Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 24

Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Ik woon waarschijnlijk in een redelijk standaard Nederlandse woning, een z.g. eengezinswoning.

Deze woning is gebouwd halverwege de jaren 70 en is dus matig geïsoleerd.

Ondanks dat ik massief parket heb voelt de vloer het hele jaar koud aan. Gedurende hete zomerse dagen is dat goddelijk maar voor de rest van de dagen vind ik het niet prettig, altijd koude voeten en dat had ik niet toen ik in een flatje woonde want de buren onder me hielden het huis het hele jaar door op 20 graden dus ook mijn vloer.

Ik ben nu maar eens naar mijn onderburen wezen kijken en dat is dus de kruipruimte.

De insecten die daar wonen nemen niet de moeite om die ruimte op 20 graden te brengen, doe het zelf maar zeggen ze.

Als ik ga zitten aan de zonkant van het huis valt het me op dat het flink opwarmt als er een zonnetje zich even laat zien. Ook in de wintermaanden loopt de temperatuur aardig op door de zon.

Wat ik mij afvroeg is, wordt het warmer dan in de kruipruimte?

Ik heb vorig jaar een thermometer in de kruipruimte gelegd en de temperatuur is globaal het gemiddelde van de huiskamer en de buitentemperatuur maar schommelt heel weinig.

Als het buiten een aantal dagen 0 graden is dan kruipt de temperatuur naar de 10 graden.

Als het buiten 0 graden is dan loopt de temperatuur aardig op als de zon zich even laat zien.

De zonkant van mijn huis (de voorkant) ligt iets in de luwte. De temperatuur loopt 's winters dan een paar graden op maar in het voor en najaar is de temperatuur 10 graden of meer hoger dan de kruipruimte.

Daarom heb ik het plan uitgevoerd om in de kruipruimte een ventilator te plaatsten die de buitenlucht, door een ventilatie-opening heenzuigt de kruipruimte in.

Als het buiten warmer is dan in de kruipruimte dan springt hij aan en hij stopt als het andersom is.

Wat ik wil bereiken is dat de temperatuur in de kruipruimte oploopt zonder dat ik stookkosten maak op het laten draaien van de ventilator na dan. (4000 toeren, 12 cm)

Als het me lukt om tijdens het najaar de temperatuur op 20 te krijgen en te houden dan heb ik geen koude voeten en belangrijker de kachel kan langer uit blijven. In de wintermaanden zal ik er natuur niets aan hebben.

Nu zie ik de temperatuur in de kruipruimte met sprongen omhoog gaan en ook de vochtigheidsgraad zakt aardig in en dat lijkt me ook niet verkeerd. Vandaag was het 9 graden warmer dan de in kruipruimte. (17 gr./ 26 gr)

Graag zou ik willen weten wat de leden van dit forum hier van vinden en zijn er ook nadelen om op deze manier de kruipruimte voor te verwarmen?

Jack Marotick

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Ik vind het heel raar.

De aarde is koud, daar moet je vanuit gaan. Je kamer is warm. Je moet de kamer van de aarde isoleren. Een kruipruimte met convectie en al is geen goede isolator.

Je ventilator koelt je kamer af. De lucht van buiten mag dan wel warm zijn, de aarde is bijne eindeloos koud. Het opwarmen van de aarde met een ventilator is dus zoals water naar de zee brengen. De lucht die je in je kruipruimte laat circuleren koelt af door de aarde en door de extra circulatie koelt je kamer dus sneller af.

Wat tien keer beter is, is om gewoon isolatie materiaal in je kruipruimte aan te brengen. 10cm dikke glasvezel tegen de planken moet al goed werken denk ik,.

Berichten: 24

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Je ventilator koelt je kamer af. De lucht van buiten mag dan wel warm zijn, de aarde is bijna eindeloos koud. Het opwarmen van de aarde met een ventilator is dus zoals water naar de zee brengen. De lucht die je in je kruipruimte laat circuleren koelt af door de aarde en door de extra circulatie koelt je kamer dus sneller af.
Dank je,

Ik vrees dat je iets verkeerd begrepen hebt. De ventilator zuigt warme buitenlucht de kruipruimte in en niet uit de woonkamer. De woonkamer heeft nergens mee te maken.

De bedoeling is dat de betonnen fundering langzaam opwarmt en ook de zandvlakte van de kruipruimte.

Ik heb met de gedachten gespeeld om een radiator in de kruipruimte aan te brengen. De ruimte is maar een halve meter diep dus de inhoud valt mee. Stel ik zou dat doen en die ruimte wordt 20 graden dan heb ik een ideale warmte voor de woonkamer. Warmte trekt omhoog dus het verwarmen van de gehele aarde zal wel meevallen maar er zullen toch verliezen zijn. Daarom verwarm ik nu de kruipruimte met de warme lucht die al voorradig is namelijk de warmte van de zon in mijn voortuin.

