Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Maar waar zit b dan in die twee formules van sajajpm? Wanneer er geen rekening wordt gehouden met de grootte van b kan het immers geen algemene oplossing zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Hij bedoeld het kennelijk als een oplossing voor b=1 (althans dat denk ik).
 
Waar hij die discriminant vandaan haalt is met ook niet duidelijk.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

tempelier schreef: Ik heb de vorm door gerekend lijkt +0.2888944070866............... uit te komen wat geen oplossing is.
Maar ik kan me verrekend hebben, misschien kan een ander het eens narekenen.
 
(Ik heb wat moeite met het correct overnemen van dit soort vormen)
Ik heb een foutje gemaakt in mijn berekening discriminant (D)½ =((4/135)2 +(2/3)3 )½ moet zijn discriminant (D)½ =((4/135)2 +(1/3)3 )½  ,  x≈0,2742799 voor de uitkomst van de vergelijking 5x3 -5x2 +5x-1=0

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

sajajpm schreef: Ik heb een foutje gemaakt in mijn berekening discriminant (D)½ =((4/135)2 +(2/3)3 )½ moet zijn discriminant (D)½ =((4/135)2 +(1/3)3 )½  ,  x≈0,2742799 voor de uitkomst van de vergelijking 5x3 -5x2 +5x-1=0
Maar ook dat antwoord is niet goed,
de enige reële oplossing van die vergelijking is:   x=0.245462169..........................
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Professor Puntje schreef: Goed - geef dan je formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0 .
 
In die formule mag je maar een eindig aantal keren optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en worteltrekken. Andere bewerkingen zijn niet toegestaan.
De oplossing van x5 + x + b = 0 is (5x4 +5ax3 +5ax2 +5a3 +1)(x-a)2=x5 + x + b= 0 en x=a is reële oplossing. Zie mijn bijlage.
x^5+x+1=0(3).docx
(21.58 KiB) 202 keer gedownload

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

sajajpm schreef: De oplossing van x5 + x + b = 0 is (5x4 +5ax3 +5ax2 +5a3 +1)(x-a)2=x5 + x + b= 0 en x=a is reële oplossing. Zie mijn bijlage.Afbeeldingx^5+x+1=0(3).docx
Ik heb een fout gemaakt (5x4 +5ax3 +5ax2 +5a3 +1)=0 moet (x4 + 1 - a)=0 zijn. Zie mijn bijlage.
x^5+x+1=0(3).docx
(21.28 KiB) 184 keer gedownload

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

sajajpm schreef: Ik heb een fout gemaakt (5x4 +5ax3 +5ax2 +5a3 +1)=0 moet (x4 + 1 - a)=0 zijn. Zie mijn bijlage.Afbeeldingx^5+x+1=0(3).docx
Ik bedoel:
x^5+x+1=0(3).docx
(20.8 KiB) 147 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

En nog steeds zien we geen formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Professor Puntje schreef: En nog steeds zien we geen formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0.
Ik heb de formules aan het eind van mijn bewijs opgeschreven.
x^5+x+1=0(4).docx
(22.62 KiB) 154 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

formule.png
formule.png (62.01 KiB) 1015 keer bekeken
Ik heb er maar even een plaatje van geschoten. Dat is dus de formule van sajajpm. Misschien ziet er nog iemand iets in? :(

Berichten: 546

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Ik zie niet in waarom dit topic nog bestaat.
De uitkomsten kloppen niet, de berekening gaat keer op keer fout, er is geen duidelijk bewijs (eigenlijk is er helemaal geen bewijs, maar goed). Er is alleen maar gebrabbel over 'overeenkomstige coëfficiënten' en voor de derde keer, die redenering klopt niet. Het is niet zo dat de coëfficiënten van de vergelijking onderaan de eerste pagina aan elkaar gelijk gesteld mogen worden (bovendien introduceer je ook nog eens twee verschillende t's).
NIET.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

sajajpm schreef: Ik heb een fout gemaakt (5x4 +5ax3 +5ax2 +5a3 +1)=0 moet (x4 + 1 - a)=0 zijn. Zie mijn bijlage.Afbeeldingx^5+x+1=0(3).docx
Het blijft verkeerd, je stelt een zesde graadspolynoom gelijk aan eentje van de vijfde.
 
Controleer je eigenlijk je beweringen en antwoorden wel?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Th.B schreef: Ik zie niet in waarom dit topic nog bestaat.
De uitkomsten kloppen niet, de berekening gaat keer op keer fout, er is geen duidelijk bewijs (eigenlijk is er helemaal geen bewijs, maar goed). Er is alleen maar gebrabbel over 'overeenkomstige coëfficiënten' en voor de derde keer, die redenering klopt niet. Het is niet zo dat de coëfficiënten van de vergelijking onderaan de eerste pagina aan elkaar gelijk gesteld mogen worden (bovendien introduceer je ook nog eens twee verschillende t's).
NIET.
Ik begrijp het wel, uitleggen is ook een kunst, een leraar ben ik niet. Wanneer je iets niet snap, dan begrijp je het ook niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

sajajpm schreef: Ik begrijp het wel, uitleggen is ook een kunst, een leraar ben ik niet. Wanneer je iets niet snap, dan begrijp je het ook niet.
Wat we nu wel door hebben, is dat keer op keer je antwoorden fout zijn.
Dan moet er toch wel iets mis zijn met je methode?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

tempelier schreef: Het blijft verkeerd, je stelt een zesde graadspolynoom gelijk aan eentje van de vijfde.
 
Controleer je eigenlijk je beweringen en antwoorden wel?
Wat bedoel je met een zesde graadspolynoom gelijk stellen aan eentje van de vijfde? x6 = x5 ? , bijvoorbeeld? Ik controleer mijn berekeningen aan de hand van een 3de of 4de graads equation calculator op het internet, of ik bekijk een bepaalde curve op een online graphic plotter. Ik heb de berekeningen zelf gemaakt en niet met behulp van een formule. Mijn berekeningen komen niet overeen met een 3de of 4de graads equation calculator, en ik ontdek tot nu toe ook geen fouten in mijn berekening?

Reageer