Warmtebalans ammoniakkoeler

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Warmtebalans ammoniakkoeler

Hoi,
 
Voor mijn eindopdracht op mijn stage moet ik een warmtebalans maken. 
Het gaat hier om de opdracht: is het mogelijk om dieptekoeling toe te passen op de aanzuig van de luchtcompressor. Dit door middel van een ammoniak koeler.
 
Deze lucht wordt gebruikt in als verbrandingslucht op de gasturbine (axiaal compressor). In de zomer kan deze niet zo optimaal draaien als in de winter, dit door de temperatuur van de lucht die aangezogen wordt. Nou moet ik er dus achter komen de ammoniak ver genoeg kan koelen. 
De koeler staat met 50% vol met vloeibare ammoniak en door de pijpen komt de lucht die gekoeld moet worden. De temperatuur van de ammoniak is 1 .C
 
Nu heb ik nog niet alle gegevens van de wisselaar zelf, zoals het oppervlak/aantal buizen/oppervlak buizen etc. 
 
Mijn vraag is nu: hoe pak ik dit aan?
Ik weet dus niet goed waar ik precies moet beginnen met de berekeningen.
Kan iemand mij hier mee helpen/ op weg helpen?
 
Groeten!
 
 
 
<i> </i>
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmtebalans ammoniakkoeler

Opmerking moderator

Verplaatst naar praktische en overig technische wetenschappen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Warmtebalans ammoniakkoeler

Gaat dit over een bestaande warmtewisselaar?
Indien bestaand, waar wordt die dan nu voor gebruikt? Staat hij nu al voor de gasturbine, of ergens anders?
 
Of gaat dit over een nieuwe ww die jij moet dimensioneren?
 
Je moet allereerst weten wat het luchtdebiet is en met welke temperatuur, en tot welke temperatuur die lucht afgekoeld moet worden.
Dat geeft je het vermogen en de LMTD van de ww.

Reageer