De grote raadseltopic

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: De grote raadseltopic

Normaal post de persoon die het heeft opgelost. Overigens: oplossingen verbergen aub ;) Als het te lang duurt, wordt de 'beurt doorgegeven'.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 13

Re: De grote raadseltopic

Oei sorry, ik weet niet hoe je verborgen inhoud moet plaatsen.

Raadsel 204

Een boer is al een aantal dagen aan het reizen samen met zijn wolf, schaap en een partij witlof als hij aankomt bij een rivier.

Hij wil de rivier oversteken en ziet een klein bootje aan de kant liggen.

Alleen is dit bootje te klein om met zijn allen in een keer over te steken.

De boer kan maximaal 1 vrachtje meenemen, dus óf de wolf óf de partij witlof óf het schaap.

Een probleem echter! De wolf eet het schaap op als hij ze alleen achter laat.

En het schaap eet de partij witlof op als hij er niet bij is.

Hoe komt de boer met zijn dieren en de partij witlof ongeschonden aan de overkant?
In de biologie is niets duidelijk, alles is ingewikkeld, alles is een puinhoop en net als je denkt iets te begrijpen, pel je een laag eraf en vind je diepere complicaties eronder. De natuur is alles behalve eenvoudig.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: De grote raadseltopic

Oplossing 204:
Spoiler: [+]
Een klassieker :P

Eerst neemt hij het schaap mee, vaart leeg terug

Dan neemt hij de wolf mee, en vaart met het schaap terug.

Daarna vaart hij de witloof over en keert hij leeg terug.

Dan uiteindelijk vaart hij met het schaap een tweede keer over.


Verbrogen inhoud kan je doen met spoiler tags: [ spoiler]hier verborgen tekst[ /spoiler] zonder de spaties binnenin de [] uiteraard.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: De grote raadseltopic

Spoiler: [+]
Met hide lukt het ook ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 546

Re: De grote raadseltopic

Spoiler: [+]
Merk op dat hij ook bij de tweede keer varen de witlof mee kan nemen, en dan terug met het schaap zodat die de witlof niet eet.


Tijd voor weer een nieuwe :)

Berichten: 7.068

Re: De grote raadseltopic


Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: De grote raadseltopic

Hopelijk nog niet aan bod gekomen:

Raadsel 205

Ja hebt 8 identieke doosjes. Eén doosje weegt net iets meer dan de andere 7.

Je hebt een weegschaal en mag die maar 2 keer gebruiken. Hoe vind je het zwaardere doosje?

EDIT: inderdaad een balansweegschaal, rova's antwoord is correct.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 13

Re: De grote raadseltopic

correct, en inderdaad een klassieker :)

Flisk, kan het zijn dat die weegschaal een balansweegschaal is?

oplossing raadsel 205:

Verborgen inhoud
Je plaatst 3 doosjes links en 3 doosjes rechts op de weegschaal(de overige 2 laat je aan de kant liggen). hier heb je twee mogelijkheden

a) de balans is in evenwicht:

Het zwaarste doosje zit bij de 2 die aan de kant liggen, van degene die aan de kant liggen plaats je 1 doosje links op de balans en 1 doosje rechts. Het zwaarste doosje van die 2 is dan ook het zwaarste van de 8 doosjes.

b) De balans is niet in evenwicht:

De 2 doosjes aan de kant en de 3 lichtere doosjes heb je niet meer nodig. Vervolgens neem je de 3 zwaardere doosjes en plaats je hiervan 1 aan de kant, 1 links en 1 rechts op de balans. Hierbij heb je weer twee mogelijkheden

1. in evenwicht --> Zwaarste doosje ligt aan de kant

2. niet in evenwicht --> zwaarste op balans is de zwaarste van de 8 doosjes


PS, bedankt voor de hulp omtrent de verborgen inhoud
In de biologie is niets duidelijk, alles is ingewikkeld, alles is een puinhoop en net als je denkt iets te begrijpen, pel je een laag eraf en vind je diepere complicaties eronder. De natuur is alles behalve eenvoudig.

Berichten: 1

Re: De grote raadseltopic

Raadsel 206
 
Ik ben een 7 jaar meisje (vertaald van het spaans: "Soy una niña 7 años."). De oplossing geeft coordinaten dicht bij N40 57.516 W 005 39.607
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De grote raadseltopic

Raadsel 207
 
 
Hoe maak ik van het Romeinse getal IX, het getal 6 door slechts één lijn toe te voegen?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4.246

Re: De grote raadseltopic

SIX
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 130

Re: De grote raadseltopic

Raadsel 208 (variant op raadsel 205)
 
Zo 80 jaar geleden werden vaak grote kogellagers in losse ondedelen geleverd,
Deze ondelen waren/zijn: binnen-zitting, buitenzitting, kogelhouder en de kogels.
 
Mijn grootvader wilde eens een nieuw kogelager kopen voor zijn schroefkoppeling van zijn schip.
 
De handelaar gaf hem de onderelen en zei: In dit kogelager horen 11 kogels, maar ik heb perongeluk een 12e kogel erbij gedaan. Op het oog zijn de twaalf kogels itendiek. maar 1 is dus niet goed, deze kan zwaarder of lichter zijn.
Jij mag wegen met deze balansweegschaal als je binnen 4 wegingen het antwoord weet krijg je 25% korting, als je 5 keer moet wegen 20% en als je 6 keer moet wegen 17% enz
 
Hoeveel korting kon mijn grootvader minimaal krijgen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: De grote raadseltopic

Bedoel je niet hoeveel korting hij maximaal kan krijgen, aangezien de minimum korting nul procent is? En hoe vermindert het percentage na 17 procent?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 400

Re: De grote raadseltopic

Je zegt "als je binnen 4 wegingen het antwoord weet", maar het antwoord op welke vraag precies? Dien je te weten welke de zwaardere/lichtere kogel is, of de foute kogel zwaarder of lichter is dan de andere kogels, of beide?

Berichten: 400

Re: De grote raadseltopic

@descheleschilder: Ik denk dat er gevraagd wordt naar de manier waarop de korting die je met zekerheid ( = 'minimaal') hebt het hoogst is. Als je geluk hebt kan je dan eventueel ook een hogere korting hebben. Het lijkt er ook op dat de korting 1/(aantal wegingen) is.

Reageer