"Social golfer problem" voor online toernooi

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

"Social golfer problem" voor online toernooi

Hallo allemaal,

In een aantal weken organiseer ik een online toernooi. Hoeveel mensen er komen dagen is nog niet helemaal bekend, maar ik heb "brackets" nodig voor 11 tot 31 spelers. Elke speler speelt 5 wedstrijden in 5 rondes. Het maximaal aantal mensen per wedstrijd is 10. In het ideale scenario zijn er zo veel mogelijk spelers per wedstrijd en zijn de hoeveelheid spelers per wedstrijd zoveel mogelijk gelijk verdeeld. Bijvoorbeeld als er 25 mensen komen opdagen dan zullen de mensen per wedstrijd moeten zijn 9, 8 en 8. Stel het zijn er 21 dan zou het 7, 7, 7 zijn. Daarnaast spelen mensen in een ideaal scenario zo min mogelijk tegen elkaar. Dit heet ook wel het "social golfer problem" of het "Kirkman's schoolgirl problem".

Nu had ik deze site: https://goodenoughgolfers.com/ gevonden. Waar ik een gedeelte van de brackets zoals bijvoorbeeld 21 kan verkrijgen door de volgende instellingen:
Number of groups: 3
People per group: 7
Number of rounds: 5

Ik kan de volgende brackets met behulp van deze site vinden: 12, 14, 16, 18, 20, 21, 24, 27, 30. Echter kun je hier bijvoorbeeld niet aangeven dat je één groep van 9 wilt en twee van 8 zoals bijvoorbeeld bij 25 mensen nodig is. Daarnaast zijn de antwoorden die er worden gegeven hier ook niet altijd even best, maar dit kan ik simpelweg verhelpen door bijvoorbeeld 10 minuten op de recompute knop te drukken en de laagste conflict score na deze 10 minuten te gebruiken.

Ik hoop dat het probleem duidelijk is, zo niet stel me gerust vragen. Hulp zou enorm worden gewaardeerd.

Met vriendelijke groet,
Brockenspook

Berichten: 7.068

Re: "Social golfer problem" voor online toernooi

Brockenspook schreef: ma 21 jun 2021, 15:35Echter kun je hier bijvoorbeeld niet aangeven dat je één groep van 9 wilt en twee van 8 zoals bijvoorbeeld bij 25 mensen nodig is.
Dat kan wel. Geef aan dat de groepsgrootte 9 moet zijn en voeg twee dummy-mensen toe. Geef vervolgens aan dat deze twee dummy-mensen nooit bij elkaar in een groep mogen zitten.
Daarnaast zijn de antwoorden die er worden gegeven hier ook niet altijd even best, ...
Ik weet niet of dit waar is. In het geval van bijvoorbeeld 3 groepen van 9 mensen en 5 ronden kan het niet anders dan dat mensen vaker tegen elkaar moeten. Dit levert een hogere conflictscore op (maar is onvermijdbaar). Als je bijvoorbeeld hetzelfde aantal mensen verdeelt over 9 groepen van 3 mensen dan blijft de score op nul staan.

Berichten: 6

Re: "Social golfer problem" voor online toernooi

Oww joh, hartstikke bedankt. Dan ga ik dat doen!

Met vriendelijke groet,
Brockenspook

Reageer