Wiskundeboeken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

"Wiskundige basisvaardigheden" is verkrijgbaar in boekvorm hoor. De link die ik gaf is de site van de uitgever, je kan het boek daar bestellen. Rijen, afgeleiden, integralen enz. vind je in het hoofdstuk afgeleiden, matrices zit bij lineaire algebra.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 53

Re: Wiskundeboeken

Sorry, ik bedoelde de link van "basiswiskunde".

Maar dat boek "Wiskundige basisvaardigheden" ziet er misschien inderdaad wel uit wat ik nodig heb. Heeft iemand er de index van?
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

In bijlage vind je de inhoudsopgave.

[attachment=1043:wiskundi...n_inhoud.pdf]
Bijlagen
wiskundige_basisvaardigheden_inhoud.pdf
(28.69 KiB) 1165 keer gedownload
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: Wiskundeboeken

Beste,

Ik heb vorig jaar mijn diploma hoger onderwijs (scheikunde) behaald. Omdat mijn honger naar kennis nog niet is bevredigd ben ik van op plan om aan een nieuwe richting te starten. Dit zou ik bij defensie gaan doen. (studies worden betaald + een loon zodat ik toch zelfstandig kan leven).

'Probleem' is echter dat ze bij defensie natuurlijk ook waar hun geld willen en dat ze dus werken met ingangsexamens.

Eén van ingangsexamens betreft wiskunde, en omdat ik aan de riching 'master in de ingenieurswetenschappen' wil beginnen betreft dit een zwaar examen.

Tijdens mijn opleiding scheikunde heb ik quasi geen wiskunde meer gehad, concreet heb ik de laatste 3 jaar geen wiskunde meer gehad.

Alles zit dan ook zeer weer, ik weet bv nog dat een integraal zo'n kronkel is, en daar stopt het dan ook.

Natuurlijk zal al die vergaarde, maar vergeten kennis zeer snel terugkomen. Alleen ben ik vorig jaar zo 'slim' geweest om mijn cursussen op te ruimen, ik heb dus niets meer van wiskunde.

Daarom ben ik dus nu op zoek naar een boek (enkel Nederlands) waarbij men eerst de basis van alles terug uit legt en waarbij men vervolgens op deze basis verder bouwt om uiteindelijk op een hoog niveau te eindigen.

Liefst ook een boek waar oefeningen (+uikomst, berekening hoeft niet) in staan.

Ik ben al eens een kijkje gaan in de plaatselijke bib, maar daar hebben ze natuurlijk geen specifieke wetenschapsboeken.

Het enige dat ik heb gevonden is:

Basisbegrippen en basistechnieken uit de wiskunde van Johan Quaegebeur, maar dit is niet echt wat ik zoek, hier gaat men te snel over naar het 'moeilijke' waarbij het 'makkelijke' te snel wordt overgeslagen.

Hopelijk kunnen jullie mij iets aanraden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wiskundeboeken

Deze wil ik je dan zeker niet besparen.

Titel: Wiskundige toelatingsexamens

Auteurs: Dirk Bollaerts

Onderwerp: Oefeningen (met oplossingen) uit wiskundige toelatingsexamens van KUL, UA, RUG, Koninklijke Militaire school,...

Inhoud:

1 Algebra

2 Analyse

3 Analytische meetkunde

4 Goniometrie

5 Meetkunde

6 Oefeningen

7 Appendix

8 Bibliografie

Taal: Nederlands

Niveau: ASO

Verder zijn de boeken in de reeks van Schaum een handige herhaling van zowel theorie als oefeningen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

guyv schreef:Daarom ben ik dus nu op zoek naar een boek (enkel Nederlands) waarbij men eerst de basis van alles terug uit legt en waarbij men vervolgens op deze basis verder bouwt om uiteindelijk op een hoog niveau te eindigen.

Liefst ook een boek waar oefeningen (+uikomst, berekening hoeft niet) in staan.
Volgens mij is het tweede boek dat ik in deze post vermeld, erg geschikt. Het bouwt de wiskunde van het secundair onderwijs grotendeels terug op en elk hoofdstuk bevat oefeningen. Een paar berichtjes hoger vind je in pdf de inhoudsopgave.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: Wiskundeboeken

jhnbk schreef:Deze wil ik je dan zeker niet besparen.

