corrosie koperen leidingen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

corrosie koperen leidingen

Mijn koperen waterleidingen, zes jaar geleden nieuw aangelegd, zijn op de aanhechtingen met sluitstukken helemaal groen uitgeslagen.
In de verwarmingsruimte waar het droog is ook, echter in de kelder waar het vochtig is, is het helemaal verschrikkelijk.
Er is reeds een lek gerepareerd, daar heeft het bedrijf de leiding in kunsstof vervangen.
Het water in de badkamers geeft een groene laag af. Ook mijn haar is groen geworden.
 
Mijn bronwater heb ik vandaag getest, een ph6 ongeveer, moeilijk te zien in kleurnuances tabel.
Ik heb nu een gehele analysetestding aangevraagd die ook o.a. koperaandeel meten kan.
 
Ik heb het idee dat het misschien ligt aan de combinatie van koperen leidingen en stalen tussenstukken, dat het koper zo reageerd.
Of zou het eerder te maken hebben met het circuit vanuit het bronwater reservoir, de leidingen in, waarbij misschien lucht een rol speelt.
 
Het bedrijf die het heeft geinstalleerd zegt dat het aan het water ligt hier in de Vogezen, Frankrijk.
Ik baal echter van de problemen die het kan gaan geven, mede qua gezondheid. De totale kosten van de verwarming en waterleiding waren €35000,-.
Zij hebben mij koper geadviseerd, ja koper is het beste (en het duurste), nu zeggen zij dat het water hier slechte werking heeft op koper.
 
Ik wil nu graag uitvinden wat de echte oorzaak kan zijn dat na zes jaar een leidingen het al heeft begeven en dat mijn water misschien ongezond blijkt.
 
Heeft iemand hier ideeën over?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: corrosie koperen leidingen

Zit er CO2 in het water of is het zuurstofrijk?
Heeft het water in het verleden gedurende een lange tijd stil gestaan in de leidingen?
Heb je de binnenkant van de leidingen al eens bekeken, zit daar aanslag op die lijkt op micro organismen?
Het is van belang dat je de PH graad nauwkeuriger meet, te zacht water kan een oorzaak zijn.
Is er een onthardingsinstallatie aanwezig?
Zaag eens een stuk leiding in de lengte door om de binnenkant te vergelijken met afbeeldingen die je op internet kan vinden.
Lees bijgesloten (Engelstalig) document over problemen met koperen leidingen voor veel meer inzicht, en mogelijke oplossingen:
copper.pdf
(801.23 KiB) 1457 keer gedownload
 
Het blauwe water lijkt mij een andere oorzaak te hebben dan de corrosie aan de buitenkant. Die lijkt mij te komen door een galvanische reactie tussen de ijzeren en koperen onderdelen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: corrosie koperen leidingen

Er is niks mis met koper voor waterleidingen. Maar de combinatie met stalen koppelingen verbaast me. In Nederland is ijzer in drinkwaterleidingen al jaren verboden. Waarom hebben ze geen koperen of messing koppelingen gebruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: corrosie koperen leidingen

Er zijn verschillende oxiden van koper. De groene verbindingen zijn vrij goed oplosbaar, en kunnen dit soort problemen geven. Ook is het water dan minder geschikt voor consumptie.
 
Meestal onstaat na verloop van tijd een zwart oxide, dat veel slechter oplosbaar is. Vanaf dat moment zijn de problemen over.

Berichten: 4

Re: corrosie koperen leidingen

Wij hebben ergens dit rare verschijnsel. Op een paar plekken zijn de (koperen) gasleidingen en de (stalen) CV leidingen beide gecorrodeerd - maar alleen daar waar ze vlakbij elkaar zijn. Let op dat ze elkaar niet raken en er ze ook niet in een erg vochtige plek lopen.
Snapt iemand wat hier aan de hand is, en wat ik er aan zou kunnen doen of zou moeten laten doen?
Ik denk niet dat het relevant is maar het gas is propaangas (uit een grote tank) en beide leidingen zijn circa 10 jaar geleden aangelegd.
20210227_153826044_iOS (Small).jpg
20210227_153816380_iOS (Small).jpg
20210227_153550607_iOS (Small).jpg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: corrosie koperen leidingen

Je zegt "niet in een erg vochtige plek" maar toch lijkt het er op dat er af en toe vocht (condensatie?) op de buizen druppelt en zo corrosie veroorzaakt.

Maar het is moeilijk voor buitenstaanders om met alleen deze close-up foto's een totaalbeeld te krijgen.

Plaats eens foto's waarop de totale situatie compleet te zien is, inclusief het plafond erboven.

Berichten: 856

Re: corrosie koperen leidingen

Daar is overduidelijk sprake van lekkage.

oplossing lek opzoeken en verhelpen.
leiding met roest vervangen en het koper even oppoetsen.

Berichten: 4

Re: corrosie koperen leidingen

Dank voor jullie reactie, ik zocht er een soort kathodische corrosie achter, ik dacht echt dat er geen lekkage boven kon zitten, maar ga er nog een keer grondiger mee aan de slag.

Berichten: 39

Re: corrosie koperen leidingen

Is er S 39 als vloeimiddel bij het solderen gebruikt?
Het kan ook zijn dat er verschillende metalen toegepast zijn bij het installeren van één leidingstuk.
Dit geeft kathodische elektriciteit waarbij het minst edele metaal aangetast wordt.

Berichten: 856

Re: corrosie koperen leidingen

nee je ziet ook lekkage sporen op de vloer en de muur verder is er veel wit dat kan geocideerd zijn zijn maar ook kalk uit het lekwater

ps de koper verbinding is een knelkoppeling

Berichten: 25

Re: corrosie koperen leidingen

Heeft (waarschijnlijk) niets te maken met de corrosie maar bronwater kan arseen bevatten. Hopelijk heeft U daar ook op getest.

Berichten: 4

Re: corrosie koperen leidingen

Na nogmaals flink speuren hebben we gevonden dat de oorzaak toch wel lekkage was van iets er boven, op beide plekken. Zoals ik eerder schreef dacht ik eerder serieus dat dat niet kon, vandaar dat ik jullie tijd verspild heb: sorry daarvoor!
Enorm bedankt voor jullie meedenken!

Reageer