Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Misschien kennen jullie de minicursussen die ze hebben bij Natuurkunde en Wiskunde. Deze zijn bedoeld om onderwerpen waarover veel vragen (en vaak herhaalde vragen) komen voor de forumbezoekers te verduidelijken.


Ik heb zelf de indruk dat er binnen het Biologie-forum ook wel een aantal onderwerpen aan die definitie voldoen. Ik denk dan met name aan 'De Evolutietheorie' en 'Genetica', evt. 'Biotechnologie'.


Het maken van zo'n cursus lijkt me een leuk project, maar het is niet iets wat ik in mijn eentje kan doen. Vandaar een tweevoudige oproep:


1) Zijn er mensen die aan een bepaalde minicursus (een bovengenoemd of een ander onderwerp) zouden willen meewerken?


2) Is er eigenlijk behoefte aan mini-cursussen? En zo ja, waarover?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Ik zou op zich wel mee willen helpen, maar het hangt er een beetje vanaf hoe druk ik het met mijn studie (ga) heb(ben).


Maar op zich wil ik wel het een en ander doen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

qua evolutie theorie ben ik zelf mijn kennis ook nog aan het uitbreiden en genetica is alweer 2 jaar geleden. qua kennis zul je niet veel aan me hebben. tijd heb ik dan wel weer genoeg :shock:
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Ik vind het een leuk en goed plan. De onderwerpen die je aansnijdt zijn erg geschikt omdat er veel vragen over blijven komen. Ik ben zelf van huis uit analytisch chemicus, maar ik weet het 1 en ander van moleculaire biologie. Ik zou wel willen helpen met het schrijven, maar een heel onderwerp is mij wat te zwaar, zover reikt mijn kennis niet, ben ik bang.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 31

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Geweldig plan! Moet namelijk examen doen voor biologie en zoals het in mijn boek staan wordt het me niet altijd even duidelijk :shock:


genetica, is inderdaad een van die onderwerpen die niet bepaald makkelijk zijn! En dan met name van die vragen als: Wat krijg je als je een zwart schaap met een wit schaap gaat kruisen? En allerlei vragen daarom heen:P Maar je snapt vast wel wat ik bedoel:P

Berichten: 62

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

De kwaliteit van de minicursussen op deze site vind ik persoonlijk erg goed. Een minicursus biologie zou zeker niet misstaan, lijkt me. De onderwerpen die je hebt genoemd staan sterk in de belangstelling en voorzien dus in een behoefte. Ik zou het erg leuk vinden om er eentje te schrijven, maar ik moet eerst even goed nadenken of ik daar wel tijd voor heb. Toen ik nog voor de klas stond heb ik een aantal dingen geschreven; wie weet heb ik daar nog wat van.
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Ik zou graag helpen bij een minicursus in genetica. Tijd heb ik genoeg.


We gaan hoop ik toch wel wat dieper op de stof in dan wat hierboven wordt genoemd bij kruising van een zwart en een wit schaap. Dat is simpel genetica 'Mendel style'.


Is op zich wel interessant, maar de genexpressie is wat mij betreft veel interessanter. mitose en meiose zijn ook wel interessant. De nodige info heb ik voor handen.


zou graag reactie hebben
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Ik zou graag willen helpen. En ik heb tijd genoeg.

Ik heb echter niet zo'n grote kennis van biologie,

want ik zit pas in het 3 jaar VWO.


Als jullie iets aan mij denken te hebben help ik

graag.


Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Goed, het enthousiasme is er blijkbaar :shock: Heel fijn dat er zoveel mensen willen meewerken.


Dit is mijn voorstel, qua organisatie:


Evolutie

Cassanne (Hoofdredactie & Schrijven)

Anandus (Schrijven)

Bas (Schrijven) Als hij wil, hij heeft zich immers niet zelf aangemeld.

The Don (Schrijven)

Richel_Richel (Proeflezen) Juist als leek, om te controleren of het niveau goed is.


Genetica

Cassanne (Hoofdredactie)

Wouter Masselink (Schrijven)

ZwerfEnVerwonder (Schrijven)

The Don (Schrijven)

lala (Schrijven)

Bean (Proeflezen) Zelfde verhaal als Richel.


Ik stuur alle genoemde personen ook een pb. Na bevestiging van je deelname zullen jullie allemaal toegang gaan krijgen tot het minicursus forum.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Dit betekent overigens niet dat de mogelijkheid tot inschrijving er niet meer is. Met name Genetica zou, afhankelijk van het aantal lessen, waarschijnlijk nog wel meer mensen kunnen gebruiken.


Daarnaast kan iedereen ook voorstellen blijven doen voor andere minicursussen. (Ook als je niet zelf kan/wil meehelpen.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Even een berichtje aan iedereen die mee gaat werken: het is de bedoeling dat we eerst de taken verdelen, voordat we echt beginnen. itt wat ik gezegd heb, worden jullie pas daarna toegevoegd aan de 'minicursus' groep. Ik zal twee nieuwe sticky topics aanmaken hiervoor.

Daarin kunnen jullie dan beginnen met ideen spuien voor hoofdstukken en je expertise aangeven. Ik ga me er waarschijnlijk pas maandag weer mee bemoeien, ten eerste omdat ik dan weet wie er allemaal wel en niet meedoen, ten tweede omdat ik dit weekend geen internet heb.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 206

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Ja ik wil meedoen. Vooral de evolutie van de mens is interessant. Het valt zelfs te berekenen hoe onze evolutie is gegaan.
Wat niet kan bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Ja ik wil meedoen. Vooral de evolutie van de mens is interessant. Het valt zelfs te berekenen hoe onze evolutie is gegaan.


te berekenen ;) :shock: :oops: ;) ;) :?:
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 206

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Het is waar dat de meeste problemen uit ons verleden niet in getallen zijn uit te drukken, maar dat mag geen verschil maken.

Wetenschappelijk onderzoekers lossen problemen op via berekeningen. Antropologen schieten daarin meestal tekort, ze lossen problemen op met speculaties. Toch is er geen excuus te vinden voor het gebruikmaken van speculaties, wanneer er methoden zijn om problemen op te lossen zonder er naar te hoeven raden.
Wat niet kan bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Mini-cursussen Biologie (Algemeen)

Ik stel voor dat ik de minicursus biotechnologie/microbiologie opstart?

en zijn er nog mensen die zich aangesproken voelen om hieraan mee te werken?

Reageer