[faq] hoe werk ik met latex?

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

In deze topic mag je wat oefenen ja; maar eigenlijk kun je ook al veel oefenen door gewoon de functie "Voorbeeld bericht" te gebruiken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Weet iemand hoe je een zin in Latex kan plaatsen?

Bijv
\( molfractie = \frac{aantal mol stof aanwezig}{totaal aantal mol oplossing}\)
Alles hangt een beetje aan elkaar, wat de leesbaarheid niet echt ten goede komt ](*,)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Gebruik \mbox{tekst}:


\(\mbox{molfractie} = \frac{\mbox{aantal mol stof aanwezig}}{\mbox{totaal aantal mol oplossing}}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Oké prachtig! Hartelijk dank!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Graag gedaan ](*,) .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Hey,


ik hoop dat ik in het juiste topic post, anders hierbij mijn excuses!


Ik ben op zoek naar een grondige handleiding tex. Dus niet enkel een beetje formules enzo, maar een systematische handleiding...


Iemand een goede suggestie?


Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Die eerste twee had ik gevonden, maar die derde nog niet. Daar kan ik wel iets mee doen denk ik, bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ik kan het niet vinden, maar ìk weet zeker dat anderen het ook gevraagd hebben: ik heb een voorbeeld bestand gecompileerd naar PDF, maar daar staan alleen gewone zinnen in, geen codes.


documentclass[a4paper,11pt]{book}


\begin{document}


\chapter{Test}


Mijn eerste \n LaTeX-bestand!


\end{document}


Als ik nu \n (nieuwe regel) in de zin Mijn eerste... zet verwacht ik dat de regel wordt afgebroken en opnieuw begint, maar dat gebeurt niet. Ik krijg een foutmelding. Ik heb het idee dat ik een usepackage moet geven maar welke?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Een nieuwe lijn doe je met "\\".
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Nog even omdat het nergens in de handleiding van Texworks staat, onbegrijpelijkerwijs, om een formule als
\(e^{i \pi}+1^=0\)

in te voeren in Texworks, moet je in plaats van intypen tex en \tex twee keer $. Zie bijvoorbeeld


\documentclass{article}

\begin{document}

$$e^{i \pi}+1=0$$

\end{document}

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Inderdaad, de 'mathematical typesetting' doe je door het dollarteken. In texMaker gaat het ook met enkele dollartekens.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Hoewel ik nu in Texworks kan werken, mis ik net als eerdere posters toch wel het gemak en de ervaring met Word. Ik heb even na zitten denken en zitten puzzelen, en heb toen een macro geschreven die ik Latex noemde. Deze vervangt voor een twintigtal veel gebruikte symbolen (\alfa, \pi, \int) in een honderdste seconde de in Latex gebruikte codes (zonder $ en zonder [te x] maar beginnende met \) door het betreffende symbool in Word. Voordeel is dat alle symbolen gewoon gezien worden als karakters en dus gezocht kunnen worden.

In het gebruik is de macro zo snel dat na het intikken van een tex-code direct met Alt-f8 enter het juiste symbool verschijnt. Ik ben een leek op macro-gebied maar ik heb met record een ruwe macro opgenomen en deze in de Visual-basic editor de troep eruit gehaald. Wie geinteresseerd is in mijn macro, geef even een gil.


Een aantal andere aanpassingen betreffen het gebruik van de TAB toets. Deze gebruik ik om te voorkomen dat in formules horizontale verschuivingen optreden. Bijvoorbeeld
\(\int^1_0f(x)dx\)
schrijf ik als


tab 1

tab \int tab f(x)dx

tab 0


dat werkt voor mij prima. Als laatste pas ik de groottes van de karakters aan al naar wens.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Dan geef ik bij deze eeen gil ;)


Al wat geprogrammeerd is, interesseert me ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

[attachment=6576:normal.txt]Hoe post ik een word-macro? Als bijlage wil hij niet uploaden.
Bijlagen
normal.txt
(14.35 KiB) 281 keer gedownload

Gesloten