Cursussen onderweg: status en actie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Op zich zou ik wel een cursusje Neuroanatomie (en -Pathologie) willen schrijven. Ik twijfel echter aan de animo voor een dergelijke cursus, hoewel een aantal recente vragen m.b.t. neurologie in het geneeskundeforum aantoont dat het veel mensen wel aanspreekt en dat het ook veel vragen op kan roepen. Bovendien zou zo'n cursus pas in de zomer helemaal afgerond kunnen worden wegens een aankomende drukke tijd voor mij (onderzoek, stage, afstuderen).


Maar goed, alvast een opzetje omdat het geen kwaad kan:


kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?


De handige links in het geneeskundeforum verwijzen naar de meer globalere gebieden van de geneeskunde, en dan met name de interne geneeskunde. Of ze zijn juist heel specifiek mbt ziektebeelden zonder het grote geheel te bespreken. Neuroanatomie en -pathologie op het internet wordt vooral heel fragmentarisch behandeld, met grote hiaten in de uitleg is me opgevallen. Óf een site behandeld keurig de anatomie zonder de daadwerkelijke structuren te behandelen en te beschrijven welke ziektebeelden zij kunnen geven, óf ze behandelen juist de symptomen van neurologische aandoeningen zonder te beschrijven waaróm. In dit opzicht denk ik dat er voldoende ruimte is voor een globaal overzicht van het zenuwstelsel, gekoppeld aan de functie en de navenante pathologie.


wie zijn de doelgroep, dus op welk niveau/aansluitend op welk niveau zou moeten worden geschreven?


Van beginner tot student zou ik willen zeggen. Omdat ik bij het begin wil beginnen (neuronen, synapsen, neurotransmitters) zal het voor iedereen te volgen moeten zijn. De stof zal uiteraard niet voor iedereen weggelegd zijn, maar geinteresseerden komen er zeker doorheen.


kan het onderwerp inderdaad van behapbare omvang blijven, eventueel behapbare omvang per afzonderlijk publiceerbaar onderdeel? (in dat laatste geval moeten de onderdelen wel op zichzelf kunnen staan)


Dat vermoed ik wel. Ze zullen zeker afzonderlijk op zichzelf staan.


heb je misschien zelfs al een een plan met een eerste opzet, bijvoorbeeld in de vorm van een hoofdstukindeling?


Naah, niet echt, maar de inhoud zou globaal bestaan uit:


Inleiding:

Neuronen (soma, axonen, dendrieten, myeline etc.)

Synapsen en neurotransmitters

Hoe deze interacteren, maw: signaaloverdracht, actiepotentiaal

(en eventueel welke ionen daarbij een grote rol spelen, Na, Cl etc.)


Het zenuwstelsel:

Centraal zenuwstelsel (cerebrum, cerebellum, hersenstam, ruggemerg en de langebaansystemen)

Perifeer zenuwstelsel (perifere zenuwen, motorunits)


- autonoom zenuwstelsel

sympatisch vs parasympatisch


Eventueel nog pathologie:


Aandoeningen van centraal zenuwstelsel (hersenen):

CVA's, tumoren en infecties dekt volgens mij wel veel. Neurodegeneratieve aandoeningen zoals Parkinson, Alzheimer, Huntington etc. lijkt me niet erg interessant om te behandelen, maar kan natuurlijk wel.

En als apart hoofdstukje stoornissen in de liquorcirculatie (hydrocefalie, NPH, IIH)


Aandoeningen van centraal zenuwstelsel (ruggemerg en wortels):

HNP's, wervelkanaalstenosen, Chiari-malformaties, syringomyelie)


Aandoeningen van perifeer zenuwstelsel:

Polyneuropathieen, plexusneuropathieen, mononeuropathieen en myastenia gravis enerzijds

motorische voorhoorncellen (ALS, Poliomyelitis), spierdystrofieen en myopathieen anderzijds

(de laatste 3 kan ik heel kort behandelen, erg zeldzaam)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 19

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Lijkt me een erg interessante minicursus, het zou helemaal perfect zijn als het ook toegankelijk is voor niet-geneeskunde studenten. Aangezien die mensen weinig kaas hebben gegeten van de hersenen is het misschien wenselijk ook een korte beschrijving toe te voegen van welke hersengedeelten waar voor verantwoordelijk verondersteld worden.


