DC-motoren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 47

DC-motoren

Hey

Ik vraag me af of er iemand mij kan uitleggen hoe een DC-motor werkt. Online zijn er hier veel dingen over te vinden maar ik snap het stuk niet met de commutator. Dit is voor mij nog niet geziene leerstof maar ik vraag me dit af. De wetten ivm magnetisme zijn me bekend alsook de linker en rechterhandregel. Ik snap gewoon niet zo goed wat de commutator doet. Ik ben een zesdejaarsstudent elektriciteit-elektronica.

Alvast bedankt!

Mvg Kevin

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: DC-motoren

Een commutator is letterlijk een wisselaar of omkeerder. Een DC motor bestaat meestal uit twee vaste magneetpolen en een anker dat daar tussendoor draait. Dat anker heeft ook polen, maar die worden veroorzaakt door de stroom. 
Als nu een ankerpool een zuidpool is dan zal hij worden aangetrokken door de vaste noordpool. Maar als hij daar eenmaal is aangekomen zal hij een noordpool moeten worden die door de vaste noordpool wordt afgestoten. Daarvoor moet de stroomrichting in de ankerpool omkeren. En daarvoor dient de commutator. Op het moment dat een ankerpool de vaste pool passeert wordt hij tijdelijk kortgesloten doordat de koolborstel de commutatorlamellen overbrugt. Als hij iets doordraait zal de stroom in de andere richting gaan lopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: DC-motoren