Nationale Wetenschapsquiz 2005

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Oeps, ik was onvolledig. Mijn tekst was bedoeld als "... reageren met zuurstof waarbij vuurverschijnselen worden waargenomen."

Opgezocht op Wikipedia staat het volgende:
Verbranding is een scheikundige reactie van twee of meer substanties met als kenmerk dat er warmte en licht vrijkomen. Het verbranden van een brandstof, bijvoorbeeld hout, steenkool, olie of aardgas, in de lucht is een bekend voorbeeld van verbranding. Toch hoeft bij verbranding geen sprake te zijn van de omzetting van zuurstof in een andere stof; zo verbrandt waterstof in chloor en komt er dan waterstofchloride vrij
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Kan iemand mij uitleggen wat er gebeurt bij vraag 4?

De vraag gaat over het ijsblokje in de magnetron...

Ik heb er over nagedacht maar ik kom niet tot een antwoord

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Wij willen graag allemaal die hoofdprijs van Bart :P winnen, dus gaan we je nog even niets verklappen (voorzover we het zelf al denken te weten, want jezelf niet altijd overschatten is ook een kunst.) :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

benny schreef:Kan iemand mij uitleggen wat er gebeurt bij vraag 4?

De vraag gaat over het ijsblokje in de magnetron...

Ik heb er over nagedacht maar ik kom niet tot een antwoord
http://www.colorado.edu/physics/2000/micro...r_rotates5.html
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Water is toch al verbrand? :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Ik vermoed dat ze bij Vraag 7 (Kan water branden?) doelen op superkritische wateroxidatie.
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Dus water kan wel branden!
Brandend water: superkritische wateroxidatie

Wat is het?

Superkritische water oxidatie is de verbranding van organische componenten in water bij een druk en temperatuur, waar water superkritisch wordt (374 ºC, 218 bar). De oxidatie vindt plaats onder toevoeging van zuurstof en is vrijwel volledig (99% en meer). Reactieproducten zijn CO2 en water. Tegelijkertijd worden zouten slecht oplosbaar in superkritisch water; deze zullen neerslaan. De verbrandingswarmte kan gebruikt worden voor de voorverwarming van de voeding en de productie van stoom. Meerdere typen organische belaste water -of slibstromen zijn onderzocht en blijken geschikt voor superkritische oxidatie. Voorwaarde is een minimale TOC concentratie in de orde van enkele grammen per liter om de reactie autotherm te kunnen bedrijven.
http://www.rijkswaterstaat.nl/rws/riza/spa...ndendwater.html
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Yep...althans, als je het gebrek aan mooie grote vlammen voor lief wil nemen. Zoals al eerder gezegd op dit topic - Het is maar net welke definitie je voor 'branden' neemt.

Van Dale geeft o.m. de volgende twee definities van branden:

1 door vuur verteerd worden => fikken, in brand staan

2 (van licht- of warmtebronnen) functioneren door licht resp. warmte uit te stralen

In het eerste geval zou ik zeggen, nee. Want er is geen 'vuur' (~optredend lichtend verschijnsel) bij betrokken. Maar in het tweede geval wel zeker, want er komt warmte bij de reactie vrij.
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Bedoelen ze met water, Zuiver water, of gewoon water? Want volgens mij zit in zuiver water geen organische componenten en zou dus niet kunnen branden. Het moet dan toch gewoon water zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Uit Bart's quote geplukt:
de verbranding van organische componenten in water
Het gaat om een pakkende titel voor een artikel over een techniek om geconcentreerde afvalwaterstromen te zuiveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Bedoelen ze met water, Zuiver water, of gewoon water? Want volgens mij zit in zuiver water geen organische componenten en zou dus niet kunnen branden. Het moet dan toch gewoon water zijn?


Precies. Daar zat ik ook al mee. Als ze gedemineraliseerd water nemen zal dit niet werken.
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Banana schreef:Bedoelen ze met water, Zuiver water, of gewoon water? Want volgens mij zit in zuiver water geen organische componenten en zou dus niet kunnen branden. Het moet dan toch gewoon water zijn?


Precies. Daar zat ik ook al mee. Als ze gedemineraliseerd water nemen zal dit niet werken.


het komt er dus op neer dat ze wel wat precieser mochten zijn in het stellen van hun vraag...

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

140IQ schreef:
Banana schreef:Bedoelen ze met water, Zuiver water, of gewoon water? Want volgens mij zit in zuiver water geen organische componenten en zou dus niet kunnen branden. Het moet dan toch gewoon water zijn?


Precies. Daar zat ik ook al mee. Als ze gedemineraliseerd water nemen zal dit niet werken.


het komt er dus op neer dat ze wel wat precieser mochten zijn in het stellen van hun vraag...


Ja, maar dat had ik in de vorige jaren jaren ook al. Het blijkt iedere keer erg moeilijk te zijn voor de vragen-makers om de vragen zodanig te formuleren dat er geen discussie kan ontstaan over de interpretatie en daarmee over het goede antwoord.
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Berichten: 718

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

We zijn inmiddels zo getraind dat er bij een vraag van de wetenschapsquiz het meest voor de hand liggende antwoord niet juist is dat we er mischien te veel achter zoeken. Ik zou zeggen dat water niet kan branden, vooropgesteld dat ik verbranden zie als een oxidatieproces waarbij warmte vrijkomt. In dit geval is de enig mogelijke oxidatie van H2O naar H2O2 en ik heb nergens kunnen vinden dat die reactie onder de beschreven omstandigheden plaats vindt. Ik houd het dus maar op "nee".

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Ik heb samen met mijn vader en broer die quiz gemaakt, en volgens hun zitten er ook fouten in de mogelijke antwoorden. Bijv A en C kloppen al helemaal niet, zodat je hebt: Dan maar B. Maar soms klopt er zelf in dat antwoord iets niet...

Reageer