Het gaat langzaam, de temperatuur in de kruipruimte is bijna 2 graden gestegen en is nog nooit zo warm geweest en ik heb nog de hele zomer.

Er is nog een energiebron die ik kan aanboren.

Mijn huis heeft mechanische ventilatie en het hele jaar door wordt 24 uur per dag lucht van 20 graden of meer door die ventilatie het dak uitgewerkt. Als er gekookt wordt dan is de temperatuur zelfs meer dan 35 graden.

Nu wil ik dat systeem gaan splitsen. De lucht van het toilet en badkamer blijven zoals het is maar de lucht die uit de keuken en dus ook de woonkamer wordt weggezogen wil ik met een aparte ventilator de kruipruimte inzuigen.

Dan wordt de verwarmde lucht in de winter opnieuw gebruikt om de betonnen vloer en fundering te verwarmen i.p.v. de buitenlucht. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat er keukenluchtjes in de kruipruimte gaan komen, soit?

Zo kan ik hopelijk de kruipruimte ook in de winter op 20 graden houden zodat de warmte die anders weggegooid wordt opnieuw gebruikt kan worden, warmte recycling dus.

Ik weet niet of dit al eens gedaan is en hoe de bevindingen zijn, iemand een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

De hoeveelheid warmte je op deze manier in de kruipruimte stopt is verwaarloosbaar tegen de capaciteit van de grond en vloer, en de verliezen die optreden.

Als je warme voeten wilt hebben, kun je het best vloerverwarming aanleggen. Is dat te kostbaar? Dan doen een paar pantoffeltjes wonderen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat er keukenluchtjes in de kruipruimte gaan komen, soit?
Ik weet nog wel een nadeel te bedenken: je brengt een boel vocht in de kruipruimte. Veel mensen realiseren zich dat niet, maar de lucht binnenshuis heeft over het algemeen een hoger vochtgehalte dan de buitenlucht.

Het isoleren van de onderzijde van de vloer in de kruipruimte zal veel effectiever zijn dan alle luchtcirculatieplannen die je hebt bedacht.

Berichten: 24

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

klazon schreef:Ik weet nog wel een nadeel te bedenken: je brengt een boel vocht in de kruipruimte. Veel mensen realiseren zich dat niet, maar de lucht binnenshuis heeft over het algemeen een hoger vochtgehalte dan de buitenlucht.

Het isoleren van de onderzijde van de vloer in de kruipruimte zal veel effectiever zijn dan alle luchtcirculatieplannen die je hebt bedacht.
De vochtigheid is nu al hopeloos, meer dan 80% en de vochtigheid van de lucht die de kruipruimte binnen geblazen wordt is veel droger alleen dat uurtje dat er gekookt wordt dan is de vochtigheid wel erg hoog.

Isoleren is erg duur en dat verdien ik nooit terug daarom het idee om warmte die er toch al is te gebruiken.

Nu heb ik dat ene ventilatortje 12 cm 5400 toeren/ minuut en dat werkt al aardig ik ga er binnenkort het andere ventilatiekanaal ook van een ventilator voorzien zodat beide ventilatiekanalen warme lucht de kruipruimte inzuigen als het buiten warmer is dan in de kruipruimte. De lucht kan er aan de andere kant van het huis weer uit want daar zijn ook 2 ventilatie kanalen.

Nu stijgt de temperatuur gestaag maar daardoor stijgt de vochtigheidsgraad ook. Ik merk dat als de temperatuur in de kruipruimte wat zakt dat de vochtigheidsgraad ook zakt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Isoleren is erg duur en dat verdien ik nooit terug daarom het idee om warmte die er toch al is te gebruiken.
Over kosten had je het nog niet gehad. Je probleem was dat je koude voeten kreeg.

Ik blijf van mening dat isoleren een handiger zet is.

Je ventilatorsysteem heeft nl. een belangrijk nadeel: juist als het buiten erg koud is kan je het niet inzetten omdat dan de buitenlucht kouder is dan de kruipruimte.

En binnenlucht in de kruipruimte blazen vind ik nog steeds een slecht idee i.v.m. de vochtigheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Hi,

De conclusie dat de warme kamer van de koude kruipruimtegrond geisoleerd moet worden is correct. De vraag is echter waarmee en hoe? Warmteisolatie kan op verschillende manieren gebeuren, o.a. door warmtegeleiding te verminderen; door convectie van aangrenzende lucht te beperken; door warmestraling te verminderen, enz.

