[faq] hoe werk ik met latex?

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Je kan je regels in een array zetten, een nieuwe lijn creeer je dan met //
Klopt // wel? Als ik naar de LaTex-code kijk zie ik juist staan.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

TD! schreef:Je kan je regels in een array zetten, een nieuwe lijn creeer je dan met //
Klopt // wel? Als ik naar de LaTex-code kijk zie ik juist staan.
Klopt, dat mag je aanpassen als je wil.

@lala: bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

\( a^{x+1}\)

\(\sqrt{x} \)

\(f(x)g(x) - \int g(x)f'(x)dx\)

\( \frac{\frac{x+1}{x-1}}{\frac{x²}{x+4}} \)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

\( \frac{\frac{x+1}{x-1}}{\frac{x²}{x+4}} \)
Voor de duidelijkheid zou ik hier haakjes aanraden:
\( \frac{\left(\frac{x+1}{x-1}\right)}{\left(\frac{x²}{x+4}\right)} \)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Is het ook mogenlijk om een "accolade" te maken in LaTeX voor bijvoorbeeld een stelsel van vergelijkingen of zullen we het moeten doen met die "matrixhaak".

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Bedoel je zoiets? (klik voor syntax)


\(\left{ \begin{array}{l} x + y + z = 1 2x - z = 3 4y + 2z = 7 \end{array} \right.\)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Je moet gewoon de accolade op het toetsenbord gebruiken. Deze wordt automatisch in hoogte aangepast. :roll:


EDIT: te laat :wink:
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Een stelsel vergelijkingen op zich kan met array:

\(\begin{array}{l}2x+3y-5z=0 \\ 3x-4y+z=0\\ x+y+2z=0\end{array}\)

Daar kun je willekeurige soorten haken voor en/of achter plakken met left en right:

\(\left\{ \begin{array}{l}2x+3y-5z=0 \\ 3x-4y+z=0 \\ x+y+2z=0\end{array} \right.\)

Opmerkingen:


- Dat {l} na de array slaat op de centrering, er moet een r, c of l staan per kolom (voor rechts, center of links centreren).

- Er moeten altijd overeenkomstige left en right codes staan, dus je kunt niet slechts één v/d twee neerzetten

- Als je toch slechts aan één kant een haak of accolade o.i.d. wil hebben, gebruik je aan de andere kant een punt (zoals in het voorbeeld hierboven: right.) Dan komt er niets te staan.

- Als je een accolade wilt gebruiken moet je { gebruiken, omdat { op zichzelf al een LaTeX constructieteken is, andere dingen zoals ( of [ of | kun je direct neerzetten.


(edit) wat is iedereen snel vandaag :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Je kan het zelfs nog mooi uitlijnen op het = teken:


\(\left\{ \begin{array}{ccc} x + y + z & = & 1 \\ 2x - z & = & 3 \\ 4y + 2z & = & 7 \end{array} \right.\)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 4.502

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ik heb veel gewerkt met QB4.5 en dat programma schijnt wel ondergesneeuwd, maar toch nog altijd te worden gebruikt!

Allerhande berekeningen kunnen zeer eenvoudig worden geprogrammeerd als bijv:machtsverheffen ^ vermenigvuldigen * delen / zonder hulpcretologie als tex,itex ed.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ik heb veel gewerkt met QB4.5 en dat programma schijnt wel ondergesneeuwd, maar toch nog altijd te worden gebruikt!
Ik kan je niet helemaal volgen... Om te beginnen kan je met LaTeX helemaal niets uitrekenen: het is enkel een tool om formules weer te kunnen geven.

Verder gaat het erom dat je op die manier formules gewoon in je post kan tiepen (als je eenmaal weet hoe). Dat is een stuk handiger dan in een (extern) programma een formule maken, daar een screenshot van nemen, dat ergens te uploaden, om er vervolgens een link naar te leggen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 4.502

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ik meende dat het een programmeerprobleem was;niet dus! :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ik wil ook eens wat in Latex proberen.


Hoe zet ik een horizontaal pijltje boven een letter?


een streep erboven doe je met overline.... overrightarrow of zoiets??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ik heb net wat geexperimenteerd met latex en het begint al goed te lukken. Maar op andere forums werkt dit niet. Is er misschien een programma van die ik kan downloaden zodat ik dit kan gebruiken op andere sites?
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gesloten