Boeken bij Khan Academy

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 29

Boeken bij Khan Academy

Hallo iedereen

Ik ben bezig met wiskunde (naast mijn studie) te verdiepen via Khan Academy. Ik ben bezig nu met Algebra 1 en Algebra 2. Hierna zou ik dan precalculus en calculus AB volgen. Maar vraag me af waar ik de statistics, high school geometry en trigonometry tussen zou plaatsen.

Ook vraag ik me af als ik bovenstaande courses beheers, kan ik dan zeggen dat mijn wiskunde niveau is zoals iemand van een 6u wiskunde wetenschappen richting uit het middelbaar?

Als laatste vraag. Ik vind Khan Academy ontzettend goed voor theorie te studeren, daarbij zit ik discord in de grote mathematics server waar ik direct een antwoord krijg als ik met vragen zit. Dus dit systeem is wel goed. Maar ik vraag me af of ik hierbij misschien een boek zou aanschaffen dat wat synchroon loopt met oefenvragen maar ook conceptuele vragen. Ik heb op de moment het boek van jan van de craats waarin ik ook van elk hoofdstuk na het afronden op khan me met "toets". Maar is het mss beter een Algebra 1 en 2 of trigonometry of boek van statistiek te kopen?

Is dit voldoende denken jullie om alles tot en met calculus AB te leren of hebben jullie nog tips?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Boeken bij Khan Academy

Voldoende? Als je dat alles werkelijk gedaan hebt zonder snel naar de antwoorden te kijken, dan zit je bij de top.
Als je dan nog wat examenvragen oefent, dan leer je de toetsen/toepassingen kennen en moet het wel gek lopen als het niet goed gaat.

Berichten: 29

Re: Boeken bij Khan Academy

kwasie schreef: ma 26 okt 2020, 23:12 Voldoende? Als je dat alles werkelijk gedaan hebt zonder snel naar de antwoorden te kijken, dan zit je bij de top.
Als je dan nog wat examenvragen oefent, dan leer je de toetsen/toepassingen kennen en moet het wel gek lopen als het niet goed gaat.
Dus het is veilig om te zeggen dat khan academy en dan de interactie op vragen via de discord server mij tot het zelfde niveau kunnen brengen als een 6u wiskunde wetenschappen. Ik probeer natuurlijk hier niet te leren door mezelf te foppen, ik probeer voor beheersing van elk hoofdstuk te gaan.

Ik zal ondertussen ook wat oefenen met examenvragen. (mss kan ik na het voltooien van Algebra 1 en 2, de Amerikaanse Algebra 1 en 2 testen afleggen. Aangezien die online staan).

Waar zou ik de modules statistics, trigonometry en high school geometry plaatsen? Is dit een goede volgorde dan?

Algebra 1 => Algebra 2 + deels high school geometry => Trigonometry + precalculus => Calculus AB + Statistics

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Boeken bij Khan Academy

Dat zal je zeker voorbij dat niveau brengen.

Je kan op Khan de onderwerpen allemaal door elkaar heen doen. Gewoon afwisselend. Je merkt vanzelf of je voor het één nog niet klaar bent.

https://alleexamens.nl/examens/VWO/Wisk ... index.html
Hoppa, 40 eindexamens Wiskunde B. Verander de B in A en C. En je hebt 120 * 3 uur (plus 30min nakijken) = 420 uur werk.
Met Khan & Jan vd Craats kijk je tegen zo'n 2000 uur werk aan. Dat zou niet genoeg zijn om je toelatingstoets te halen?

Berichten: 29

Re: Boeken bij Khan Academy

Handige tests! Thanks

Ik veronderstel dat het dan wel voldoende is, moet natuurlijk ook nog voor mijn eerste bachelor vakken studeren in tussentijds. Wiskunde wil ik toch vele dieper op ingaan dan we zien in de lessen.

Dus dan zit het goed he! Thanks voor je hulp

Berichten: 29

Re: Boeken bij Khan Academy

kwasie schreef: di 27 okt 2020, 00:05 Dat zal je zeker voorbij dat niveau brengen.