Om maar even een stukje initiatief te nemen, ik stel me zoiets voor bij de indeling van dit hoofdstuk:


Anatomie van de hersenen

Prefrontale Cortex

Anatomie

Begeleiding met beeldmateriaal

Functie

Impulsbeheersing, blabla


Dit biedt tevens meer houvast bij het hoofdstukje aandoeningen, omdat mensen zo een term beter kunnen plaatsen, althans dat is mijn idee ;)


Nu ik toch op dreef ben, wellicht, niet al te diep, in gaan op enkele belangrijke neurotransmitters en/of hormonen als dopamine en deze te koppelen aan genotsmiddelen als XTC of medicatie als antidepressivia. Zo kun je de stof wat meer laten spreken en kunnen mensen het beter koppelen aan iets 'tastbaars' en blijft het beter hangen. Uiteindelijk wil je er toch wat van opsteken.


Een andere cursus die vooral huiswerkers vanuit de onderbouw aan zal spreken:

Machten, worteltrekken en logaritmen. Naar mijn mening een belangrijk stuk gereedschap voor meer gevorderde onderdelen.

De inhoud zou bestaan uit machten, gebroken machten, negatieve machten, worteltrekken, hogeremachtswortels, logaritmen, natuurlijk logaritme en de rekenregels die hier op van toepassing zijn.

Ook hierbij ben ik een groot voorstander van beeldmateriaal en praktische voorbeelden waar mogelijk.

Verder zou ik het erg leuk vinden hier bij betrokken te zijn danwel de taak op me te nemen om dit op poten te gaan zetten.

De meerwaarde boven traditionele bronnen hierin zie ik als een grotere toegankelijkheid voor de student/geïnteresseerde.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Ik zit al een tijdje te denken een cursus te schrijven over 'zwarte gaten'. Weliswaar een minicursus want anders zitten we hier nog zeer lang :P . Ik denk zeker dat het de moeite waard is om hierover een cursusje te schrijven want ik denk dat iedereen die een beetje geïnteresseerd is in 'sterrenkunde' zich hierbij toch al enkele vragen heeft gesteld...


Nu heb ik al een (voorlopige) inhoudstafel/hoofdstukindeling gemaakt met enige onderwerpen die toch wel zeker aan bod moeten komen. Ik zoek natuurlijk mensen die het zien zitten om wat te helpen met het uitwerken van enkele hoofdstukken. Ook tips over welke hoofdstukken ik vergeet, evt. aanpassingen ... zijn zeker welkom. Alle hulp is welkom ;) .


Dit zijn al enkele onderwerpen:


Inleiding


Wat is een zwart gat?


* Een 'definitie' van wat een zwart gat is

* Enkele verkeerde opvattingen erover

* ...


Geschiedenis


* Eerste waarnemingen

* Belangrijke personen:

Pierre-Simon Laplace
John Michell
Albert Einstein
Karl Schwarzschild
J. Robbert Oppenheimer
Stephen Hawking
* ...


De waarneming van zwarte gaten


* Hoe worden zwarte gaten waargenomen?

* Uitleg over de vers. manieren van 'ontdekken'

* ...


Het ontstaan van zwarte gaten


* Hoe ontstaat nu een zwart gat?

(Hoe? Wanneer? ...)

* Waar bevinden er zich zwarte gaten in het heelal

* ...


Verschillende soorten


* De verschillende 'soorten' zwarte gaten

* ...


Wat kan er gebeuren met een zwart gat?


* Het verdampen van zwarte gaten

* Uitleg m.b.v. Hawkingstraling

* ...


Zwaartekrachtlens


* Wat is dit?

* Waartoe dient dit?

* ...


Voorbeelden van enkele zwarte gaten


* Het geven van enkele namen (+ info) van zwarte gaten zoals bv. Cyg X-1, Saggitarius A ...


Dit is zowat mijn (voorlopige) indeling, hopelijk willen enkele mensen meewerken of kan er iemand gewoon tips geven over eventuele verbeteringen. Laat het mij weten.


Groeten QuarkSV
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Ik zit al een tijdje te denken een cursus te schrijven over 'zwarte gaten'. Weliswaar een minicursus want anders zitten we hier nog zeer lang ;) .

Klinkt heel leuk. Inderdaad prikkelen zwarte gaten de fantasie nogal.


