minicursus genetica

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: minicursus genetica

Ik heb vijf hoofdstukken genoemd. Nou ben ik hier hoogstwaarschijnlijk niet de grootste expert wat betreft Genetica, dus ik kan me voorstellen dat mensen daarop nog aanmerkingen of aanvullingen hebben.

Zo niet, spreek dan je voorkeur uit voor het hoofdstuk (mogen er ook meerdere zijn) dat je zou willen schrijven.

Tot nu toe hebben we:

Wouter Masselink: 'Mendel' en 'Genexpressie' (wat ik 'hoe werkt DNA?' noemde)

Zwerfenverwonder: Geen voorkeur. Eventueel iets over virus-DNA (had ik nog niet in mijn rijtje staan).

Lala: Eerste hoofdstuk: definities, wat is DNA, gen, etc.


Voor de eerste drie van de door mij genoemde onderwerpen hebben we dus iemand. Nog onduidelijk zijn: 'Celdeling'/'Voortplanting' (is ook een lastige, zou eventueel ook in deelonderwerpen gedaan kunnen worden) en 'Mutaties'.[/i]
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: minicursus genetica

Ik ben microbioloog en geen geneticus dus mijn bijdrage zal waarschijnlijk meer een leermoment voor mij persoonlijk worden.

De minicursus biotechnologie lijkt voor mij persoonlijk een beter doel om mee te beginnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: minicursus genetica

ps vergeet ook niet interons, plasmiden en bacteriofagen uit te leggen, want deze info is wel redelijk handig om het genetisch manipuleren van bacterien en genterapie verstaanbaar mee uit te leggen zonder opnieuw heel de genetica te moeten uit leggen.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: minicursus genetica

Wil je de complete celcylcus er ook in betrekken? *krabt achter oor* Middelbare school toch?......Ik heb net m'n studiepunten voor genotype/fenotype binnen, ik alleen maar een 5,8 :shock: .....


Wat wordt er verwacht als ik Wat is DNA, een gen moet gaan uiteleggen? Waar neemt Wouter het stokje over? Moet ik de de transcriptie nog behandelen, of valt dat onder eiwitsynthese? vragen, vragen, vragen......Ik heb al wel een bult ideeen voor lappen tekst.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: minicursus genetica

Mijn idee was om aan de hand van mijn aantekeningen uit te leggen hoe het centraal dogma in zijn werk gaat.


@ LALA: als je gewoon uitlegd wat DNA is en de belangrijkste definities dan kan k daar op doorborduren. Lijkt me dat de hele chemische opbouw hier ook bij komt kijken. Als je nog vragen hebt kan je me altijd pm'en.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: minicursus genetica

Als er al iets te lezen valt mail het me dan maar.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Re: minicursus genetica

en mensen wat dachten jullie van DNA analyse technieken....

enzym rescrictie -->gel electroforese--->southern blot-->probe .... (ga zo maar door)


of de PCR


lijkt me ook wel verstandig/leuk om te melden :shock:

zijn wel up-to-date technieken


greetz flapperd

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: minicursus genetica

lijkt me iets te uitgebreid. Om alles te behandelen wordt het geen mini maar een megagiga cursus
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: minicursus genetica

Ik hoop dat ik niet te hard van stapel loop, maar de tekst voor het centraal dogma is bijna af. Is er al een datum of zo gepland wanneer dit af moet zijn?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: minicursus genetica

kan je het opsturen? Ik ben nog bezig met de chemische structuur, organisatie e.d.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: minicursus genetica

ben het eerst zo aan het uitschrijven. vind ik iets makkelijker werken. De stap DNA->RNA is nu af. geschreven komt dit nu al uit op 3 kantjes. als ik het heb uitgetypt zal ik het meteen versturen.


Update: nu dus al 8 kantjes en nog steeds niet af. Heeft iemand een richtlijn over hoe lang het moet worden?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: minicursus genetica

Update: nu dus al 8 kantjes en nog steeds niet af. Heeft iemand een richtlijn over hoe lang het moet worden?


Ik ben misschien niet de aangewezen persoon om het te bepalen, maar het blijft toch een mini-cursus
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: minicursus genetica

Ik ben bang dat het anders niet duidelijk wordt. alles uitleggen kost nou eenmaal veel plaats. Dingen weglaten kan ik natuurlijk ook niet doen of wel?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: minicursus genetica

Ik zal morgen eens regelen dat jullie op het minicursus forum kunnen. Dan kan je wat laten zien van waar je mee bezig bent.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: minicursus genetica

Dit is echt een geweldige website:

http://www.dnai.org/a/index.html

(Misschien niet erg relevant voor de minicursus, maar ik moest gewoon even mijn enthousiasme delen.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer