Hoe kan het dat rood en paars in elkaar over lijken te lopen

Moderators: jkien, Xilvo

Re: Hoe kan het dat rood en paars in elkaar over lijken te lopen

Benm schreef:Die L cones geven geen kleursignaal door, ze geven wel of geen signaal, that's it. Als ze voldoende gestimuleerd worden door blauw licht geven ze extact hetzelfde signaal als bij stimulatie door rood licht. Alleen zitten in het oog ook S en M cones, die door hetzelfde licht ook gestimuleerd worden, waarmee de hersenen kunnen bepalen welke kleur het licht had.

Stel dat iemand echter (bijv door genetisch defect) geen functionele M en S cones heeft, maar wel L cones, dat zal deze persoon geen verschil zien tussen verschillende kleuren die in staat zijn de L cones te stimuleren. Het ontbreken van 2 van de 3 cones is zeldzaam maar komt wel voor, personen die eraan lijden zijn volstrekt kleurenblind en zien zwart-wit, zonder enige mogelijkheid de golflengte van het licht te onderscheiden.

Overigens heeft het oog naast kegelcellen ook staafcellen, maar die werken niet mee aan kleurperceptie, ik denk vooral omdat ze eigenlijk alleen van nut zijn bij lage lichtnivo's. Mensen met alleen staafjes zijn niet volstrekt blind, maar hebben aanzienlijk slechter dagzicht dat mensen met slehts 1 soort kegeltje dat wel werkt.
Dank je. Geen kleursignaal. "Wel of geen signaal, that's it." ......

Maar dan toch wel een signaal dat door de hersenen naar rood kan worden geïnterpreteerd?

Hoe is anders een kleursensatie te verkrijgen, want de golflengte-informatie is er ook niet meer...

Berichten: 12.262

Re: Hoe kan het dat rood en paars in elkaar over lijken te lopen

De kleursensatie is wat de hersenen maken van de verhouding waarin de verschillende cones worden gestimuleerd. Stel dat je bijv groen licht bekijkt, dat stimuleert (bij voorbeeld!) de S cones voor 5%, de M cones voor 50% en de L cones voor 45% (percentage van hun maximum, gaat om de verhoudingen). De hersenen weten dat deze 1:10:9 verhouding hoort bij een bepaalde tint groen, en dat is wat waarneemt. Iedere (zichtbare) golflengte heeft zn eigen verhoudingspatroon, en is daarom uniek te identificeren.

Als bijvoorbeeld de M of L cones ontbreken werkt deze unieke identificatie niet meer, en is iemand rood-groen kleurenblind. Merk daarbij op dat zo'n persoon zowel rood als groen licht prima kan waarnemen, alleen het verschil ertussen nauwelijks kan zien.
Victory through technology

Re: Hoe kan het dat rood en paars in elkaar over lijken te lopen

Benm schreef:De kleursensatie is wat de hersenen maken van de verhouding waarin de verschillende cones worden gestimuleerd. Stel dat je bijv groen licht bekijkt, dat stimuleert (bij voorbeeld!) de S cones voor 5%, de M cones voor 50% en de L cones voor 45% (percentage van hun maximum, gaat om de verhoudingen). De hersenen weten dat deze 1:10:9 verhouding hoort bij een bepaalde tint groen, en dat is wat waarneemt. Iedere (zichtbare) golflengte heeft zn eigen verhoudingspatroon, en is daarom uniek te identificeren.

Als bijvoorbeeld de M of L cones ontbreken werkt deze unieke identificatie niet meer, en is iemand rood-groen kleurenblind. Merk daarbij op dat zo'n persoon zowel rood als groen licht prima kan waarnemen, alleen het verschil ertussen nauwelijks kan zien.
Als ik het goed begrijp hebben die kegels totaal niets met kleur van doen.

Pas in de hersenen worden de stimulatieverhoudingen tot kleurindruk.

Om misverstanden - waaronder ik echt weken heb geleden - te voorkomen

zou men die bergen in het onderstaande plaatje dan beter grijstinten kunnen geven

Afbeelding

niet dan? nogmaals dank, ik denk dat ik het snap.

Berichten: 12.262

Re: Hoe kan het dat rood en paars in elkaar over lijken te lopen

Die kegels hebben wel alles met kleurperceptie van doen, maar dat werkt enkel en alleen omdat de hersenen de verhoudingen in stimulatie ertussen interpreteren.

Maar het is een beetje hoe je zo'n plaatje interpreteert natuurlijk... maar de kleuren zoals weergegeven komen in ieder geval niet overeen met de maximum gevoeligheid van de kegeltjes, nog met wat je zou zien als je alleen 1 soort kegeltje zou hebben. Wat het plaatje verwarrend maakt is denk ik het gebruik van de primaire kleuren, daardoor lijkt het alsof er sprake is van een RGB systeem, waardoor je misschien te snel analogieen maakt het soortgelijke systemen in camera's, beeldschermen of verf.

Overigens klopt het plaatje sowieso niet helemaal: 555 nm lijkt te zijn getekend als het maximum van de L cones, terwijl deze golflengte ongeveer midden tussen de maxima van de L en M cones in valt.
Victory through technology

Reageer