Dan zit ik in eerste instantie nog met drie vragen:


kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?


wie zijn de doelgroep, dus op welk niveau/aansluitend op welk niveau zou moeten worden geschreven?


kan het onderwerp inderdaad van behapbare omvang blijven, eventueel behapbare omvang per afzonderlijk publiceerbaar onderdeel? (in dat laatste geval moeten de onderdelen wel op zichzelf kunnen staan)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?

Op internet zijn er vele bronnen over 'zwarte gaten' maar er is veel 'onenigheid' in de bronnen. Verschillende definities, omschrijvingen, uitleg, ... Het is bedoeling een omvattende 'korte' cursus te maken zodat al deze informatie goed gebundeld is. Een moeilijke maar haalbare taak.


Wie zijn de doelgroep, dus op welk niveau/aansluitend op welk niveau zou moeten worden geschreven?

De cursus zou haalbaar moeten zijn voor mensen vanaf het middelbare onderwijs, een jaar of 14-15 zou dus de min. leeftijd zijn. De cursus zou niet veel wiskundige achtergrond bevatten, want dan wordt deze te moeilijk en is de doelgroep niet meer juist. Er zou dus geschreven worden op een niveau vanaf middelbare school. Ook oudere mensen, die gewoon geïnteresseerd zijn in bv. het ontstaan van een zwart gat, ... zouden zich moeten kunnen vinden in deze cursus. Het zou een minicursus moeten worden, verstaanbaar voor mensen vanaf 14-15 jaar.


Kan het onderwerp inderdaad van behapbare omvang blijven, eventueel 'behapbare' omvang per afzonderlijk publiceerbaar onderdeel? (in dat laatste geval moeten de onderdelen wel op zichzelf kunnen staan)

Wanneer de wiskundige achtergrond beperkt blijft, kunnen we zeker en vast dit onderwerp in 'beperkte' omvang omschrijven. Het is de bedoeling om de mensen een 'beginnende informatiebron' te geven over 'zwarte gaten'. Dit valt zeker in 'behapbare' omvang te beschrijven.


Wegens mijn komende drukke studieperiode (voorbereidingen, proefwerken, ...) zou het bedoeling zijn om deze minicurus af te hebben in de zomervakantie. Zo heb(ben) ik (we) genoeg tijd om een goeie cursus te schrijven en een goed werk te leveren.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Informatie kan, indien dit project gestart wordt, gerecupereerd worden uit de FAQ. Ik vraag me wel af in hoeverre je op een wetenschappelijke manier over zwarte gaten kan spreken zonder algemene relativiteit aan te raken, en als je dat doet dan is de doelgroep niet meer juist. Indien het op een niet-wetenschappelijke manier gaat gebeuren zie ik niet onmiddellijk in hoe we een meerwaarde gaan bieden.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Ik had graag (mee-)gewerkt aan een cursus over de Bell-experimenten, en hun implicaties voor de hedendaagse filosofie. Zeker omdat de experimenten ZEER eenvoudig uit te leggen, te lezen, en te begrijpen zijn, maar moeilijk om te vatten. Bovendien sluiten ze een lokaal-realistisch wereldbeeld uit, en laat dat nu net het wereldbeeld zijn dat de meeste (beginnende) wetenschapsmensen hebben...


kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?


Zo ziet wikipedia eruit, en helaas geldt dit ook voor grote delen van het internet. Hermetisch, mathematisch en zeer onaantrekkelijk (en laten we eerlijk zijn, niet interessant). Er is wel al literatuur verschenen (ik denk aan Anton Zeilinger) die aantoont dat de experimenten, mits goed uitgelegd, volkomen begrijpelijk moeten zijn voor een 16-jarige met een beginnende kwalitatieve notie van kwantummechanica.


wie zijn de doelgroep, dus op welk niveau/aansluitend op welk niveau zou moeten worden geschreven?