Je kan op Khan de onderwerpen allemaal door elkaar heen doen. Gewoon afwisselend. Je merkt vanzelf of je voor het één nog niet klaar bent.

https://alleexamens.nl/examens/VWO/Wisk ... index.html
Hoppa, 40 eindexamens Wiskunde B. Verander de B in A en C. En je hebt 120 * 3 uur (plus 30min nakijken) = 420 uur werk.
Met Khan & Jan vd Craats kijk je tegen zo'n 2000 uur werk aan. Dat zou niet genoeg zijn om je toelatingstoets te halen?
Heey Kwasie, ik was toch eens aan het overwegen om gewoon de wiskunde schoolboeken van het 3de tot het 6de middelbaar aan te schaffen. Dit gaat natuurlijk wel een hele som kosten, maar ik ga dat gewoon jaar per jaar aankopen en dan voltooien. Want ik vind het basisboek van Jan van de Craats wel goed voor de basis te beheren, maar er is bijvoorbeeld maar een 2 tal pagina's over de 2degraadsfuncties integenstelling tot bijna een heel boek van het 4de middelbaar. Ook meetkunde etc zou ik dan vele dieper kunnen bestuderen.

Wat denk jij hierover?

Bij het begin zou ik dus beginnen met het 3de en 4de middelbaar snel te maken. Dan ben ik zeker dat ik geen gaten in mijn kennis ga hebben voor de analyse van het 5de en 6de.

Ik twijfel tussen 2 series. De Nando serie van Diekeure of Van basis tot limiet (vbtl) van Diekeure. Voor de 3de graad zal ik zowiezo VBTL gebruiken. Het handige aan nando is dat 1 jaar in 1 boekstaat, maar zo'n boek kost dan wel 50 euro + correctie sleutel 50 euro, dat zou zo'n 100 euro voor het 3de middelbaar zijn, en 100 euro voor het 4de middelbaar. In tegenstelling tot de VBTL die dan mss voor 't 3de+4de jaar 100-120 euro kosten. Het verschil met de nando serie is dat de correctiesleutel enorm uitgebreid is maar hier betaal ik dan 50 euro extra voor. Ik was aan het denken mss gwn de van basis tot limiet serie aan te schaffen en dan vlug met khan academy en die boeken door het 3de en 4de middelbaar gaan zodat ik snel kan beginnen met de 4 analyse boeken van de 3de graad.

Ik ben ook tot conclusie gekomen dat ik volgend schooljaar een 7de jaar bijzondere wetenschappelijke vorming ga doen, hierin heb ik dan 16u wiskunde, 5u fysica, 4u chemie, 3u biologie en 2u wetenschappelijk werk per week. Dit gaat mij dan echt wel een sterke basis geven, maar in tussentijd wil ik zelf al een goeie fundering leggen zodat het 7de jaar wat vlotter zal verlopen aangezien het tempo er wel redelijk snel gaat. In dit 7de jaar gebruiken ze ook een paar VBTL boeken (matrices, complexe getallen etc) dus misschien ook al handig dat ik terug wat leer werken met zo'n traditionele schoolboeken?

Wat is jou mening hierover?

Inhoudelijk zien ze er zo uit:

Nando 3 (derde middelbaar)
Nando3.PNG
Nando 4 (vierde middelbaar)
Nando4.PNG

Dit zijn de van basis tot limiet boeken van het 3de + 4de middelbaar.
VBTL 3 meetkunde.PNG
VBTL 3 meetkunde.PNG (10.6 KiB) 2450 keer bekeken
VBTL GETALLENELER.PNG
VBTL 4 functies.PNG
VBTL 4 functies.PNG (6.03 KiB) 2450 keer bekeken
VBTL 4 algebra.PNG
VBTL 4 algebra.PNG (9.72 KiB) 2450 keer bekeken
VBTL 4 meetkunde.PNG
VBTL 4 meetkunde.PNG (7.46 KiB) 2450 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Boeken bij Khan Academy

