[Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Moderator: Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Opmaaktechnisch commentaar: je plaatjes staan wat wild.

tip: zet ze allemaal in een indent: zo komen ze allemaal nét van de kantlijn, en dat leest heel rustig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Proper PurpereWolf !

Zoals Jan al zegt kan er misschien nog een kleine aanpassing aan de positie van de plaatjes gebeuren (vooral dat van SETI staat een beetje ongelukkig).

De inhoud is voldoende en zeer duidelijk dus dat is dik inorde.
Voor mijlpalen te controleren, nieuwe bezoekers te verwelkomen, positie in de landenstatistieken, ... gebruiken we op wetenschapsforum meestal de volgende 2 websites:
In de bovenstaande zin moet denk ik nog een kleine aanpassing gebeuren

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Ruben01 schreef:#. wat je moet weten vóórdat je begint

#.# Is er ook risico verbonden aan dit alles?

Een processor die steeds op 100 % draait wordt warmer dan bij normaal gebruik. Is je computer een beetje ondergeventileerd, of loopt je kast vol met stof, of is de koeling om nog een of andere reden niet zoals het zou moeten, dan heb je dus het risico dat je processor te warm wordt. Dat is er niet goed voor. Ben je niet zeker van je zaak:
  1. Controleer je temperaturen:
    1. Installeer Speedfan of een vergelijkbaar programmaatje. Je kunt dan de temperaturen van cruciale onderdelen van je computer van je scherm aflezen. Verschillende processoren hebben verschillende maximum-temperaturen.
    2. Open verkenner, rechtsklik op "deze computer", klik "eigenschappen", klik "algemeen". Onder het kopje "computer" vind je de naam van je processor, de kloksnelheid en het aantal beschikbare MB aan RAM-geheugen.
    3. In deze tabel vind je een lijst met processoren en hun maximumtemperaturen.
    4. Check of je bij 100% processorgebruik hier veilig onder zit. Doe dit als je computer al enige tijd op 100% aan het werk is voor een representatieve meting.
  2. Maak eens regelmatig je computer schoon (ook zonder Folding geen overbodige luxe). Bij zo'n staand model:
    1. Alle stekkers eruit, en zijkant openmaken (kan ook met twee linkerhanden :D ) Dan zie je ergens op een grote printplaat een ventilatortje met daaronder een (meestal) aluminum blokje met koelribben, zo ongeveer als het motorblokje van een brommer.
    2. Zuig met een stofzuiger de waarschijnlijk aanwezige plakkaten fijn stof van tussen de koelribben. Eventueel kun je voorzichtig met een zachte kwast de vleugels van je ventilatortje en de rest van de binnenkant afstoffen. Stoot hierbij NOOIT met harde of metalen voorwerpen tegen printplaten of elektronische onderdeeltjes.
    3. Vergeet de roosters van je kast niet, en als het goed is zie je een soort kastje met roosters zitten waar de 230 V kabel van het lichtnet naar binnen gaat. Dat is je voeding, als het goed is met een eigen ventilator. Ook hier goed schoonmaken.
    OF:

    In de computerwinkel om een spuitbus met lucht gaan. Met het buisje mikken op de ventilator en in de vinnen van het koelblok en spuiten maar. Zorg er wel voor dat de stofzuiger klaarstaat, want je hebt niet echt controle over waar het stof naartoe vliegt. Vooral handig om de ventilatoren van laptops te reinigen. Zo'n ding openen, de ventilator+koelblok verwijderen en reinigen kost anders een uur. Met de spuitbus gewoon even spuiten waar normaal de warme lucht uitkomt werkt tamelijk goed en je bent in een minuut klaar.

    En zeg niet dat je computer nog niet vuil kan zijn na een jaar. Toen ik de mijne laatst schoonmaakte zat het koelblok dichtgeslibd met superfijn stof, dat "plop" zei toen het in de stofzuiger verdween. De schoonmaakactie scheelde me ruim 10°C.

    Kom je ondanks de schoonmaakactie niet onder een veilige grens, hou dan op met BOINC

    (en draai ook geen urenlange zware computergames meer).

    Of: laat een kennis met verstand van computerbouw eens kijken naar de luchtstroom van je computer. Je loopt ook zonder Folding risico op beschadiging van je hardware.
Mischien is het verstandig om ook werkelijk alle 'Folding' door 'BOINC' te vervangen? Ik zie er nl. 2 staan (in het rood).
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Mischien is het verstandig om ook werkelijk alle 'Folding' door 'BOINC' te vervangen? Ik zie er nl. 2 staan (in het rood).
Blijkbaar overgelezen bij het aanpassen van de tekst.

Berichten: 81

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Ik heb zelf persoonlijk ervaren wat de gevolgen van een oververhitte processor waren. Mijn computer vertikte het steeds vaker behoorlijk te functioneren. Na een keertje opnieuw te hebben gestart en op F8 te hebben gedrukt kon ik vaststellen dat mijn AMD Duron 800 een temperatuur had van 104°C.
Als je denkt dat je een raadsel hebt opgelost, vind je meteen een nieuw raadsel dat je conclusies doet wankelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Ik mag aannemen dat je hem toen fatsoenlijk hebt schoongemaakt?
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Berichten: 81

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

De cooler bleek kaduuk. Ik heb toen maar de hele processor voor mijn huidige vervangen en een nieuwe cooler werd toen helemaal vanzelfsprekend.

Maar het ergste heb ik meegemaakt toen ik ontdekte dat de ventilator van de voeding niet meer werkte, en de koeling van mijn grafische kaart had het eveneens begeven. Dus nieuwe voeding en nieuwe koeling aan de grafische kaart.
Als je denkt dat je een raadsel hebt opgelost, vind je meteen een nieuw raadsel dat je conclusies doet wankelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Hoor je dat ding dan niet opstijgen als hij zo heet is?

Tenminste, als ik mijn pc aanzet en hij de eerste seconden op vol vermogen blaast, daar is onze stofzuiger niks bij.

Meestal merk je het wel als je pc propellor het moeilijk heeft.

Berichten: 81

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Die situatie speelde zich af in 2002. En inderdaad, na een minuut of tien vertikte hij het al, en voelde ik de hitte als ik de kast aanraakte. Nu voel ik slechts een iets hogere temperatuur waar de voeding zit, en op de plek van de processor is hij lekker koel. Uit het rooster blaast vrij koele lucht, wat betekent dat de binnenkant ook niet te warm is. MBM checker vertelt me een dat in de kast een temperatuur heerst van 36oC en de processor heeft een temperatuur van 40oC.
Als je denkt dat je een raadsel hebt opgelost, vind je meteen een nieuw raadsel dat je conclusies doet wankelen.

Berichten: 7

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

als toekomstige boincer heb ik een enkele vraag hierover...

welke projecten moet ik joinen, of maakt het niks uit welke ik aanklik?

Wel een leuk project :D

PS: waarschijnlijk heb ik erover heen gelezen, maar kan boinc ook mijn eiwit folding overnemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Het wetenschapsforum team is een BOINCwide-team, oftewel het team bestaat voor elk project, het maakt dus niet uit welk project je joined. BOINC neemt geen foldingeiwit over, folding en BOINC zijn twee verschillende projecten. Overgins is er al lange tijd niet meer in dit topic gepost en kon je misschien beter een nieuw topic starten.

Groet,

Korot

Ps, hoe ver is het eigenlijk met die BOINC-handleiding?
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Berichten: 1

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Handige info!!

Reageer