Cursussen onderweg: status en actie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Met de cursus stoichiometrie die ik in eerste instantie in gedachten had zal heel dat titratiegebeuren (op titratie-specifieke stof na) geheel opgelost zijn. Omrekenen van concentraties naar hoeveelheden en v.v., berekenen van molmassa aan de hand van atoommassa's, (kan evt ook aan de molcursus worden toegevoegd), lezen en begrijpen van reactievergelijkingen en de coëfficiënten en molecuulformules gebruiken om hoeveelheden en massa's te berekenen, Het komt steeds neer op de eenheden %, mol, u, g en L in alle mogelijke combinaties om elke middelbare-schoolopgave stoichiometrie op te lossen. pH en concentratie v.v. erbij, en ik ben ervan overtuigd dat, als we de scheikunde achter de voorbeelden basis houden, dat de cursus dan ook héél helder en verhelderend kan worden. Zodra er specifiekere scheikunde achter komt (zoals werking van buffers en indicatoren, pKz e.d.) dan wordt het een ander verhaal. Maar dié verhalen schrijven lijkt me nou juist weer véél makkelijker worden als die stoichio-basis er ligt.


Met de micro mol (die ik op een kwaad moment als onderdeel uit de stoichio-in-wording plukte na de zoveelste vraag van iemand "hoe de mol van zijn stof te berekenen"), de nano verdunningsfactor en de micro formules herschrijven op de achtergrond moet dit te doen zijn. Het is grotendeels rekenen met eenheden. Het is een hartewens van me, en ik wil er met alle plezier aan meewerken. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Stel jezelf even de volgende vragen:
  • kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?
  • wie zijn de doelgroep, dus op welk niveau/aansluitend op welk niveau zou moeten worden geschreven?
  • kan het onderwerp inderdaad van behapbare omvang blijven, eventueel behapbare omvang per afzonderlijk publiceerbaar onderdeel? (in dat laatste geval moeten de onderdelen wel op zichzelf kunnen staan)
  • heb je misschien zelfs al een een plan met een eerste opzet, bijvoorbeeld in de vorm van een hoofdstukindeling? Dit hoeft niet in beton gegoten te zijn, al schrijvende zijn aanpassingen ongetwijfeld nodig. Maar het discussieert al makkelijker.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: Cursussen onderweg: status en actie

kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?

Ik heb nu toch al een uurtje of iets meer zitten zoeken naar internet links waar instaat wat ik wil bereiken met die cursus.

Het maken van een topic met daarin ettelijke links zou inhoudelijk hetzelfde kunnen weergeven, maar ik twijfel aan de efficiëntie.

Als er 1 cursus in staat, waar de hele basis wordt uitgelegd, zal men het 'denk ik' helemaal proberen door te lezen.

Als er een batterij aan links staat, geeft men sneller op denk ik, ipv hele internetpagina's door te lezen.

We kunnen dus een meerwaarde bieden naar mijn mening

wie zijn de doelgroep, dus op welk niveau/aansluitend op welk niveau zou moeten worden geschreven?
De studenten uit het middelbaar (secundair onderwijs) die tijdens hun practica in aanraking komen met de titraties.

Op het niveau van de vele topicstarters lijkt me een geschikte plaats om te starten.

kan het onderwerp inderdaad van behapbare omvang blijven, eventueel behapbare omvang per afzonderlijk publiceerbaar onderdeel? (in dat laatste geval moeten de onderdelen wel op zichzelf kunnen staan)

Hier begin ik zelf aan te twijfelen.

Met het verder uitdenken naar een algemene structuur kom ik uit op ongeveer dit (zoals je zegt, niet in steen, maar toch al rode draad).


-De opstelling (eventueel beschrijving van de veelgebruikte stukken glaswerk: de buret, waarom een pipet en geen maatcilinder voor het volume etc etc)

-Een introductie tot de indicatoren. Wat doen ze nu net, wat is de link met de pH en de titratie in het algemeen

- Een link naar de verdunningsregels, eventueel een opfrissing. Aangezien titraties doorgaans verdunde oplossingen zijn (hierbij dient het begrip concentratie aangepakt te worden.)

-Het begrip pH is essentieel. Hierover moet eventueel een nano geschreven die gelinked (of ingevoegd) wordt in de cursus titraties

-Het begrip buffer, wat nauw samenhangt met het begrip pH. de dissociatiegraden berekenen (pKa en pKz komen hier aan bod)

-Het begrip sterk zuur/sterke base. Wat zegt dit nu concreet, hoe gedragen ze zich in waterig midden

- De berekeningen (welke formules, de algemene gedachtengang beschrijven)

- Enkele toegepaste voorbeelden.


eventueel normaliteit nog bovenhalen (hoewel ik daar geen fan van ben), maar toch aanduiden dat een zuur/base meer dan 1 proton kan afstaan/opnemen


Bij de oefeningen kunnen bv de 4 combinaties aan bod komen, om op die manier een groot gebied te dekken, voorafgegaan door 2 of 3 simpelere oefeningen om het denkpatroon 'erin te drillen', maar met 'simpele' stoffen.