Onzinnig om te kopen. Maar dat is mijn mening. Die modules zijn i.c.m. met een docent, er staat dus over het algemeen geen diepgaande theorie in. Je zult aan zelfstudie moeten doen. En niet iedereen kan dat, velen geven snel op wanneer iets niet voorgekauwd wordt. Jan v.d. Velde hier is docent, die zal vast kunnen beamen dat het merendeel van de onvoldoendes gewoon komt omdat leerlingen te weinig hun huiswerk maken en te laat naar bed gaan omdat ze te veel op hun telefoon zitten. Bij de rapportbespreking ligt het aan de docent.
Ik geef bijvoorbeeld bijles, dan hebben kinderen over twee dagen een toets dan bellen ouders bij half in paniek, en moet ik dat repareren. Die kinderen weten vaak niet eens waar de toets over gaat, hebben letterlijk 1 opgave gemaakt. Dan vraag je wat is het verschil tussen een dal- en berg-parabool. Het boek ligt open op de pagina met figuur die waarop dat staat afgebeeld. En nog komt daar dan niks uit. Je moet ze echt aan de hand meenemen. Ik geef eindexamentrainingen voor wiskunde, de meeste kunnen na 5 jaar havo niet eens fatsoenlijk breuken bij elkaar optellen.

En hier kom jij, je wilt de gehele Khan catalogus afwerken, alle eindexamens van de afgelopen 20 jaar oefenen, en het boek van Jan v.d. Craats volledig doorwerken. En je denk dat dat niet genoeg is?

Gebruikt de inhoudsopgave zodat je weet welke onderwerpen je moet beheersen, dan ga je die oefenen. In het boek basiswiskunde en met Khan academy heb je veel opgaven met antwoorden en uitleg. Verder kun je op het internet en hier verdiepende informatie opzoeken.

Naarmate je meer eindexamens oefent zul je ook de toetsen doorzien. Als in:
27 - 14 = ?
27 - 19 = ?
Héé, die tweede is een gradatie lastiger omdat je 2 eenheden te kort komt en er een extra stap nodig is.

Stelling van Pythagoras:
3²+4² = x²
5²+x² = 13²
Héé, een extra stap voor het ombuigen.
Héé, weer een 5:12:13 driehoekje.

Inhoud piramide berekenen:
Héé deze heeft een extra punt, oh ik moet eerst een andere stap doen om de hoogte te bepalen.


Je denkt te veel na over wat het beste is, hoeveel heb je inmiddels al gedaan?
Ga gewoon doen. Zorg voor:
- Goede discipline
- Doorzettingsvermogen

Berichten: 29

Re: Boeken bij Khan Academy

kwasie schreef: vr 13 nov 2020, 15:28 Onzinnig om te kopen. Maar dat is mijn mening. Die modules zijn i.c.m. met een docent, er staat dus over het algemeen geen diepgaande theorie in. Je zult aan zelfstudie moeten doen. En niet iedereen kan dat, velen geven snel op wanneer iets niet voorgekauwd wordt. Jan v.d. Velde hier is docent, die zal vast kunnen beamen dat het merendeel van de onvoldoendes gewoon komt omdat leerlingen te weinig hun huiswerk maken en te laat naar bed gaan omdat ze te veel op hun telefoon zitten. Bij de rapportbespreking ligt het aan de docent.
Ik geef bijvoorbeeld bijles, dan hebben kinderen over twee dagen een toets dan bellen ouders bij half in paniek, en moet ik dat repareren. Die kinderen weten vaak niet eens waar de toets over gaat, hebben letterlijk 1 opgave gemaakt. Dan vraag je wat is het verschil tussen een dal- en berg-parabool. Het boek ligt open op de pagina met figuur die waarop dat staat afgebeeld. En nog komt daar dan niks uit. Je moet ze echt aan de hand meenemen. Ik geef eindexamentrainingen voor wiskunde, de meeste kunnen na 5 jaar havo niet eens fatsoenlijk breuken bij elkaar optellen.

