Koelkast slopen voor compressor HELP!

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Koelkast slopen voor compressor HELP!

Ik wil een koelkast van ongeveer 10+ jaar slopen voor de compressor, wat moet ik doen met de koelvloeistof/gas wat er in de koelkast zit?
Volgens mij zit er in de koelkast Freon, en ik kan nergens iets vinden over hoe je het veilig weg haalt uit de koelkast, kan ik het gewoon leeg laten lopen in de tuin?
Is er een veilige manier om de vloeistof te verwijderen, of moet je dat misschien bij een bedrijfje laten doen?
 
Ik heb er al over naar gedacht om een ongelukje te laten veroorzaken, maar is dat eigenlijk verboden omdat Freon verboden is?
 
Kan iemand mij misschien ook zeggen op welke plek ik het beste een buisje kan door knippen om leeg te laten lopen en hoe lang het duurt tot al het gas er uit is?

 
Hier zegt iemand 40 seconden, maar dat lijkt mij wel een beetje heel snel.
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/36241-help-ik-heb-mijn-koelkast-gemold/

Berichten: 12.262

Re: Koelkast slopen voor compressor HELP!

Als je het laat recyclen halen ze het koudemiddel eruit zonder dat het in het milieu terecht komt.

Dat zal je zelf waarschijnlijk niet lukken, dus als je de compressor eruit wilt halen zul je vermoeddelijk het koudmiddel moeten laten ontsnappen. Dit is op zich voor jouw gezondheid niet gevaarlijk, maar wel slecht voor het milieu.

Of het voor een particulier strafbaar is dit te doen durf ik niet te zeggen, zoals je opmerkt gebeurd er wel vaker een ongelukje waarbij een koelkast zn koudemiddel verliest.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Koelkast slopen voor compressor HELP!

een koelkast van 10 jaar oud zou geen onzonschadelijke CFK meer mogen bevatten. 
Waarschijnlijk is die gevuld met http://nl.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-tetrafluorethaan
 
Evengoed geen reden om zonder noodzaak in het milieu terecht te laten komen. 
Dus de vraag wordt dan: wat wil je met die compressor gaan doen? 
 
Zelf er een veilige en goed bruikbare compressor met luchtfilter, druktank, pressostaat etc uit losse onderdelen mee bouwen is net zo duur als een fatsoenlijke compressortje uit de gereedschappenhandel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Koelkast slopen voor compressor HELP!

Jan van de Velde schreef:  
Dus de vraag wordt dan: wat wil je met die compressor gaan doen? 
 
Ik wil er een vacuum pomp van maaken.
 
En als het 1,1,1,2-tetrafluorethaan is, kan ik het er dan misschien niet uit laten lopen in een stevige fles weg gooien?
O, en het is eigenlijk een diepvries, ik weet niet of dat iets te maken heeft met de soort vloeistof.
Leuke naam trouwens, net een paar letters minder dan mijn naam :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Koelkast slopen voor compressor HELP!

Vroeger zelf eens zo'n ding uit elkaar gehaald, om als compressortje te gebruiken, maar dat valt toch tegen:

De druk (pakweg 10 bar) is voldoende, en redelijk vacuüm zuigen gaat ook aardig. Maar het cilindertje en zuigertje zijn van gietijzer, en moeten continue gesmeerd worden.
Dat gaat prima zolang het een gesloten circuit is, want het pompje hangt in een oliebad. Die olie wordt als een fijne mist door het circuit meegevoerd, en komt dan uiteindelijk weer beneden in het bad terecht. Op het moment dat je aan- en afvoer van buiten laat komen gaat de olie in de vorm van een aerosol mee naar buiten (en in de band). Na verloop van tijd is de olie op en loopt de compressor reddeloos vast.

Overigens is die aerosol erg onprettig om in te ademen, fijne oliedruppeltjes in de longen is niet best voor je.

Berichten: 12.262

Re: Koelkast slopen voor compressor HELP!

Als je een vacuum wilt creeren denk ik dat iets als een waterstraalpomp mogelijk een beter alternatief is. Dit zijn zeer eenvoudige apparaatjes zonder bewegende delen, en waarschijnlijk voor een paar tientjes wel te koop.

Uiteraard kun je je koelkast compressor ook wel gebruiken, maar zoals opgemerkt zal deze waarschijnlijk vastlopen als het smeermiddel eruit geblazen is.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Koelkast slopen voor compressor HELP!

Zou je het gas ook kunnen laten verwijderen bij de inzameling en dan het apparaat weer mee terug kunnen nemen. Heb namelijk ook nog een diepvries die ik op de zijkant zou willen zetten met een paar stoeptegels er onder zodat de klep dan als deur gebruikt kan worden, en zou de diepvrieskist dan als kledingkast willen gebruiken. Op zich is dit ook gunstig voor het milieu, omdat er dan geen kledingkast aangekocht hoeft te worden. En natuurlijk zou je de pomp/motor wel als compressortje kunnen gebruiken als je dit leuk vind, zodat het dan nog een tweede leven krijgt. Met dien verstande dat je het gas dan wel moet kunnen laten verwijderen. Houd er zelf ook niet van alles nieuw te kopen. Veel producten of apparaten die ik heb komen ook uit bijvoorbeeld de oudijzerbak.

Berichten: 2

Re: Koelkast slopen voor compressor HELP!

Zie bovenstaande:
Heb even gekeken. De diepvrieskist werkt op R-134a 1,1,1,2-tetrafluorethaan. Minder schadelijk dan Freon, maar ook weer niet onschadelijk.

Berichten: 3.863

Re: Koelkast slopen voor compressor HELP!

HilbertMichel schreef: zo 27 jun 2021, 21:18 Zie bovenstaande:
Heb even gekeken. De diepvrieskist werkt op R-134a 1,1,1,2-tetrafluorethaan. Minder schadelijk dan Freon, maar ook weer niet onschadelijk.
ook ooit zo'n compressor voor dat doel uit een koelkast gehaald. die gebruik ik al jaren voor zowel vacuuum als druk. Het ding kan hele hoge druk leveren, waarshijnlijk meer dan 20 BAR en levert ca 95% vacuum. Ik pomp er fietsbanden en autobanden mee op. komt af en toe wel wat olie mee, dus handig als je er iets tussenzet wat evt olie tegenhoudt. en en stoffiltertjes aan de ingang zodat er geen deeltjes inkomen die je compressor vervuilen aan de binnenkant.
Gas kun je wel laten verwijderen door een bedrijf wat koelkasten verwerkt, maar is natuurlijk niet standaard procedure dus zal wel wat gebel en geregel kosten en misschien wat geld.

Reageer