Wiskundeboeken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Wiskundeboeken

Deze topic is tijdelijk Sticky gemaakt en is een vervolg op deze thread en een voorloper van een nog te publiceren thread die alle "waardevolle" boeken m.b.t. wiskunde op een rijtje weergeeft. Het maakt hierbij niets uit in welke taal het boek geschreven is, maar het moge duidelijk zijn dat Nederlands en Engels de meest gangbare talen zijn.

Post hieronder alleen boeken die jij de moeite waard vindt. Geen commentaren dus, dat kan in de reeds geopende thread.

Gebruik het volgende malletje hiervoor:

Titel:

Schrijver:

Omschrijving / vakgebied:

Taal:

Niveau:
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 150

Re: Wiskundeboeken

Dan begin ik:

Voor velen het beste wiskundeboek dat er bestaat, al kan je dit boek natuurlijk niet vergelijken met boeken over andere richtingen in de wiskunde. Veel wiskunde-vrienden van mij blijken als ze het boek in mijn boekenkast zien staan het ook te kennen er fan van te zijn.

Hoewel ik het vaker op deze site over dit boek heb gehad, zal ik de mensen die dat niet is opgevallen niet langer in spanning houden over welk boek ik het heb:

Principles of Mathematical Analysis geschreven door Walter Rudin

Dit boek gaat dus over wiskundige analyse, het vakgebied, waar men voornamelijk continue, differentieerbare en integreerbare functies bestudeerd. Zoals de titel al laat doorschemeren is het een engelstalig boek.

Het niveau is erg hoog, het is bedoeld voor mensen op de universiteit en zelfs voor hen kan het moeilijk zijn. Men zegt wel eens: als je Rudin overleeft, zul je slagen als wiskundige. Dit is een beetje overdreven vind ik, maar het is niet echt geschikt voor eerstejaars wiskundigen denk ik.

Het boek is erg goed ingedeeld, en vaak zijn de bewijzen erg mooi.

Ik snap niet dat Harry Potter verkooprecord na verkooprecord haalt en dit boek niet. Het is zo'n mooi boek, ik snap echt niet dat het geen commercieel succes is geworden. Dat mensen op straat roepen: En weet je het bewijs van stelling 5.15 van Rudin al? En dat men dan roept: Nee, niet verklappen! Ik wil het eerst zelf lezen!

Kan iemand uitleggen waarom dat niet gebeurt?

Edit moderator Math: even aanpassen in het malletje

Titel: Principles of Mathematical Analysis

Schrijver: Walter Rudin

Omschrijving / vakgebied: wiskundige analyse: continue, differentieerbare en integreerbare functies worden bestudeerd

Taal: Engels

Niveau: hoog

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wiskundeboeken

Titel: Mathematical Methods of Physics

Schrijver: Mathews & Walker

Omschrijving / vakgebied: Beschrijving van wiskundige technieken die worden gebruikt in de natuurkunde.

Taal: Engels

Niveau: Zeer hoog
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 128

Re: Wiskundeboeken

Titel: Wiskunde voor het Hoger Onderwijs 1 5e druk

Schrijver: R. van Asselt, Dr. R.B.J. Pijlgroms, Drs. W.V. Smeets, Ir J.L. Walter, Ir. H. Zoete

Omschrijving / vakgebied:

Dit boek kan je zelfstandig heel goed doornemen aan de hand van praktijksituaties en veel functionele opdrachten.

Dit boek bestaat uit 3 delen:

deel 0 hier wordt de instroom vanuit verschillende vooropleidingen gehomogeniseerd

deel 1 bevat de basisstof voor alle opleidingen in het hoger onderwijs.

deel 2 bouwt voor op deel 1 met een serie specifieke onderwerpen voor diverse studierichtingen in het hoger onderwijs

Taal: Nederlands

Niveau: HBO/HTS

___________________________________________________________

Titel: Wiskunde in Werking

Schrijver: M. de Gee

Omschrijving / vakgebied:

De opzet van dit boek is jentig en wijkt af van die van vele andere inleidende boeken in de wiskunde. De klassieke basisstof uit de differentiaal- en integraalrekening en de lineaire algebra is verdeeld in betrekkelijk kleine eenheden, deze kan je door zelfstudie je eigen maken. De wiskundige technieken die worden aangedragen, worden direct ingebed in toepassingen, waardoor de verbinding tussen toepassing en wiskunde zeker zo belangrijk is als de wiskunde zelf. De bedoeling hiervan is het werken met wiskunde in de toepassingsgebieden te stimuleren!

Taal: Nederlands

Niveau: bedoeld voor studenten Hogeschool of Universiteit, leraren wiskunde.

Berichten: 150

Re: Wiskundeboeken

zo'n aanduiding van het niveau is ook niet erg optimaal. Bijvoorbeeld:

Een hoog niveau, betekent dat hoog voor mensen van middelbare scholen of voor mensen die een universitaire opleiding volgen?

Is het geen idee om net zoals de meeste mensen hier doen te zeggen: universitair niveau of zesde klas middelbare school ofzo?