In de woningbouw is men (een enkele uitzondering daargelaten) niet zo erg bezig met het beperken van warmte stralingsverliezen. In de lucht- en ruimtevaart des te meer. Ten slotte is de temperatuur op kruishoogte (10-13 km) -55 C en in de wereldruimte -273 C! Warmtestralingsverliezen beperkt men met reflecterende materialen. en dat doet o.a. het bedrijf in voornoemde link. Ik deel niet al hun 'marketing blabla' en alle conclusies maar wat betreft het gebruik van reflecterende materialen in een kruipruimte is dat zonder twijfel zeer effectief en efficient.

Zo, steek je licht (ook electromagnetische straling!) eens op bij dat bedrijf (waar ik geen aandelen heb...) en denk ook eens aan een thermosfles. Dubbelwandig, inwendig reflecterend roestvrijstaal - houdt de stralingswarmte binnen. Of de warmte (-straling) van de zon die over miljoenen km wordt gestraald naar onze aarde met de lichtsnelheid!

'niets is zo praktisch als goede theorie...'

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Je conclusie dat het hier vooral gaat om het beperken van stralingsverliezen is niet correct. Ze stellen zelf dat het ze gaat om het opsluiten van lucht in aluminium Thermoskussens. Dat het aluminium ook de stralingsverliezen beperkt is mooi meegenomen, maar niet het hoofddoel.

Verder ben ik het niet eens met hun stelling dat deze methode ook geschikt is voor houten vloeren. Op alle andere sites over vloerisolatie wordt uitdrukkelijk gesteld dat je bij houten vloeren een dampdoorlatende isolatie moet gebruiken. En dit alu folie is allesbehalve dampdoorlatend.

Ik heb intussen ook inspiratie om mijn houten vloer te gaan isoleren, maar dat ga ik gewoon met steenwol doen.

Berichten: 1

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Hoe is het avontuur afgelopen?
 
Hebben de twee ventilatoren uiteindelijk gebracht wat je hoopte?
Of ben je voor een andere oplossing gegaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Marotick schreef:Isoleren is erg duur en dat verdien ik nooit terug
Ik weet niet hoe dat in 2011 was, maar duur is dat zeker niet.
 
Ik heb als ik het zo lees een vergelijkbaar huis, iets meer dan 40 m² benedenverdieping, en dat heb ik afgelopen najaar aangepakt. Voor 400 euro heb ik ruim voldoende tweedehands 80 mm PIR-platen met tweezijdig alu op de kop getikt. Nog een tweehonderd euro aan verder materiaal (lijmschuim, vulschuim, bodemfolie, alutape, betere dan de geplaatste kruipruimteventilatie aangebracht) en vier mandagen tijgeren, en het was gepiept. Het voetenverwarmingsmatje aan mijn werktafel (ik werk 's avonds veel thuis achter de computer) is nauwelijks meer aan geweest. Gemiddeld gasverbruik over de laatste jaren bedroeg 1000 m³ (toch al zuinig voor een hoekwoning) en dit jaar zal die zo te zien ruim onder de 900 blijven hangen. Wat vooral opviel was dat 's avonds laat na het uitschakelen van de CV de ruimtetemperatuur tijdens koude nachten veel langzamer daalde dan ik gewend was.
 
Ruim binnen tien jaar terugverdiend, en vooral ook: geen steenkouwe p.... meer gehad afgelopen winter. Had ik véél eerder moeten doen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Dag Marotick, erg leuk om het verhaal te lezen over het inblazen van warme lucht vanuit de voortuin/voorgevel via de ventilatieroosters in de kruipruimte. Dit zelfde bedacht ik ook een tijdje terug nadat we bodemisolatie hadden gekregen in onze huurwoning.
Ik ben toch erg nieuwsgierig hoe dit experiment is verlopen in de jaren na 2011. Ook zou ik graag willen weten hoe en waar de ventilator is geplaatst. Zelf denk ik aan een 12V (computer) ventilator. Met vriendelijke groet, Albert.

Berichten: 24

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Het inblazen van warme lucht uit de voortui is gestopt. Het werkte aardig. Op warme dagen in het voorjaar en najaar kon de kruipruimte temperatuur aardig oplopen en zo de vloer tussen kruipruimte en woonkamer minder koud maken. Op zich jammer dat het gestopt is want het werkte op vrij veel dagen gewoon aardig met als onbedoeld voordeel dat de zeer vochtige kruipruimte ook wat droger werd geventileerd door de lucht die van buiten afkomstig is.
Het is gestopt door de volgende oorzaak.
Aan de zuidkant van het huis zitten, net boven de grond, 2 ventilatie kanalen die via de spauw in de kruipruimte uitkomt. Aan de noordkant van het huis precies ook zo, ook 2 ventilatie kanalen.
De aanzuigende ventilatoren trekken vrij veel vuil aan en de vinnen zijn na een half jaar zo vervuild dat de ventilatoren niet meer goed draaien. Ik moet dus 2x per jaar de kruipruimte in om die vinnen schoon te maken. De vinnen kunnen ook aan de andere kant van het huis geplaatst worden om kruipruimte lucht af te zuigen. Dit heb ik met opzet niet gedaan omdat de 2 ventilatoren 2x 30 Watt aan stroom verbruiken en ook zelf warmt worden. Die warmte, hoe klein dan ook, gooi je weg als je de lucht meteen afvoert en benut je als je de luct inblaast. Pinuts maar ik ben voor het hergebruik van warmte en daarom vind ik mijn 2de idee beter.