Iedereen met een gezonde interesse in moderne fysica, maar zoals eerder gezegd zou het moeten lukken zonder concepten te gebruiken die een 16-jarige niet kent, of niet op een kwartiertje kan begrijpen. Ook vooral gericht op filosofen, die naar mijn mening een gat van een paar kilometer in hun vakgebied hebben, indien ze niet van de basis en implicaties van het experiment op de hoogte zijn. Het is echter vooral voor de laatste dat ik het zou doen.


kan het onderwerp inderdaad van behapbare omvang blijven, eventueel behapbare omvang per afzonderlijk publiceerbaar onderdeel? (in dat laatste geval moeten de onderdelen wel op zichzelf kunnen staan)


Volgens mij zeer goed mogelijk, desnoods een blok vooraf ter inleiding, en één voor de filosofische implicaties.


heb je misschien zelfs al een een plan met een eerste opzet, bijvoorbeeld in de vorm van een hoofdstukindeling?


Inleiding:

Geven van een lokaal-realistisch wereldbeeld, en aan welke kenmerken die voldoet.


Polarisatiefilter en verstrengeling

Korte, zeer licht kwantitatieve uitleg over de werking van polarisatiefilter. Dit is nodig voor het begrijpen van het experiment, en waarom de waarden die de kwantummechanica geeft zijn wat ze zijn. Verwacht echter een zeer intuïtieve en minder correcte benadering. Ook verstrengeling zou ik even moeten aanraken, maar ik zou het ook zeer intuïtief behandelen.


Opstellen van de Bell-ongelijkheid

Via zéér eenvoudige wiskunde (basis verzamelingsleer) afleiden van de ongelijkheid van Bell (in het algemeen)


Het experiment

Bepalen opstelling en werking van het experiment.

Bepalen van de waarden die verwacht worden uit het experiment, en tonen waarom lokaal-realistische theorieën de ongelijkheid van Bell volgen, terwijl de kwantummechanica die schendt. Tonen dat experimenten de kwantummechanica echter gelijk geven.


Filosofische implicaties

Oplossingen voor het probleem van het verdwijnen van het lokaal-realistische model van de wereld. Andere gangbare visies voor de wereld aanreiken.


______________________________________________________________________________


Het enige waar ik me eigenlijk zorgen over maak, is of die minicursussen wel gelezen worden? (anders steek ik mn tijd er ook niet in ;) ) Zijn de minicursussen die hier staan wel het juiste medium (ik vind het lezen van lange forumberichten niet aangenaam, een duidelijke pdf of ppt vind ik persoonlijk altijd aangenamer...)? Zijn er hier wel mensen in geïnteresseerd? (toegegeven, de media hebben nooit echt deftig over het onderwerp bezig geweest)


Alle commentaar op het idee is welkom...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 3

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Iemand animo voor een cursus filosofie? :eusa_whistle:

ja, hier!


ik heb zojuist ook al gevraagd of de mini cursus biologie nog gaat komen, lijkt me erg boeiend.

en filosofie ook!


wat betreft de doelgroep, ik lees dat er voornamelijk van studenten wordt uitgegaan,

ikzelf ben een persoon die qua scholing en kansen een minder goede start heeft gemaakt, ik wil mijn algemene kennis graag vergroten, aan inteligentie ontbreekt het niet, om precies te zijn heb ik niet lang geleden ontdekt dat ik ADD heb.

Dat verklaard nu o.a. dat ik een opleiding gedaan heb die beneden mijn denkniveau lag.

wat heb je aan spijt, beter is vooruit te kijken, en het gemiste in te halen, is het niet?


mogelijk zijn er nog meer mensen die vanuit eenzelfde situatie als ik een te stillen honger naar leerstof en informatie hebben, jullie mini cursussen zijn erg goed!

Berichten: 37

Re: Cursussen onderweg: status en actie

In principe zou ik een inleidende cursus over snaartheorie (M-theorie) kunnen schrijven. Met als doelpubliek mensen die er eigenlijk nog niets van weten. Nog geen jaar geleden heb ik over dit onderwerp een lezing gegeven aan een gemengd publiek van mensen die er niks van kenden en mensen die er een degelijke kennis van hadden. Zij waren over het algemeen zeer te spreken over die lezing. De lezing van toen dient wel nog aangepast te worden en zal waarschijnlijk iets meer 'cursus-achtig' moeten worden gemaakt, maar na m'n examens kan ik me daar normaal wel aan zetten.