Titel: Wiskundige toelatingsexamens

Auteurs: Dirk Bollaerts

Onderwerp: Oefeningen (met oplossingen) uit wiskundige toelatingsexamens van KUL, UA, RUG, Koninklijke Militaire school,...

Inhoud:

1 Algebra

2 Analyse

3 Analytische meetkunde

4 Goniometrie

5 Meetkunde

6 Oefeningen

7 Appendix

8 Bibliografie

Taal: Nederlands

Niveau: ASO

Verder zijn de boeken in de reeks van Schaum een handige herhaling van zowel theorie als oefeningen
Dit ziet er zeer interessant uit! Ken je toevallig een verkooppunt? (standaard boekhandel bv)
Volgens mij is het tweede boek dat ik in deze post vermeld, erg geschikt. Het bouwt de wiskunde van het secundair onderwijs grotendeels terug op en elk hoofdstuk bevat oefeningen. Een paar berichtjes hoger vind je in pdf de inhoudsopgave.
Je bedoelt toch het boek 'wiskundige basisvaardigheden'?!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

Dit ziet er zeer interessant uit! Ken je toevallig een verkooppunt? (standaard boekhandel bv)
Je kan het bij
Je bedoelt toch het boek 'wiskundige basisvaardigheden'?!
Inderdaad, dat is afgestemd op het Vlaams (secundair) onderwijs (ASO).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: Wiskundeboeken

TD schreef:Je kan het bij Google Books zelfs inkijken. Het is onder andere hier te koop of tweedehands bijvoorbeeld hier.

Inderdaad, dat is afgestemd op het Vlaams (secundair) onderwijs (ASO).
Zeer hard bedankt, nog even wachten op de medische keuring en als ik daar groen licht krijg dan ga ik erin vliegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wiskundeboeken

Ik zou dat boek eerst eens in een bibliotheek bekijken. (In antwerpen hebben ze het weet ik)

http://hoger.uitgeverijdeboeck.be/livre/in.../90455100021650
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 5

Re: Wiskundeboeken

jhnbk schreef:Ik zou dat boek eerst eens in een bibliotheek bekijken. (In antwerpen hebben ze het weet ik)

http://hoger.uitgeverijdeboeck.be/livre/in.../90455100021650
Misschien wel een goed idee, want het toch direct een aardige som geld.

@TD, je hebt nog een link gepost naar een pdf van basiswiskunde. Ik heb deze ook eens bekeken en dit lijkt me echt wel iets. Dit begint echt terug van basic, dat is eigenlijk de eerste stap die ik zocht, zo'n boek om vlug even door te bladeren en alles terug op te frissen.

Weet je toevallig als dit ook in boekformaat bestaat? want als ik 300 blz moet afdrukken...

edit: sorry over de eerste pagina van de pdf gelezen, daar staan de namen van de schrijvers, dan vind ik het wel ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

Bedoel je nu het Nederlandse Basisboek Wiskunde? Een link naar de uitgever vind je daar ook.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: Wiskundeboeken

Bedoel je nu het Nederlandse Basisboek Wiskunde? Een link naar de uitgever vind je daar ook.


ja, inderdaad, ik zag het toen ik gepost had. mijn excuses.

Berichten: 1

Re: Wiskundeboeken

is dit boek ook te leesbaar met maar 3 uurtjes wiskunde op tso niveau?

Ik zoek namelijk ook een boek om mijn wiskunde naar een iets hoger niveau te brengen,

heb de foute keuze gemaakt om een verkeerde richting te kiezen en zou nu toch iets of wat een basiskennis willen opbouwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundeboeken

Ik ben van plan een degelijk boek over differentiaalvergelijkingen aan te schaffen. Heeft iemand nog een boek dat hij aanraadt (dus waarmee hij goede persoonlijke ervaring heeft, niet afgaande op anderen)? Niveau 2e jaars-wiskunde bachelorvak.

Mijn docent raadt deze aan, maar die krijgt weinig positieve reacties op amazon (wat op zich niets hoeft te betekenen).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer