Gradienten?
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
- Moderator
Gradienten?
Een populaire schoolrekenmachine is tegenwoordig alleen in de Nederlandse versie verkrijgbaar. Hij is "in nauw overleg met wiskundedocenten" speciaal ontwikkeld voor het Nederlands voortgezet onderwijs. Als hoekeenheid kun je kiezen voor graden, radialen en "gradiënten". Gradiënten? Wat is dat voor nieuwlichterij?
- Moderator
Re: Gradienten?
Blijkbaar een beroerde vertaling van "gradians", de Engelse term voor wat blijkbaar in het Nederlands "gon" heet, waarbij een cirkel in 400 wordt gedeeld.
- Moderator
Het is extra ongelukkig omdat de term gradient in het Engels wordt gebruikt voor het hellingspercentage, de tangens van de hellingshoek.
enig idee waar in de wetenschap dat praktisch gebruikt wordt? zelf had ik er nog nooit van gehoord.Xilvo schreef: ↑za 28 sep 2024, 13:10 Blijkbaar een beroerde vertaling van "gradians", de Engelse term voor wat blijkbaar in het Nederlands "gon" heet, waarbij een cirkel in 400 wordt gedeeld.
ook nooit nodig gehad op de middelbare school, dus waarschijnlijk kun je heel goed zonder.
- Moderator
Dat staat in de link, o.a. landmeetkunde.
Het zit of zat op iedere rekenmachine die ik ooit had. Maar gebruikt heb ik het evenmin.
In de wetenschap weet ik niet, maar als je op de weg rijdt en je ziet een bordje '10% helling' dan zijn dat dus gradians/gons. Volgens mij komt het dus uit de cartografie/geografie oid.
- Moderator
Als je afspreekt om in graden te werken kan een deel van de data in DMS-formaat (degree-minute-second) worden aangeleverd, en dat is lastiger optellen dan decimaal. Als je afspreekt om hoeken in gon te meten dan zijn alle data automatisch decimaal.
- Moderator
Een voorbeeld van verschillende definities voor hetzelfde, dus daarom eigenlijk ongewenst, maar historisch zo gegroeid dus daarom niet meer aan te passen. Net zoals dat het geval is bij cm en inch of al die ongewenste inhoudsmaten die ze in de VS gebruiken. Eigenlijk is de radiaal de enige gewenste hoek eenheid omdat daar de meest logische gedachte achter zit uitgaande van een cirkel omtrek 2 pi.
Ik vraag me dan af waar 360 of 400 dan vandaan komt. 360 zal wel uit de oudheid komen net zoals het getal 12 maar wat feitelijk onlogisch is mbt ons 10 tallig stelsel: https://nl.wikipedia.org/wiki/12_(getal ... maal%20enz.
maar het getal 400? als ik zoek kom je ook weer op engelen, spirituele zaken etc.
Ik vraag me dan af waar 360 of 400 dan vandaan komt. 360 zal wel uit de oudheid komen net zoals het getal 12 maar wat feitelijk onlogisch is mbt ons 10 tallig stelsel: https://nl.wikipedia.org/wiki/12_(getal ... maal%20enz.
maar het getal 400? als ik zoek kom je ook weer op engelen, spirituele zaken etc.
- Moderator
Ik denk dat het een bewust compromis was om minder weerstand op te roepen met de Nederlandse versie. De Engelse afkorting "grad" kon niet veranderd worden "gon" omdat oudere gebruikers de keuzemogelijkheid "grad" verwachten. Er werd een woord gezocht dat paste bij de afkorting "grad". "Gradient" is een bestaand woord waar niemand zich druk om zal maken, ook al is het fout, terwijl het kunstmatige woord "gradiaan" bij iedereen argwaan zou wekken.