De wiskunde van snaartheorie is veel te ingewikkeld voor een minicursus in mijn ogen. Ik ken de wiskunde erachter ook niet. Er zijn een aantal algemene zaken die ik weet over de wiskundige snaartheorie en concepten die ik intuïtief wel duidelijk kan maken aan anderen, maar over het algemeen is de pure wiskunde ervan nog net iets te hoog gegrepen. Dus het zou echt een Inleiding tot de Snaartheorie worden, daarvoor heb ik wel genoeg kennis volgens mij. Ik vind het daarbij ook belangrijk dat men iets over de geschiedenis van snaartheorie (M-theorie) leert. Hoe komt zo'n theorie überhaupt tot stand? Op die manier kunnen bepaalde begrippen en concepten in snaartheorie ook chronologisch worden uitgelegd, te beginnen bij de oorspronkelijke idee en eindigend in het heden (en de toekomst).


Een tweede cursus die ik kan voorstellen is er één over het schrijven van een wetenschappelijk verslag. Het doelpubliek daarvoor is echter misschien wat klein en de mensen die het nodig hebben, hebben over het algemeen wel zo'n cursus (gehad).


Een inleiding tot de kwantummechanica is er al geloof ik, niet? Anders wil ik die ook wel schrijven...


(Mind you, ik heb momenteel nog examens, maar gedurende de tweede semester kan ik wel aan een cursus werken denk ik.)
Probeer niet betere antwoorden te geven dan wel betere vragen te stellen.

Berichten: 13

Re: Cursussen onderweg: status en actie

ff tussendoor: bij biologie loop ik steeds weer aan tegen mitose vooral meiose (niemand schijnt het goed te kunnen uitleggen). Is het een idee om daar een cursus(je) over te maken? (wil ik evt zelf wel aan meehelpen)

voor de mensen die er nog steeds moeite mee hebben...


Mitose: Kerndeling

Meiose: Celdeling


Mitose:

Pak je binas. Sla hem open in het groene deel, pagina 78(?) en http://www.presenteparahomem.com.br/divisa...ases-da-mitose/

We kijken vanaf de G1, een rustfase in de interfase (fase waarin de cel geen mitose of meiose heeft. Hij werkt en heeft plasmagroei, (= verdere groei van net gedeelde dochtercel tot grote, volwassen cel). De chromosomen van de cel zijn niet zichtbaar.

Dan gaat de cel naar de S fase, hierin vind DNA replicatie plaats. De chromosomen (nu lange, dunne streepjes) waren eerst niet met een microscoop zichtbaar, maar spiraliseren zich. (= ze rollen zich een soort van op, zodat ze minder ruimte in beslag nemen) ze worden nu zichtbaar.

Bij mitose heb je eerst een paar (twee even lange chromosomen los van elkaar, zien eruit als lange dunne streepjes), die zich kopiëren, dan heb je dus 2x2 chromatiden (2 chromatiden zien eruit als X'en, een chromatide is een halve X).

Het midden van zo'n X heet het centromeer. (profase)

Meerdere chromosomenparen hebben zich gekopieerd en gaan in het equatoriaalvlak liggen, het vlak midden in een cel.

(metafase)

Trekdraden trekken de chromatiden van elk chromosoom uit elkaar, naar een pool toe. Ze zitten nog net vast aan elkaar (anafase)

Nu laten ze echt los van elkaar en gaat de ene helft (dikke streepjes zijn het nu weer) naar boven, de andere helft naar beneden. (telofase)

Nu vormen er weer celkernen. Er vormt zich een scheidend celmembraan dat de cel in tweeën deelt.

De chromosomen despiraliseren zich weer. Het worden lange, niet met microscoop zichtbare streepjes.

De chromosomen zijn weer onzichtbaar, nu heb je twee cellen!


Sorry dat het zo half uitgelegd staat, ik heb het even snel proberen uit te leggen.

Snap je dit wel? Dan kan ik je de volgende keer meiose uitleggen.


+ ik zou ook best willen meewerken aan een minicursus over mitose en meiose. Als er een komt

voor de mensen die er nog steeds moeite mee hebben...


Hallo iedereen,

Zou er een minicursus over krachten en beweging en arbeid kunnen komen? Ik snap het eerste deel (krachten en beweging) wel, maar ik heb nog moeite met krachten en arbeid, vooral bij het maken van energiebalansen. En zonder die kom je er niet gemakkelijk.