1) sterk zuur + sterke base (HCl + NaOH)

2) Sterk zuur + zwakke base (H2SO4 (voor de 2 protonen) + NH3)

3) Zwak zuur + sterke base (Azijnzuur + KOH)

4) Zwak zuur + zwakke base (Azijnzuur + NaHCO3 (om echt met die pK waardes in actie te schieten ))


Hierbij zal een linkje naar de cursus: het begrip mol, zeer noodzakelijk zijn voor diegenen die er niet vlot mee kunnen werken.

Zoals eerder gezegd is een linkje naar de cursussen: Verdunningsregels en herschrijven van formules zeker niet te overzien.


Zijn er nog thema's die andere mensen als noodzakelijk zien? Iemand die bijvoorbeeld al kan beginnen aan een losstaand begrip (ik denk aan de uitleg van een pH, die nodig is voor titraties, maar er qua uitleg los van staat) mee kan helpen schrijven.

Op die manier kan ik de uitleg rond titraties al beginnen uitwerken (of v.v), anders zal het de eerstkomende tijd geen realiteit worden.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Iemand animo voor een cursus filosofie? :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Kun je dat beperken tot iets behapbaarders?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Ik kan misschien wel een cursus (helpen) schijven over rekenen met machten van 10 en zwaartekracht. maar dat zal niet voor de volgende maand zijn :D


En als je eventueel proeflezers nodig hebt, laat maar weten!

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Wat dacht je van de volgende filosofen: Socrates Plato en Aristoteles. Rene descartes, Benedictus de Spinoza, David Hume. Immanuel Kant , Friedrich Nietzsche en Ludwig Wittgenstein?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Is dat voor een oppervlakkige kennismaking met filosofie niet wat beperkt, en voor wat diepgang alweer veel te breed?


Wie zouden de doelgroep voor zoiets zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Het zijn de invloedrijkste filosofen. Ik wil het eenvoudig schrijven zodat de grootste noob zelfs na afloop een redelijk beeld heeft van de filosofie. Ik heb zelf over deze filosofen genoeg gelezen, videocolleges gekeken en audiocolleges geluisterd. Maar laat maar weten of iemand er iets in ziet? Misschien kan ik eerst een willekeurige proberen en het naar jouw sturen, zodat je even kan kijken of het wat is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Stel jezelf eerst even de volgende vragen:
  • kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?
  • wie zijn de doelgroep, dus op welk niveau/aansluitend op welk niveau zou moeten worden geschreven?
  • kan het onderwerp inderdaad van behapbare omvang blijven, eventueel behapbare omvang per afzonderlijk publiceerbaar onderdeel? (in dat laatste geval moeten de onderdelen wel op zichzelf kunnen staan)
  • heb je misschien zelfs al een een plan met een eerste opzet, bijvoorbeeld in de vorm van een hoofdstukindeling? Dit hoeft niet in beton gegoten te zijn, al schrijvende zijn aanpassingen ongetwijfeld nodig. Maar het discussieert al makkelijker.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Cursussen onderweg: status en actie

[*]kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?
In onze handige links wordt bijvoorbeeld hiernaar al gelinkt.

Berichten: 2.746

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Is er geen animo om van die cursussen een stand alone te maken?

Dat lijkt mij alvast interessant, het zal nog duidelijker, leesbaarder zijn. kan handiger worden opgeslaan, offline worden gelezen. Veel beter om te printen, ...

Er zijn vast een paar computeraars die dat snel en handig kunnen, via een scriptje ofzo.

Ik zou dan voorstellen om het in een beveiligde PDF te steken, met een mooie WSF-banner op elke bladzijde


Of hangen er hier nadelen aan vast die ik niet zie?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Daarover was vorig jaar reeds een topic.

Wel al even geleden dus ik zou hem zelf nog eens moeten doornemen: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...c=69785&hl=

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Er zijn vast een paar computeraars die dat snel en handig kunnen, via een scriptje ofzo.
Dat lijkt mij niet echt een probleem. Het grootste euvel is de kwaliteit van de afbeeldingen (zie ook Bart's reactie in de link die Ruben gaf)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Dat lijkt mij niet echt een probleem. Het grootste euvel is de kwaliteit van de afbeeldingen (zie ook Bart's reactie in de link die Ruben gaf)
Moesten het allemaal vectorafbeeldingen zijn zou natuurlijk beter zijn om te importeren.

Reageer