En dat is het niet meer wegblazen van veel warmte door de mechanische ventilatie. De ventilatie heb ik nu gescheiden. 1 ventilator staat gewoon nog op zolder en zuigt de lucht weg van badkamer en toiletten als deze gebruikt worden (ca 2 uur per dag) en een andere ventilatie staat in de kast onder de trap en staat 24 uur aan en zuigt lucht weg vanaf onder het keukenblok waar ik in de plint een ventilatie opening heb gemaakt. De keuken staat in een directe verbinding met de huiskamer.
Warme lucht gaat omhoog en wordt in de meeste huizen met mechanische ventilatie meteen weggezogen. Aan die verwarmde lucht heeft niemand wat aan gehad en verwarmt met de miljoenen ventilatie wel de aarde.
Mijn mechanische ventilatie zuigt de lucht boven de vloer weg, zal ook niet koud zijn, maar die lucht komt nu in de kruipruimte die daardoor 1 graad (of misschien meer) de kruipruimte ingebracht wordt. En zodoende de huiskamervloer iets minder koud maakt.

Schimmels staan volgens mij klaar om in Nederland een grote ziektemaker te worden. Die schimmels worden geproduceerd door het overmatig isoleren waar we nu mee bezig zijn. Wat je tegenwoordig veel hoort is dat je moet gaan isoleren??? Het lijkt wel of er op dat gebied nooit wat gedaan is en wanneer gaan we stoppen met isoleren? Over een paar jaar wonen we in heel moderne huizen gemaakt van piepschuim en glaswol en ziek dat we zijn. Leuk he dat isoleren.
Nee het beste is doen wat we de afgelopen 50 jaar gedaan hebben, gewoon aardgas en als er door aardgas gebruik ergens schade valt dan dat meteen adequaat vergoeden. Groningen had de rijkste provincie van ons land kunnen zijn als de aardgasinkomsten waren benut om Groningen geheel aardbevingsbestendig opnieuw op te bouwen.
De grootste frustratie van de groningers is niet de aardbevingen maar het niet willen herstellen van de schade door onze overheid. Schande!

Jack Marotick

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Marotick schreef: wo 27 nov 2019, 10:31 Wat je tegenwoordig veel hoort is dat je moet gaan isoleren??? Het lijkt wel of er op dat gebied nooit wat gedaan is en wanneer gaan we stoppen met isoleren? Over een paar jaar wonen we in heel moderne huizen gemaakt van piepschuim en glaswol en ziek dat we zijn. Leuk he dat isoleren
Niks mis met isoleren. Maar isoleren is dan ook wat anders dan potdicht afsluiten.

Berichten: 12.262

Re: Zonnewarmte in mijn huis via de kruipruimte

Het zijn verschillende dingen, maar komen soms onder wel 1 noemer te staan in het kader van energiebesparing.

Isoleren van delen die warmte naar buiten geleiden (spouwern van buitenmuren isoleren, dubbel/HR+++ glas, isolerende ondervloer op de begane grond etc) zijn zuiver isolerende maatregelen en besparen energie.

Vervolgens kun je ook alle kiertjes gaan dichten om nog meer energie te besparen, maar dat gaat wel ten kosten van de luchtverversing binnen het huis. Uiteraard lekt er met die verversing ook wel warmte weg.

Er zijn wel richtlijnen voor hoe lucht ververst moet worden: Voor woonhuizen met mechanische (balans)ventilatie is het minimum voor zover ik weet ongeveer 0.8 per uur, dus elk uur moet 80% van het luchtvolume 'vers' worden aangevoerd van buiten. Door balansventilatie hoef je daarbij niet alle warmte in die lucht te verliezen, je wint een deel terug middels warmtewisseling.

Maar bij bestaande bouw zonder een dergelijk systeem loop je wel het risico door over-ijverig afdichten van alle kiertjes en gaatjes onder dat minimum voor verversing te komen. Erg nuttig is dat overigens niet: hoewel binnentemperatuur meestal gemeten wordt als temperatuur van de lucht is de warmtecapaciteit van die lucht niet zo groot, vergeleken van die van de vloeren, muren, meubels etc in een woning. Het is dus bepaald niet zo dat je bij 1 keer verversen van alle lucht je ook meteen alle warmte kwijt bent.

Reageer