Als het zou kunnen zou ik best antwoord kunnen geven op de meeste, boven aan staande vragen. Ik zou ook mee kunnen werken aan de cursus

Berichten: 320

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Hinamori Amu schreef:Hallo iedereen,

Zou er een minicursus over krachten en beweging en arbeid kunnen komen? Ik snap het eerste deel (krachten en beweging) wel, maar ik heb nog moeite met krachten en arbeid, vooral bij het maken van energiebalansen. En zonder die kom je er niet gemakkelijk.
Alles kan, het is een kwestie van iemand vinden met verstand van zaken, die ook iets kan uitleggen in heldere taal en heldere plaatjes, en die (een overmaat van) tijd heeft.

Zoiets zal dus niet morgen klaar zijn. In jouw geval raad ik je dus aan gewoon wat topics met oefeningen die je niet goed begrijpt in het huiswerkforum te starten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 181

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Ik ben zelf persoonlijk op zoek naar mini-cursussen (die veel duidelijk uitgelegde info geven, zoals het (naar mijn mening) prachtige exemplaar van Prof. relativiteit wat betreft "de speciale relativiteit"). Er zijn nog vele dingen die in een mini-cursus geplaatst kunnen worden, zoals:

- Een introductie (van pakweg 40 pagina's per onderwerp) over elk specifiek onderdeel van de natuurkunde, bvb.:
  • Mechanica
  • Kernfysica
  • Gassen, vloeistoffen en vaste stoffen
  • Arbeid, energie en entropie
  • Elektronica en magnetica
  • Golven, geluid en licht
  • (Optica)
  • ...
- Belangrijke onderzoekers:
  • Newton
  • Maxwell
  • Einstein
- ...

Lotte37 schreef:ja, hier!


ik heb zojuist ook al gevraagd of de mini cursus biologie nog gaat komen, lijkt me erg boeiend.

en filosofie ook!


wat betreft de doelgroep, ik lees dat er voornamelijk van studenten wordt uitgegaan,

ikzelf ben een persoon die qua scholing en kansen een minder goede start heeft gemaakt, ik wil mijn algemene kennis graag vergroten, aan inteligentie ontbreekt het niet, om precies te zijn heb ik niet lang geleden ontdekt dat ik ADD heb.

Dat verklaard nu o.a. dat ik een opleiding gedaan heb die beneden mijn denkniveau lag.

wat heb je aan spijt, beter is vooruit te kijken, en het gemiste in te halen, is het niet?


mogelijk zijn er nog meer mensen die vanuit eenzelfde situatie als ik een te stillen honger naar leerstof en informatie hebben, jullie mini cursussen zijn erg goed!

En ja, ik ben een van die "meer mensen", alleen kom ik van latijn-wiskunde, vierde jaar. Ik heb niet "onder mijn niveau" gestudeerd of zo, ik ben gewoon "nog te jong" om zo'n dingen op school te zien, dus doe ik het in mijn vrije tijd ;)

en ik heb meer dan dat: Ik ben hoogbegaafd, heb ADHD en heb het Asperger Syndroom.

Berichten: 555

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Niveos schreef:Een andere cursus die vooral huiswerkers vanuit de onderbouw aan zal spreken:

Machten, worteltrekken en logaritmen. Naar mijn mening een belangrijk stuk gereedschap voor meer gevorderde onderdelen.

De inhoud zou bestaan uit machten, gebroken machten, negatieve machten, worteltrekken, hogeremachtswortels, logaritmen, natuurlijk logaritme en de rekenregels die hier op van toepassing zijn.

Ook hierbij ben ik een groot voorstander van beeldmateriaal en praktische voorbeelden waar mogelijk.

Verder zou ik het erg leuk vinden hier bij betrokken te zijn danwel de taak op me te nemen om dit op poten te gaan zetten.

De meerwaarde boven traditionele bronnen hierin zie ik als een grotere toegankelijkheid voor de student/geïnteresseerde.


Dit lijkt me een interessante cursus. Ik heb de indruk dat zelfs bij mij op universitair niveau een aantal studenten hier moeilijkheden mee blijven hebben. Maar ook het topic in het huiswerk-practica forum geeft een goed voorbeeld van problemen die zich kunnen voordoen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Als mensen daar heil in zien, wil ik dat wel maken tegen het einde van de vakantie.


@Nick:dat is wel héél algemeen om een cursusje over te schrijven...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer