Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Ik snap eigenlijk totaal niet wat je nu wil zeggen in relatie tot de sluiting van het filosofie/RW&T forum...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 47

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Ik snap eigenlijk totaal niet wat je nu wil zeggen in relatie tot de sluiting van het filosofie/RW&T forum...

Dat in die vorm met een duidelijke vraagstelling en een uiteindelijk antwoord een thread heel wat leesbaarder zal worden en hopelijk ook veel minder onderhoud zal gaan vergen van de moderators.


Kijk anders een naar het Ticket systeem van Trac wat naast een titel en nog wat andere velden een description heeft die ge-edit kan worden door de gebruikers, zie bv een http://trac.edgewall.org/ticket/8602. Zoiets dergelijks zodat ipv 'Description' zal je dan een 'Vraag of Stelling' textboxkrijgen en daaronder een uiteindelijk 'Antwoord' textbox. Zoiets lijk mij zeer handig om de werkelijke vraag en het uiteindelijke antwoord niet uit vele soms enorm veel posting zelf te moeten destileren.


Misschien heb ik het ook helemaal mis, ik ben een greenhorn op deze site en heb destijds die hele discussie nog gevold, m.a.w. ik weet niet van de hoed en de rand. Het is alleen maar een suggestie die wellicht voor dit probleem een uitkomst is, maar zeker in andere forums, naar mijn idee, een welkome verbetering zal zijn omdat degene die de vraag stelt vaak ook niet goed weet wat de vraag werkelijk zou moeten zijn.


Misschien is voor iemand anders helemaal niet handig, in dat geval zou ik willen weten wat de reden daarvan is zodat ik een beter inzicht kan krijgen wat de/het probleem(en) zijn die jullie als moderators moeten oplossen om zo een forum als filosofie draaiende te houden.


Misschien is mijn idee gewoon een losse flodder, misschien is er wat bruikbaars uit te halen.


Schroom niet om een vraag te stellen als ik niet duidelijk genoeg ben.


Mvgr


André

Berichten: 8.614

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Dit idee lijkt me juist voor de de fora filosofie en RW&T niet van toepassing. De filosofische en religiegerelateerde discussies die daar werden gevoerd leiden nooit tot een "uiteindelijk antwoord". Een samenvatting van de gegeven argumenten zou al wat dichter in de buurt komen, maar dat staat volgens mij niet in verband met de problemen die aan de basis van de sluiting lagen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Juist ja. Spix, heb je de openingspost van dit topic gelezen? Daar wordt uitgelegd wat het probleem was dat aan de basis lag van de sluiting van de fora. Dat had, zoals je kunt zien en zoals Klintersaas al zei, niet zoveel te maken met duidelijkheid w.b. vraag en antwoord. Waar er vragen kwamen waar een direct en eenduidig antwoord op kon gegeven worden, zijn discussies nooit zolang dat niet duidelijk is wat wat is.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Wat ik toch even gezegd wil hebben: ik vind het wel leuk dat je een poging doet om mee te denken om Wetenschapsforum te verbeteren. Best een kans dat dergelijke ideeën het uiteindelijk nooit halen, maar ook als er maar 1 op de 10 nuttig is kan dat een wezenlijke verbetering met zich mee brengen!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

De filosofische en religiegerelateerde discussies die daar werden gevoerd leiden nooit tot een "uiteindelijk antwoord". Een samenvatting van de gegeven argumenten zou al wat dichter in de buurt komen, .......
:eusa_whistle: Ypsilon heeft dit ooit tevergeefs, met zéér veel energie, geprobeerd in het evolutietopic. Doel: een pracht van een samenvatting om systematisch op verder te kunnen bouwen.

Het blijkt veel leuker op losse zinnen te reageren die als handvat kunnen dienen om eigen stellingen verder op uit te bouwen, en zinnen die dergelijke stellingen niet steunen te negeren of verpakken.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Voor het evolutietopic heb ik me daar nooit zelf aan gewaagd hoor, da's zelfs voor mij wat te veel hooi op mijn frinket :eusa_whistle: Ik heb een wegwijzertje door dat topic proberen maken, maar dat was achteraf gezien ook "gene vetten". Van het Dawkinstopic heb ik wel nog een samenvatting gemaakt (en mezelf daarna bezworen dat nooit meer te doen). Voor evo/ID hadden we het idee om de discussiedeelnemers zelf te laten samenvatten, maar da's nooit iets geworden.

Berichten: 85

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Ik ben een (behoorlijk) tijdje niet ingelogd geweest, maar het feit dat "filosofie, religiewetenschappen en theologie" volledig buiten de wetenschap worden geplaatst, valt mij vrij 'rauw op het dak'...


Is niet élk wetenschappelijk bewijs, een uiteindelijk resultaat van een ooit geoppert filosofisch idee...?

