rookgasafvoer CV isoleren

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: rookgasafvoer CV isoleren

en dat "netto" heb ik dan te letterlijk gelezen.
Aha, daar zit het misverstand.
 
Met dat "netto" in bericht #20 bedoelde ik: de hoeveelheid warmte die de zolderkamer ontvangt.
Dat was toen de 60 W van de warme buis, plus 30 W van de ketel, minus 30 W welke de koude buis opnam.
 
En als je die 40 graden warme waterleidingen niet zou isoleren kwam daar nog eens zo'n 50 W bij (gebaseerd op 3 meter 22 mm buis).
 
Totale warmte-input naar zolderkamer was toen dus ongeveer 60 + 50 = 110 W
 
Na aanbrengen van het jasje is de input nog ongeveer 30 (ketel) + 50 (leidingen) = 80 W
 
En als je later de waterleidingen isoleert zal de input nog slechts 30 W (ketel) zijn.
Aangenomen althans dat alle isolatie perfect zou zijn, dus waarschijnlijker is het 40 W.
 
De zolder krijgt straks dus nog maar een derde van de warmte van een paar dagen geleden. Afgezien wat er door het trapgat komt.
 
Bedenk echter wel dat als de temperatuur op de zolderkamer daalt de temperatuur van de onderliggende slaapkamers ook zal dalen. En daardoor die van de daaronder liggende woonkamer ook, tenzij de ketel iets harder brandt. Anders gezegd: hoe kouder de zolder des te meer warmte stroomt er van de woonkamer via de slaapkamers naar de zolder en de kamerthermostaat zal de ketel dus ietsje meer laten stoken.
 
Probleem met isoleren van buizen in een goed geisoleerd huis is dat het moeilijk te quantificeren is hoe groot het effect op het gasverbruik van de ketel zal zijn. Het kan tegenvallen vanwege bovengenoemde effecten.
 
De concentrische buis op het dak aan de buitenzijde isoleren (al genoemd in bericht #7) levert gegarandeerd een kleine besparing op en heeft geen invloed op de temperatuurverdeling van ruimtes in het huis.
Maar doe dat alleen als je er eenvoudig bij kunt zonder het risico te lopen je nek te breken.
De isolatie aan bovenzijde goed afdichten met alutape of ducttape zodat er geen regenwater tussen isolatie en buis kan stromen.
 
 
Ik had gisteren al een thermometer door die jas heen geprikt,
Mooi, maar wat meet die thermometer precies?
De wandtemperatuur van de luchtbuis? Zou mooi zijn maar zal wel niet.
De temperatuur van de lucht tussen de buizen? Dat getal zegt niets.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: rookgasafvoer CV isoleren

Pinokkio schreef:  
De temperatuur van de lucht tussen de buizen? Dat getal zegt niets.
dat zou dan jammer zijn, want zijn kwikreservoirtje hangt inderdaad gewoon vrij ergens midden tussen die twee buizen. 
 
De rest van je verhaal begrijp ik wel overigens. 
 
We moesten vanmiddag even weg, en ik heb de thermostaat expres teruggedraaid naar 18°C. Toen we terugkwamen was het afgekoeld naar 19°C. Terug omhoog gezet naar 20°C, en de kachel heeft nu een uurtje constant gebrand (het was binnen 20 minuten overigens weer 20°C op de thermostaat) . Volgens de thermostaat is de ketel overigens wel een heel uur "aan" geweest, maar zoals al eerder verteld, met een aanvoertemperatuur van 44°C . 
 
Vlak voor ik de thermostaat terug omhoog gooide, dus een uur of drie na de kachel uitgezet te hebben (door de thermostaat omlaag te zetten) was de lucht in de "jas"  16°C . Dat klom op een paar minuten na de herstart naar de 20, om daarna in een kwartiertje rustig door te stijgen naar uiteindelijk 27°C en daar ongeveer te blijven hangen. Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat dat niks zou doen op een meter plastic buis. 
 
Jammer dat ik dit proefje niet kan doen met twee ketels in een lab, en overal sensoren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: rookgasafvoer CV isoleren

Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat dat niks zou doen op een meter plastic buis.
Het doet wel watt, maar het is de vraag of dat meer is dan de 30 W die ik eerder schatte.
 
Ik baseerde me eerder op jouw metingen van 3 januari 's avonds (bericht #13), met een buitenluchtemperatuur van 3 oC, een luchtbuistemperatuur van gemiddeld 14 oC, een rookgasbuistemperatuur van gemiddeld 35 oC en een zoldertemperatuur van 20 oC.
Met een jasje daaromheen zou ik toen een gemiddelde luchttemperatuur in het jasje verwachten in de orde van 25 oC.
 
Jij mat enkele uren geleden 27 oC terwijl de buitenluchttemperatuur toen ongeveer 6 oC geweest moet zijn. Wat de rookgastemperatuur was is onbekend. Of het ketelvermogen, en daarmee lucht- en rookgasdebiet, hoger of gelijk of lager was dan op 3 januari is ook onbekend.
 