En hier kom jij, je wilt de gehele Khan catalogus afwerken, alle eindexamens van de afgelopen 20 jaar oefenen, en het boek van Jan v.d. Craats volledig doorwerken. En je denk dat dat niet genoeg is?

Gebruikt de inhoudsopgave zodat je weet welke onderwerpen je moet beheersen, dan ga je die oefenen. In het boek basiswiskunde en met Khan academy heb je veel opgaven met antwoorden en uitleg. Verder kun je op het internet en hier verdiepende informatie opzoeken.

Naarmate je meer eindexamens oefent zul je ook de toetsen doorzien. Als in:
27 - 14 = ?
27 - 19 = ?
Héé, die tweede is een gradatie lastiger omdat je 2 eenheden te kort komt en er een extra stap nodig is.

Stelling van Pythagoras:
3²+4² = x²
5²+x² = 13²
Héé, een extra stap voor het ombuigen.
Héé, weer een 5:12:13 driehoekje.

Inhoud piramide berekenen:
Héé deze heeft een extra punt, oh ik moet eerst een andere stap doen om de hoogte te bepalen.


Je denkt te veel na over wat het beste is, hoeveel heb je inmiddels al gedaan?
Ga gewoon doen. Zorg voor:
- Goede discipline
- Doorzettingsvermogen
Ik ben op de moment vooral bezig met studeren voor de examens van volgende week. Normaal gedurende het jaar ben ik minstens 1-2 uur wiskunde per dag aan het doen. Sommige dagen durf ik wel eens 4u bezig te zijn. (allemaal zelfstudie)

Nu de hele khan academy catalogus is wel goed, maar ik ben niet zeker als ik bv de geometry khan academy doorlopen heb of ik dan wel kan zeggen "ik kan de meetkunde alsof ze het in het middelbaar gehad hebben".

Ook vind ik niets terug over tekenverlopen etc op khan academy. De "analyse" zoals ze hier zien lijkt toch wat anders t.o.v het Amerikaans systeem. Trouwens kom ik zelf van België, niet Nederland.

Berichten: 29

Re: Boeken bij Khan Academy

Want ik heb eens rondgevraagd op de grote wiskunde discord (met 50k+ mensen) en heb wat antwoord gekregen van masters in de wiskunde, en volgens hun lijkt het niet realistisch om zo maar even op een klein jaartje de volledige Algebra 1, Algebra 2, Geometry, Statistics, Trigonometry, Precalculus en Calculus BC te volgen. Dit is misschien enkel mogelijk indien ik 5-8u per dag wiskunde studeer, maar ik zit namelijk nog in een prof. bachelor opleiding en heb enorm veel werk daar mee. Wiskunde zou ik dus voorlopig max 1u bezig met willen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Boeken bij Khan Academy

Zoals ik al zei, dat is zo'n 2000 uur werk, dat komt neer op een jaar lang er 6 uur per dag, serieus er mee bezig zijn.

In plaats van al die leerjaar boeken kopen, kun je misschien eens kijken naar de samengevat serie.
https://www.bol.com/nl/p/samengevat-vwo ... oductImage

Berichten: 29

Re: Boeken bij Khan Academy

kwasie schreef: vr 13 nov 2020, 16:33 Zoals ik al zei, dat is zo'n 2000 uur werk, dat komt neer op een jaar lang er 6 uur per dag, serieus er mee bezig zijn.

In plaats van al die leerjaar boeken kopen, kun je misschien eens kijken naar de samengevat serie.
https://www.bol.com/nl/p/samengevat-vwo ... oductImage
Ah ja da gaat dan zowiezo ni gaan. Kheb de boeken van t 3de en 4de voor 20 euro in totaal gevonden. Kga gewoon deze boeken nu kopen en rustig doorlopen. Dan misschien analyse 1 en 2 van het 5de middelbaar (tot en met differentialen) nog voor september afwerken. Erna zal ik wel dat 7de jaar doen met 16u wiskunde per week. Na zo'n jaar zal ik op t hoogste niveau komen pre universiteit. Mss het meest realistische.

Reageer