Zonder filosofische gedachten, zou wetenschap helemaal niet bestaan, omdat er dan geen enkele behoefte zou zijn, om bewijs te zoeken...

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Als ik het goed begrepen heb, is dat niet de rede dat deze fora gesloten zijn, maar eerder het feit dat er nogal wat posts totaal nutteloos of niet beargumenteerd, waardoor het forum geen toegevoegde waarde crieëerde aan WSF.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Ik ben een (behoorlijk) tijdje niet ingelogd geweest, maar het feit dat "filosofie, religiewetenschappen en theologie" volledig buiten de wetenschap worden geplaatst, ...
;) Gewoonlijk is een eerste berichtje gerelateerd aan de topic titel. Kan altijd nuttig zijn om even te kijken naar de motieven en uitleg van degenen die zelf het initiatief namen, dan hoef je dat niet meer zelf in te vullen.

Dat geeft het voordeel dat je kan reageren op hun argumenten, eerder dan op je eigen invulling/veronderstelling.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Sofia schreef:Ik ben een (behoorlijk) tijdje niet ingelogd geweest, maar het feit dat "filosofie, religiewetenschappen en theologie" volledig buiten de wetenschap worden geplaatst, valt mij vrij 'rauw op het dak'...


Is niet élk wetenschappelijk bewijs, een uiteindelijk resultaat van een ooit geoppert filosofisch idee...?

Zonder filosofische gedachten, zou wetenschap helemaal niet bestaan, omdat er dan geen enkele behoefte zou zijn, om bewijs te zoeken...
Ik zou je willen verwijzen naar de openingspost van dit topic:

hier voor tekst en uitleg.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 16

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

ypsilon schreef:Beste Wetenschapsforummers,


..... Na lang beraad is door het team uiteindelijk besloten dat wij het filosofieforum en het forum Religiewetenschappen en Theologie in deze vorm niet verder kunnen handhaven. De fora zullen beschikbaar blijven als archief. De discussies blijven na te lezen op WSF, maar vanaf het einde van deze week zal het niet meer mogelijk zijn om nieuwe berichten te plaatsen. Het openen van nieuwe topics in de betreffende fora is vanaf het moment van deze mededeling niet meer mogelijk.

Ypsilon

Is er enig uitzicht op dat te zijner tijd -- eventueel in een andere vorm -- weer gediscussieerd kan worden over Filosofie, Religiewetenschappen en Theologie?


Sommige religieuze denkbeelden (theorieën) raken of overlappen bepaalde wetenschappelijke theorieën. Denk bijvoorbeeld aan het geloof in een opperwezen dat miljarden jaren geleden het heelal geschapen zou hebben en de Big Bang theorie.


Toen Niels Bohr geridderd werd koos hij als wapenschild het Chinese t'ai-chi-symbool dat een uitdrukking is voor de complementaire relatie van de twee tegengestelde archeytypen Yin en en Jang. Niels Bohr had in de quantumdynamica n.l. het principe van complementariteit ontdekt.


Wetenschappelijke theorieën en religieuze denkbeelden, zijn beiden pogingen om onze waarnemingen van de natuur te interpreteren.


Op een wetenschapsforum mag de discussie over religieuze denkbeelden -- in het licht van actuele wetenschappelijke waarnemingen -- daarom niet ontbreken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Juist dit soort denkbeelden willen we niet op wetenschapsforum. Een discussie over religie, het ontstaan, de invloed hiervan op de mens, waarom mensen een religie nodig (denken) te hebben etc. waren discussies die we op dit forum graag tegemoet zagen.


Mede doordat mensen dit niet snapten en dit als uitnodiging zagen om wetenschappelijke theorieën met religieuze dogma's te vergelijken is dit forum dan ook gesloten. Er zijn dan ook geen plannen om dit forum in een andere vorm terug te laten keren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Wetenschappelijke theorieën en religieuze denkbeelden, zijn beiden pogingen om onze waarnemingen van de natuur te interpreteren.
Hoewel ik het hier ten dele mee eens ben, zie ik niet in waarom dit zou moeten betekenen dat er een forum voor religie gereserveerd zou moeten worden. Da's een beetje als op een forum voor filmliefhebbers vragen om een muziekforum in te richten omdat beide vormen van kunst zijn...


De doelstelling van wetenschapsforum is discussiëren over wetenschap, en we hebben vastgesteld dat discussie over de wetenschappen die religie bestuderen, niet in voldoende inhoudelijke discussies resulteert. Voor religie kun je vast wel andere fora vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Best jammer dat deze topic niet meer is ? Ook al ben ik net nieuw op dit forum, wil ik toch even mijn gedacht schrijven.

Het leek me net leuk om de moderne wetenschap te plaatsen tegenover die oeroude geloven in de werld. En geloof me, wetenschap kan nooit alles verklaren ook al willen we dat zo graag. Daarom dat ik het zo jammer vind van deze fora.


Sharis

Reageer