Al wat we zien is dat met een 3 graden hogere temperatuur van de aangezogen buitenlucht de temperatuur in het jasje ongeveer 2 graden hoger is. Dat is niet onverwacht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: rookgasafvoer CV isoleren

Pinokkio schreef:  Wat de rookgastemperatuur was is onbekend. Of het ketelvermogen, en daarmee lucht- en rookgasdebiet, hoger of gelijk of lager was dan op 3 januari is ook onbekend.
 
helaas, ja, "onbekend". Ik heb niet de gereedschappen om in langere meetsessies aan te tonen of het werkt of niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: rookgasafvoer CV isoleren

Als je nog eens gaat meten, bepaal dan ook het gasverbruik zodat je weet wat het vermogen van de ketel op dat moment is, en het lucht- en rookgasdebiet geschat kunnen worden.
 
De temperatuur in het jasje meten is niet erg zinvol.
Die temperatuur is bovendien niet overal hetzelfde.
Bovenin het jasje iets hoger dan onderin.
Dicht bij de ketel iets hoger dan dicht bij de dakdoorgang.
Bovendien wordt de thermometer aangestraald door de warme buis en zal dus altijd een iets hogere temperatuur aangeven dan die van de lucht. Een thermometer geeft immers altijd z'n eigen temperatuur aan, niet die van het medium waarin hij zich toevallig bevindt.
 
Als ik maar één thermometer beschikbaar had dan zou ik die gebruiken om de wandtemperatuur van de luchtbuis te meten direct bij de ketelinlaat, aan de dakzijde. Vastgemaakt door met isolatie om de buis te wikkelen.
Als ik twee thermometers kon missen dan zou ik de tweede monteren op de wand van de rookgasbuis bij de keteluitlaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: rookgasafvoer CV isoleren

update:
het zal vast niet aan die geïsoleerde rookgasafvoer te danken zijn, eerder aan een combinatie van nog lager afstellen van de aanvoertemperatuur, de in oktober aangebrachte kruipruimte-isolatie en een mogelijk meevallende stookwinter, maar waar mijn gasverbruik de afgelopen 10 jaar tussen 930 en 1120 m³ lag (wat voor een hoekwoning alles meevalt) was dat afgelopen winter (juli-juli) 800 m³.

Dus nog een verdere reductie gehaald in een toch al behoorlijk zuinig huis. :D

Berichten: 12.262

Re: rookgasafvoer CV isoleren

Ik denk dat die meevallende winter wel een factor kan zijn geweest: ik heb hier helemaal niets veranderd en kreeg recentelijk toch ongeveer een maand aan teveel berekende voorschotten terug.

Overigens ben ik wel iedere winter ruim een maand in het buitenland, dus het zou kunnen zijn dat ik toevallig een paar extreem koude dagen of zelfs weken 'gemist' heb.

Anderzijds, als je het zuinigste jaar van de afgelopen 10 hebt gehad en de temperatuur binnen hetzelfde hebt gehouden lijkt me wel dat er iets geholpen heeft. Misschien is het wel de isolatie van de kruipruimte - hier noemen ze dat 'bewoners van de 14e etage' ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: rookgasafvoer CV isoleren

Mijn gasverbruik was afgelopen jaar (apr-apr) 28 % lager dan het gemiddelde van de voorgaande 10 jaar, en 16 % lager dan het laagste van de voorgaande 10 jaar, zonder dat er extra isolatie aangebracht is, of wat dan ook.

Ik kreeg meer dan een maand voorschot terug.

De zachte winter was dus van enorme invloed.

Berichten: 12.262

Re: rookgasafvoer CV isoleren

Blijkbaar :)

Hier hebben we blokverwarming en krijg je een afrekening gebaseerd op gebruik in GJ, die dan weer over het hele gebouw verdeeld moeten worden... allemaal een stuk minder inzichtelijk en duurder dan je eigen CV ketel en gasmeter waaraan je kunt zien wat je precies zelf verstookt.

Meer mensen met een gunstige rekening dit jaar?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: rookgasafvoer CV isoleren

Ja, ook meer dan een maand terug gekregen terwijl er niets in/aan huis is gewijzigd.

Berichten: 12.262

Re: rookgasafvoer CV isoleren

Het lijkt gewoon een gunstig jaar geweest te zijn - ook voor mensen het de hele winter in nederland hebben gezeten.

Neemt niet weg dat die isolatie zich vast wel een keer gaat terugverdienen, er komen vast wel weer koudere winters aan.

Ondertussen denk ik dat de vorige weken mn stroomrekening wel een tikje extra heeft gekregen van de airco, dat kost zo een paar euro per dag als het opeens 30++ graden is buiten ;)

Reageer