Streepjescode passen

Moderators: jkien, Xilvo

Gesloten
Berichten: 77

Streepjescode passen

Hallo allemaal,

Sinds kort zijn er nieuwe lidmaatschapspassen, <knip> ...maar niet genoeg om de code te kunnen gebruiken in bijvoorbeeld mijn telefoon om die te kunnen laten scannen bij binnenkomst. (stocard app, zodat niet telkens de pas meegenomen hoeft te worden).

Nu moet het natuurlijk ook mogelijk zijn om de code te laten genereren als je weet wat er staat en welk type barcode er gebruikt wordt. Maar daar gaat het bij mij mis omdat ik niet genoeg weet van de codeer-techniek.

Kan iemand me daarbij verder helpen, welicht uit eigen ervaring?

De oude passen hadden overigens een 8 cijferige code, de nieuwe hebben er 9. het valt me op dat de streepjescode eerst twee overeenkomstige karrakters heeft, wat niet overeen komt met de bijbehorende getallenreeks (start/initialisatie?).

alvast bedankt!

Opmerking moderator

Wij zien de toegevoegde waarde van deze analyse van deze toegangskaarten van <<knip>>. En wij zien ook de vrij zwakke "security" through obscurity. Hoewel de topicstarter het niet zo bedoeld heeft is dit topic een naslagwerk geworden van hoe deze kennis misbruikt kan worden en zodoende voelen wij ons genoodzaakt het topic te sluiten en grotendeels te verbergen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Streepjscode basicfit passen

Ik denk dat deze site je verder kan helpen:
https://www.barcodefaq.com/barcode-match/

Berichten: 12.262

Re: Streepjscode basicfit passen

Er zijn nogal wat soorten barcodes.

Weet je wat de code zegt (dus welke getallen letters deze bevat) of niet? Gezien je zegt dat het 9 cijfers zijn neem ik aan van wel, en dan kun je gaan zoeken naar iets dat een gelijke code maakt.

Ik heb gewerkt met barcode(scanners) en dergelijke, 9 karakters is een apart formaat. Zijn het alleen cijfers of ook letters?
Zijn de buitenste karakters wellicht * (sterretjes), ook al staan die niet in het nummer vermeld?

Blijkbaar hebben ze moeite gemaakt de code onzichtbaar te maken, dus het zou kunnen dat het een intern systeem is, maar ook juist iets heel standaards als CODE39 en ze vooral vertrouwen op de IR-leesbaarheid.

Mocht je moeite hebben de code te kunnen zien dan is er mogelijk wel een handig trucje: Gebruik een digitale camera (desnoods die van je telefoon), zonder flitser, en belicht in een donkere ruimte de code met een afstandsbediening (gewoon volume-up vasthouden oid). Klinkt raar, maar de meeste digitale camera's kunnen het IR licht van een afstandsbeding gewoon 'zien' (komt meestal als een beetje paars in beeld), en de golflengte is ongeveer wat je voor een dergelijk scansysteem zou gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Streepjscode basicfit passen

Benm schreef: di 30 jul 2019, 16:21 Ik heb gewerkt met barcode(scanners) en dergelijke, 9 karakters is een apart formaat. Zijn het alleen cijfers of ook letters?
Zijn de buitenste karakters wellicht * (sterretjes), ook al staan die niet in het nummer vermeld?
Juist met Code39 kun je alle kanten op; het is ook een heel generiek systeem en doorgaans verdachte 1 voor bedrijfs-interne barcodes. Zie als voorbeeld: https://barcode.tec-it.com/en/Code39?data=789456123

Met elke beetje fatsoenlijke barcodescanner van een paar tientjes kun je Code39 lezen.

Berichten: 77

Re: Streepjescode basicfit passen

Bedankt voor de tips, ik ga er vanavond eens mee aan de slag en dan laat ik wat weten of en hoe het is gelukt. De code lijkt inderdaad op de code van Code39, maar waarschijnlijk zitten er dus nog karakters bij, of is het toch iets anders.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Streepjescode basicfit passen

Code39 is alfanumeriek, dus letters en cijfers. Tevens bestaat er een full-ascii variant van die dus alle ASCII tekens aan kan.

Berichten: 12.262

Re: Streepjescode basicfit passen

Je hebt overigens ook prima apps die je smartphone camera gebruiken om barcodes te lezen (en vaak zelf het formaat identificeren). EAN en Code39 lezen ze sowieso wel, mits je een goed zichtbare code hebt (die verborgen code op een pasje zal niet gaan zonder eerst een foto te bewerken oid).

QR codes zijn hiervoor natuurlijk gemaakt, en worden soms gezien door de native camera app, maar gewone codes zijn vaak goed genoeg (bijvoorbeeld op producten in de supermarkt) om met een andere app te lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Streepjescode basicfit passen

Ja, voor smartphone (Android) gebruik heb ik in het verleden gewerkt met pdf417. Deze doet ook Code39 en Code128 onder diverse omstandigheden. Toen ik labels aan het ontwerpen was voor verzending met DHL heb ik hier veel aan gehad.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Streepjescode basicfit passen

Opmerking moderator

Wij zien de toegevoegde waarde van deze analyse van de toegangskaarten van <<knip>>. En wij zien ook de vrij zwakke "security" through obscurity. Hoewel de topicstarter het niet zo bedoeld heeft is dit topic een naslagwerk geworden van hoe deze kennis misbruikt kan worden en zodoende voelen wij ons genoodzaakt het topic te sluiten en grotendeels te verbergen.

Gesloten