[faq] hoe werk ik met latex?

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Heb het ook zo gedaan... Ik heb ook renewcommand\refname{Literatuur} veranderd in "Referenties", aangezien dat opnemen in mijn header niet uithaalde. Daar moet toch ook een andere manier voor zijn?
:eusa_whistle: ik lees dit nu pas. Opnemen in de header helpt ook niet bij mij. Na \begin{document} wilt dat wel werken. Hier moet toch een oplossing voor zijn?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ugh... Ik krijg het maar niet in orde. Ik heb natbib uitgeprobeerd, maar ik krijg weer "undefined citations". Ik weet het niet meer. Heeft er iemand suggesties? Wat ik probeer is om verwijzingen in de tekst en een referentielijst te krijgen die voldoet aan de apa-normen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Hoe het moet (behoudens de foutmelding eerder al aangehaald en opgelost):

\usepackage{apacite}


In het document bijvoorbeeld:

\bibliographystyle{apacite}

\bibliography{referenties}


Nu zijn er verschillende mogelijkheden van citeren:

\citeA{Ypsilon2009} geeft bijvoorbeeld Ypsilon (2009)

\cite{Ypsilon2009} geeft (Ypsilon, 2009)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ik ga het morgen nog eens proberen... Is er een manier om met die pakketten de eerste keer de volledige lijst auteurs weer te geven, en de tweede keer alleen de eerste naam? Dus bijvoorbeeld:


"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit (Ypsilon, Jhnbk, AuteurX, AuteurY, & AuteurZ, 2009). Duis justo odio, tristique at accumsan ut, pretium id dolor. Suspendisse potenti. Quisque ante nibh, egestas id tempor vitae, sollicitudin tincidunt lectus. Cras hendrerit pretium elit, ac malesuada nunc auctor quis. Quisque porta, nibh quis lacinia interdum, urna odio convallis urna, ut (Ypsilon et al., 2009)."

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ik ga daar even naar kijken maar vermoedelijk zou apacite dat vanzelf moeten doen.

EDIT: niet gevonden. Is dat een 'verplicht' voor apa?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Jep. Vandaar dat natbib zo handig zou zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

In de handleiding van apacite staat een paragraaf over compatibiliteit tussen natbib en apacite zelf. Hopelijk heb je daar iets aan.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Alle problemen (behalve de "undefined citations", daar ben ik nog niet uit) waren blijkbaar het gevolg van het feit dat ik er direct ben opgesprongen. Alles staat proper uitgelegd in de handleiding voor apacite... Ik plaats het hier maar even, het kan maar eens van pas komen:

jhnbk schreef:"Opgelost"

Foutmelding: ! LaTeX Error: Command \BCBL already defined.


Ik ben weer in de latex files gedoken en heb gewoon bij al de commando's die de error gaven van \newcommand een \renewcommand gemaakt in dutch.apc


Geeft geen foutmeldingen meer maar deze diehard oplossing lijkt mij ook niet echt een juiste te zijn :eusa_whistle:
Voor zover ik begrepen heb uit de handleiding, is dit een bug. Apacite biedt een aantal mogelijkheden voor aanpassing van interpunctie, en dit is er eentje van:
\BCBL Comma before the last author (for 3 or more authors) in a citation and in the reference

section, as in “(Gill, Murray, & Wright, 1981)” or “Gill, P. E., Murray, W., & Wright, M. H.

(1981).” Default is “,”. The APA manual requires it, which is standard U.S. usage, but

other styles, particularly European, such as British English, leave out this comma. Again,

in such a case, you would redefine this “comma” to be the empty string.
Die aanpassing zou je zelf kunnen doorvoeren door \renewcommand{\BCBL} te gebruiken. Door babel te laden, zou dat automatisch moeten gebeuren, maar dutch.apc bevat inderdaad \newcommand i.p.v. \renewcommand. Als ik de handleiding goed begrepen heb, is jouw "die-hard" oplossing dus gewoon dé oplossing.

Nog een vraagje: weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat in de referentielijst een ampersand gebruikt wordt i.p.v. "and"?
In de manual:
\BBAA Last “and” between authors in a citation between parentheses and in the reference list, as

in “(Mooijaart & Bentler, 1986)” or “Mooijaart, A., & Bentler, P. M. (1986).”. Default is

“\&”.


\BBAB Last “and” between authors in a citation in text, as in “Mooijaart and Bentler (1986)”.

Default is “and”.
Dus: \renewcommand{\BBAA}{\&} en \renewcommand{\BBAB}{\&} zouden dit moeten oplossen (nog niet getest).

Ik ga het morgen nog eens proberen... Is er een manier om met die pakketten de eerste keer de volledige lijst auteurs weer te geven, en de tweede keer alleen de eerste naam?
En daar heb ik natbib dus niet voor nodig, deze opties zijn ingebouwd in apacite:
<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="0" class="bbc">[tr][td]apacite[/td][td]natbib[/td][/tr][tr][td] \cite [/td][td] \citep [/td][/tr][tr][td] \citeA [/td][td] \citet [/td][/tr][tr][td] \fullcite [/td][td] \citep* [/td][/tr][tr][td] \fullciteA [/td][td] \citet* [/td][/tr]</table>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Vreemd, die laatste commando's werkten niet bij mij. Dat moet ik nog eens uitzoeken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Welke bedoel je?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Mijn fout. Bij twee auteurs geeft hij nog steeds twee namen; vanaf drie komt er enkel de eerste naam en dan et. al.

Voila, onze apacite problemen zijn dus eigenlijk opgelost :eusa_whistle:
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Nieuwe versie (alpha!) van texniccenter is een hele verbetering:


TeXnicCenter 2.0 has lots of new features. We have changed almost everything. Most noteworthy:

* New editor component based on Scintilla (zoom, proportional fonts, code folding).

* Unicode support. You should be able to write in Russian, Hebrew, Chinese, Japanese, Korean, ... We are very interested in any issues that you may encounter regarding the Unicode support.

* Modern user interface. Try re-arranging the tool windows.

* Better support for bibtex (error parsing, search in Literature tool window).


Beter bibtex support is geniaal. Gemakkelijk verwijzingen invoeren en beheren.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 213

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Hoe doe je die LaTeX codes


je kan niet rechtstreeks kopieren vanuit dat pdf bestand, want dan krijg je dit

\sum

\bigodot

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Je moet er hier "tags" rond zetten, namelijk openen met [ tex ] en sluiten met [ /tex ], zonder haakjes:


\(\sum\)
\(\bigodot\)


Ik heb je bericht bij de LaTeX-topic gevoegd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 213

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

TD schreef:Je moet er hier "tags" rond zetten, namelijk openen met [ tex ] en sluiten met [ /tex ], zonder haakjes:


\(\sum\)


ja het werkt. Bestaat er ook nog een mogelijkheid om die [ tex ] [ /tex ] gewoon aan te klikken, zodat je ze er niet

zelf bij hoeft te typen (zoals met super-script etc.)

Gesloten