Berichten: 150

Re: Wiskundeboeken

Voor de topologen:



Titel:
Principles of Topology

Schrijver: Fred Croom

Omschrijving / vakgebied: Topologie

Taal: Engels

Niveau: 1e/2e jaars universiteit

Een goed duidelijk boek over topologie (het vakgebied waar men bestudeert welke eigenschappen behouden blijven onder continue transformaties).

De bewijzen zijn niet moeilijk als je er een beetje in komt. Veel basisstof wordt behandeld, alleen paracompactheid niet. Ik heb enkele topologieboeken in huis en de meeste belangrijke dingen kan ik hier wel in vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wiskundeboeken

The Black Mathematician schreef:zo'n aanduiding van het niveau is ook niet erg optimaal. Bijvoorbeeld:

Een hoog niveau, betekent dat hoog voor mensen van middelbare scholen of voor mensen die een universitaire opleiding volgen?

Is het geen idee om net zoals de meeste mensen hier doen te zeggen: universitair niveau of zesde klas middelbare school ofzo?
Prima, ik haal de opties laag / gemiddeld / hoog wel weg. Je mag ze uiteraard blijven gebruiken, maar is dat té onduidelijk sta je vrij om een niveau aan te geven zoals je dat zelf voorstelt.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wiskundeboeken

Titel: Calculus (, a complete course)

Schrijver: Robert A. Adams

Omschrijving / vakgebied: bedoeld als volledige cursus, veelgebruikt op universiteiten

Taal: Engels

Niveau: hoog, sommige stukken minder hoog dan anderen, maar ruime voorkennis van wiskunde is wel nodig
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Wiskundeboeken

Titel: Calculus and analytic geometry

Schrijver: George Thomas en Ross Finney

Omschrijving / vakgebied: Het doet goed zijn best veel uit te leggen, ook voorbeelden enzo...alleen wat betreft bewijzen valt het wat tegen. de opgaven zijn niet bijster interessant, maar ze zijn soms best pittig en je krijgt in ieder geval oefening. het merendeel van de opgaven (het interessantste deel, helaas) heeft geen antwoorden (probleem is wel te verhelpen mits je bereid bent geld neer te leggen voor een paar antwoordenboekjes), maar een flink deel gelukkig wel.

echte voordeel van dit boek is dat het een niche vult (dat de middelbare school en de universiteit deels overspant). weinig andere boeken in deze niche volgens mij.

Taal: Engels

Niveau: niet zo heel hoog, als je 3e klas havo/vwo hebt gedaan en GOED ENGELS KAN is het wel te begrijpen denk ik.

Berichten: 150

Re: Wiskundeboeken

Titel: Undergraduate Algebra

Schrijver: Serge Lang

Omschrijving / vakgebied: Abstracte algebra

Taal: Engels

Niveau: 1e jaars Universiteit

Omschrijving

Serge Lang heeft de Bijbel van de Algebra geschreven met de titel Graduate Algebra. Dit boek van 900 bladzijdes wordt ook wel omschreven als "great book to learn how to run if you know how to walk".

Welnu, dit boek van een lager niveau leert je te lopen op het gebied van de abstracte algebra. Het heeft een erg duidelijke opzet, de bewijzen zijn relatief eenvoudig en het strooit integenstelling tot de Graduate versie met grote hoeveelheden voorbeelden.

Noot: Peter Stevenhagen heeft diktaten geschreven over Algebra die een vergelijkbaar goed geschreven zijn, alleen in het Nederlands. De diktaten zijn op zijn site te vinden als je bij onderwijs kijkt. http://www.math.leidenuniv.nl/~psh/

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Wiskundeboeken

Calculus: early transcendentals

van Stewart, 5e druk.

Gaat voornamelijk over calculus, maar ook vectoren. Gebruikt op TU Delft voor analyse.

Niveau: WO

Vind het zelf een duidelijk boek, met eenduidige notatiemethoden.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Wiskundeboeken

(ik weet niet of ik hier eig mag posten zonder boek) .. maar waar vinden jullie zulke boeken? in de bib heeft men geen engelse wisk boeken ( ik ben er in 4 gaan kijken en in de standaard ook al niet?)

anders delete je men post maar
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Wiskundeboeken

Ik ben bang dat je naar een universiteitsbibliotheek moet of gaan bestellen via internet of in een boekenwinkel.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Wiskundeboeken

ok probleem dus :shock:

1 ik zit in het 5de ... dus geen directe toegang tot een unif bib

2 de prijs op het internet voor "Undergraduate Algebra" is 50€ .. en ik heb helemaal geen idee van hoe het er uit ziet of hoe lang het is.

3 en de meeste boekenwinkels hebben geen engelse wisk boeken

heeft iemand nog een geniaal idee?

ik ga hem proberen te laten besteld te worden in de bib ;)
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Wiskundeboeken

titel:Speeltuin van de wiskunde

Schrijver:meerdere mensen

VakgebiedZuivere maar toegepaste wiskunde; foutenverbeterende codes in CD's; kansverdeling tijdens het spelen op de beurs of de roulette; pi; fourierreeksen; ...

bestellen:http://www.natutech.nl/boekencdsDetail.lasso?ID=552

Taal: Nederlands

Niveau: Hoog, sommige stukken minder hoog
???

Reageer