[faq] hoe werk ik met latex?

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Het kan ook met textnormal:
\(\textnormal{een stukje gewone tekst}\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 33

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Iemand een ideetje voor °? (graden)
\(90^0\)
lukt maar ziet er niet zo mooi uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

\(90º\)
sorry, dit is een beetje gemeen: ik kan hem ook niet vinden, maar heb het in word ingetypt en naar LateX gekopieerd...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

\(90^{\circ}\)


Code: Selecteer alles

90^{circ}
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ah, die circ kende ik niet. Met een kleine letter o ziet het er ook wel fatsoenlijk uit:
\(90^o\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 2.589

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

hoe maak je spatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

hoe maak je spatie?

\(Ik dacht een dubbele slash\)
???

Berichten: 2.589

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

mss een eigenaardige vraag maar ik hoop dat die ook gesteld mogen worden.


kan je ook tek met latex?


Ik stel het bij zo voor start code geef mij een vierkant van vijf bij vijf en teken daarin 3 lijn met die coordinaten.


Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Je kunt tekenen in \(LaTeX\), maar dat is in een picture environment en niet in een math environment (waar dit forum in werkt).


Het kan dus wel, maar niet op het forum.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Update: met startmatrix en endmatrix kun je nu makkelijker matrices en vectoren maken. In een matrix ga je met & naar het volgende element en met naar de volgende rij:


\(\startmatrix a & b & c x & y & z \endmatrix\)


Standaard staan er geen tekens om een matrix of vector heen. Eventuele rechte of ronde haken of accolades eromheen en meer van zulks, doe je met left en right:


\(\overrightarrow{V} = \left( \startmatrix p q r \endmatrix \right) = { \left[ \startmatrix p & q & r \endmatrix \right] }^T\)


Je moet left en right altijd samen gebruiken. Als je aan slechts aan één kant zo'n ding wilt, moet je hem aan de andere kant met . neerzetten, dan krijg je daar niks. Bijvoorbeeld:


\(f(x) = \left{ \startmatrix \sqrt{x} & (x \geq 0) 0 & (x<0) \endmatrix \right. \)


Merk op dat hier left{ staat in plaats van left{ omdat { van zichzelf al een latex constructie teken is. Door er een voor te zetten geef je aan dat het teken letterlijk gebruikt moet worden.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 4

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ik zie hier enkele voorbeelden van accolades die gebruikt worden met vergelijkingen. Ik zoek een manier om dit met enkele regels gewone tekst te doen. Dus ik wil een opsomming maken van enkele punten en dan rechts daarvan een accolade die dit verticaal samenvat met weer een stukje tekst rechts van die accolade. Ik zou dit willen gebruiken in beamerclass, is dit mogelijk?


Wie kan mij hiermee helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

LaTeX is niet ideaal voor grote stukken tekst, het is in de eerste plaats een hulpmiddel om formules samen te stellen waarbij LaTex juist zelf de opmaak verzorgt.

Maar het kan wel:


\(\left. \startmatrix \textnormal{hier wat tekst} \textnormal{hier nog wat tekst} \vdots \textnormal{enzovoort} \endmatrix \right} \textnormal{hier een samenvatt\ing} \)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 4

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ok, bedankt Rogier, hier kan ik wat mee.

Berichten: 33

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Iemand een idee hoe je (rechte, dus niet cursief) eenheden in een formule zet?

bv:


\( 3N=3kg \cdot 1m/s^2 \)


met N newton, kg kilogram enzovoort. Zo ziet het er echt lelijk uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

\(\frac{m}{s^{2}}\)
:roll:

Gesloten