplossing

Ik zou het volgende doen:

20% * 1,222 g/mL = 24,44 m/v% ( beginoplossing)

De beginoplossing ga je verdunnen met factor 5. ( 1000 mL/ 200 mL)

concentratie NaOH van de eindoplossing in m/v% is 24,44/5 = 4,89 m/v%

De dichtheid van de oplossing heb je al berekend. Deze dichtheid kan je gebruiken. (De dichtheid is 1,044 g/mL als ik mij niet misrekend heb)

m% NaOH (eindoplossing) = mv% NaOH(eindoplossing) / dichtheid(eindoplossing)

m% NaOH (eindoplossing) = 4,89% /1,044 g/mL = 4,68%

Berichten: 59

Re: het massapercentage berekenen van een nieuwe oplossing

Autodidact1 schreef: ma 09 dec 2019, 20:19 concentratie NaOH van de eindoplossing in m/v% is 24,44/5 = 4,89 m/v%
waarom gebruik je m/v%

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: het massapercentage berekenen van een nieuwe oplossing

1° Omdat ik dat fijner vind om te rekenen.
2° Omdat m/v% naar mijn mening handiger zijn om je concentratie in uit te drukken als je verdunningen maakt. Je kan dan gemakkelijk de concentratie van de verdunning krijgen door te delen door de verdunningsfactor in kwestie. Als de concentratie uitgedrukt wordt in m% dan mag je niet gewoon delen door de verdunningsfactor om de concentratie van verdunning te berekenen.

Berichten: 59

Re: het massapercentage berekenen van een nieuwe oplossing

Autodidact1 schreef: ma 09 dec 2019, 21:41 1° Omdat ik dat fijner vind om te rekenen.
2° Omdat m/v% naar mijn mening handiger zijn om je concentratie in uit te drukken als je verdunningen maakt. Je kan dan gemakkelijk de concentratie van de verdunning krijgen door te delen door de verdunningsfactor in kwestie. Als de concentratie uitgedrukt wordt in m% dan mag je niet gewoon delen door de verdunningsfactor om de concentratie van verdunning te berekenen.
wij hebben altijd geleerd om concentratie te gebruiken.
Dus ik vroeg me gewoon af wat het handiger maakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: het massapercentage berekenen van een nieuwe oplossing

m/v% is een concentratie-uitdrukking net zoals m%, mol/L of g/L dat is. Ze vertellen allemaal iets over de concentratie, maar worden anders uitgedrukt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: het massapercentage berekenen van een nieuwe oplossing

g/100 mL is een eenheid om concentratie uit te drukken, zoals dat ook met m%, mol/L of g/L kan.

m/v% (dat getalsmatig op hetzelfde neerkomt) is een absoluut onwenselijk, en als lijfstraffen zouden zijn toegestaan zouden ze eenieder die dat gebruikt beide handen moeten afhakken om te voorkomen dat ze nog enig praktisch werk op een laboratorium uitvoeren.

De reden is simpel: bij mol/L en g/L, en ook bij g/100 mL, zijn de eenheden duidelijk aangegeven. Bij m% maakt de eenheid niet uit. Of je je massa nu in grammen, kilo's of tonnen uitdrukt. Zelfs een Yank die liever ponden gebruikt dan SI-eenheden komt hiermee op hetzelfde uit. Dit werkt dus altijd.

Maar %m/v is geen eenheid en verwijst ook niet naar een eenheid. Ja, het geeft aan dat het om massa per volume (grootheden) gaat, maar je moet er zelf bij bedenken dat het de massa in gram en het volume in mL betreft. Dat is een goede voedingsbodem voor verwarring en fouten, en daarmee ook voor ongelukken.

En dit laatste is, in tegenstelling tot het genoemde afhakken van handen, geen grap of overdrijving. Er zijn vliegtuigen neergestort, fabrieken ontploft en ruimtemissies mislukt omdat mensen slordig of ronduit fout omgingen met eenheden. En het aantal ongelukken op laboratoria door dit soort fouten is niet op 1 hand te tellen.

Wees zorgvuldig, ook als dat betekent dat er een extra rekenstap nodig is of dat de komma op een andere plaats terecht komt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: het massapercentage berekenen van een nieuwe oplossing

Opmerking moderator

Verplaatst naar het scheikundeforum

Berichten: 12.262

Re: het massapercentage berekenen van een nieuwe oplossing

Het is inderdaad riskant - chemici zullen bij een m al snel denken dat je mol bedoelt.

Wat het lastig maakt is dat een getal in massa-percentage in de zelfde orde grootte kan liggen als mol/liter. Gevolg daarvan is dat je daadwerkelijk een fout kunt maken omdat het getal best redelijk is. Zou je uitkomen op iets als 50 kg/liter dan is wel duidelijk dat er iets niet klopt, maar 2g/100ml of 2 molair? Als je een beetje NaOH aan het oplossen bent is het allebei redelijk, maar zeker niet hetzelfde.

Reageer