Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 856

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

als je gaat isoleren moet je ook de ventilatie daarbij betrekken anders ben je inderdaad niet goed bezig.

Berichten: 24

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Niemand die dat zegt. Maar als je toch warme lucht het huis uitblaast dan kan je dat natuurlijk dat ook in de kruipruimte kwijt. Dat heeft 2 voordelen. Kruipruimtes zijn erg vochtig en de lucht afkomstig uit de leefruimte zal zeker droger zijn. En doordat de lucht uit de woonruimte ook warmer is zal de kruipruimte enigszins opgewarmd worden zodat de vloer van de verdieping boven de kruipruimte minder koud zal zijn.
Jack Marotick

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Marotick schreef: za 30 nov 2019, 17:54 Kruipruimtes zijn erg vochtig en de lucht afkomstig uit de leefruimte zal zeker droger zijn.
Dat is maar de vraag. Die warme lucht uit de leefruimte bevat bij dezelfde relatieve vochtigheid veel meer waterdamp dan koude lucht.

Als die lucht afkomstig uit de leefruimte afkoelt kan de relatieve vochtigheid vochtigheid in de kruipruimte mogelijk juist toenemen.

Berichten: 24

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Maar... Als je 10m3 warme lucht uit het huis weg ventileert dan moet er van buiten ook 10m3 koude lucht weer naar binnen komen. En die zal ook weer opgewarmd moeten worden. De mechanische ventilatie heeft vaak een groot nadeel. Het afvoerkanaal zit meestal boven in het plafond van de leefruimte en warme lucht gaat omhoog en juist die warmste lucht wordt dus afgezogen. Die lucht is wel door de verwarming opgewarmd maar nog voor dat je er wat aan hebt gaat het het huis alweer uit.

Berichten: 24

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Ik heb een vochtigheids meter in de kruipruimte hangen en die geeft aan dat de vochtigheid bijna 100% is. In de huiskamer is dat een stuk minder. Dat komt ook dat de lucht uit de woonruimte van onderen wordt weggezogen de kruipruimte in (i.p.v. naar het dak) die weggezogen lucht wordt natuurlijk aangevuld , uiteindelijk van buiten, anders zou het vacuüm gezogen worden. En dat gebeurt niet dus komt er verse lucht binnen die droger is dan wat de kruip wordt in geblazen.
Met deze methode wordt er gewoon goed geventileerd en wordt de temperatuur in de kruipruimte enigszins opgewarmd en dat gebeurt niet als de warme lucht via het dak het huis verlaat.
Ik denk dat het sowieso beter is om de lucht bij de vloer weg te ventileren i.p.v. in het plafond.

Berichten: 12.262

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Marotick schreef: wo 04 dec 2019, 23:47 Als je 10m3 warme lucht uit het huis weg ventileert dan moet er van buiten ook 10m3 koude lucht weer naar binnen komen. En die zal ook weer opgewarmd moeten worden.
De vraag is een beetje wat dat nou eigenlijk kost - lucht warm stoken is namelijk niet zo heel duur, de meeste warmte gaat zitten in massieve dingen als muren, vloeren, meubilair en dergelijke. Laten we even aannemen dat de dichtheid van lucht ongeveer 1200 g/m3 is, en je dus voor 10 kuub ca 12 kilo lucht moet opwarmen. Dat kost ongeveer 1000 joule per graad per kilo, dus als je het 10 graden wilt opwarmen kom je uiteindelijk aan ca 120 kJ.

Zou je dat zo slecht als mogelijk doen, met een electrische kachel, kost dat je 33 Wh aan stroom - minder dan 1 cent op de rekening.

Krijg je je huis warm met een kachel van 33 watt? absoluut niet, maar 10 kuub lucht per uur die circuleert wel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Marotick schreef: wo 04 dec 2019, 23:56 Ik denk dat het sowieso beter is om de lucht bij de vloer weg te ventileren i.p.v. in het plafond.
Wat betreft warmteverlies wel. Wat betreft ventilatie niet.
Verse, koude, lucht die van buiten komt zakt naar de vloer.
Als je die wegzuigt verdwijnt die verse lucht dus bijna net zo snel als dat die binnenkomt, terwijl de warme lucht hoger in de ruimte nauwelijks ververst wordt.

Natuurlijk is er altijd wat menging, maar toch...

Berichten: 12.262

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Dat zal de reden zijn dat raampjes of luikjes die open kunnen meestal zo'n beetje tegen het plafond aan geplaatst worden en niet ergens tegen de grond (afgezien van instromend water op de begane grond zou dat verder best kunnen).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Benm schreef: do 05 dec 2019, 14:56 Dat zal de reden zijn dat raampjes of luikjes die open kunnen meestal zo'n beetje tegen het plafond aan geplaatst worden en niet ergens tegen de grond.
Nooit over gedacht, maar het lijkt me een logische verklaring.

Berichten: 12.262

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Ik weet overigens niet zeker of dit -de- reden is (het is ook wel praktisch natuurlijk), maar als je zo'n raam hebt met een ventilatie-rooster dat je open en dicht kunt schuiven zit dat ook altijd aan de bovenkant van het kozijn, nooit de onder- of zijkant.

Geeft overigens wel te denken hoe ze dat in warme landen doen - als je een split-airco hebt en wilt ventileren, zouden de openingen dan ergens onderin moeten komen? Ik heb het nog nooit gezien, meestal is er gewoon een raam op uitzicht-hoogte dat open kan (of helemaal niets dat open kan... soms bij hotels, kantoren etc).

Reageer