as op koker koppeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

as op koker koppeling

Hallo allemaal
 
Ik ben een machine aan het ontwerpen waarbij ik een roterende as op een koker moet bevestigen.
Hiervoor weet ik geen goede oplossing.
 
Waar het over gaat is dus een as van rond 30 die moet bevestigd worden op een koker van 40x40x1.5.
Hierbij is het nodig dat de bevestiging demonteerbaar moet zijn aangezien andere componenten op de as bevestigd moeten worden ook moet de bevestigen vrijwel spelings vrij zijn in verband met de rest van de machine die zeer nauwkeurig moet zijn.
 
hiervoor is er een situatie schets gemaakt.
situatie schets.pdf
(978.09 KiB) 89 keer gedownload
 
ook had ik al 5 ideeën bedacht die misschien zouden kunnen werken deze zijn:
1. een bus op de koker lassen waar de as in geplaatst kan worden met een gat door de as en de bus waar vervolgens een pin met perspassing in geplaatst word.
2. bus op de koker lassen met schroefdraad en uitwendige schroefdraad op de as daarna erin schroeven (deze oplossing zeer waarschijnlijk niet goed).
3. variant 1 alleen dan door het gat schroefdraad tappen en de as op de bus vast zetten met een bout moer verbinding.
4. een stuk as op de koker lassen en vervolgens de roterende as op de as van de koker monteren met een torsie stijve as koppeling.
5. gat in de koker maken waar de as doorheen gaat vervolgens 2 gaten door de koker en de as heen maken en hier 2 pinnen met perspassing doorheen plaatsen.
 
ik hoop dat iemand mij kan helpen.
 
alvast bedankt

Berichten: 6

Re: as op koker koppeling

hier nog een visualisatie van de bedachte oplossingen.
oplossing 1.pdf
(26.9 KiB) 82 keer gedownload
oplossing 2.pdf
(24.12 KiB) 82 keer gedownload
oplossing 3.pdf
(28.67 KiB) 77 keer gedownload
oplossing 4.pdf
(25.58 KiB) 67 keer gedownload
oplossing 5.pdf
(24.21 KiB) 79 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: as op koker koppeling

of een flens op het uiteinde van de as lassen (of aandraaien), die je met bouten (en eventueel paspennen, afhankelijk vd gewenste nauwkeurigheid) op de koker (al dan niet met een dubbelingsplaat) zet.

Berichten: 6

Re: as op koker koppeling

king nero schreef: of een flens op het uiteinde van de as lassen (of aandraaien), die je met bouten (en eventueel paspennen, afhankelijk vd gewenste nauwkeurigheid) op de koker (al dan niet met een dubbelingsplaat) zet.
bedankt voor de reactie ik ben gaan nadenken over de flens en ben tot een idee gekomen wat het gaat worden namelijk een flens met 4 gaten die zo bevestigd worden aan de as met draadeind in de as.
Schermopname (37).png
Schermopname (37).png (141.73 KiB) 2467 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: as op koker koppeling

Waarom aan de as bouten, en niet lassen? Dan moet je al met verzonken koppen werken, en wordt je flens ook zoveel dikker.
En gezien je maatvoering, dacht ik eerder aan een rechthoekige flens, maar dat maakt verder niets uit.

Berichten: 6

Re: as op koker koppeling

ik weet niet of dat je de situatie schets had gezien? maar daarin is te zien dat ik de as vast wilzetten door middel van 2 lagers en een verdikking van de as hierdoor als je de lagers wil monteren of demonteren moet deze over de as kunnen glijden en als de as dus vastgelast zit zou dit niet meer mogelijk zijn. daarom zal de as demonteerbaar moeten zijn van de flens dacht ik. en de rechthoekige flens zou inderdaad logischer zijn ja aangezien dit een voorbeeld was wat snel getekend was had ik hier ook niet verder over nagedacht maar bedankt voor dit idee zal het zeker integreren in mijn ontwerp

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: as op koker koppeling

Ik vermoed dat het aseind vrij moet blijven om het lager er af te kunnen halen. Als je dan draadeinden aan de as bevestigt kun je net zo goed 4 gaten in de koker boren waar die draadeinden rechtstreeks in gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: as op koker koppeling

Idd, had ik over het hoofd gezien. Maar ik ben niet overtuigd van de efficientie van een dergelijke verbinding. Indien de flens niet 100% loodrecht op de as wordt gevezen, heb je een cyclische belasting op die bouten en staan ze binnen de kortste keren los, ongeacht hoezeer je ze ook borgt.
Een optie is, afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden, die lagers vastzetten tussen/tegen circlips en die flens toch lassen.
Of indien die lagers zelden/nooit moeten vervangen worden, die flens gewoon lassen, en losslijpen of vernieuwen indien dat lager ooit dient vervangen te worden. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: as op koker koppeling

Moet de as per se op de koker komen? Als hij er ook naast mag dan kan je hem iets langer uitvoeren en met 2 stropbouten (ook wel U-beugels genoemd) tegen de koker klemmen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: as op koker koppeling

Jouw tekening in #4 lijkt mij niet de juiste maatvoering te hebben.
Je schrijft dat de as 30 mm dik is en de koker 40*40mm is (en dunwandig).
Hoe wil je die flens (met, afgaande op de tekening, een diameter van pakweg 60 mm) aan de koker vastmaken?
 
Ik heb geen idee wat de krachten op het geheel worden, maar voor een spelingsvrije en sterke verbinding zou ik een ander ontwerp kiezen.
Enerzijds het al geopperde rechthoekige koppelstuk, maar dan met een langere en sterkere schacht. Twee imbusboutjes (hier zwart desnoods met een plaatje messing eronder om de as niet te beschadigen) zetten het vast op de as. Door de twee gaten bouten die door de dunwandige koker gaan, die ik dan zeker intern op zou voorzien van een vulstukje (blokje inwendig strak passend staal met een gat waardoor de bout gaat) zodat de koker niet wordt vervormd als de moeren van de bouten worden aangehaald. Het geheel is dan eenvoudig en snel te monteren en demonteren.
 
Image1.jpg
Image1.jpg (27.15 KiB) 2463 keer bekeken

Berichten: 858

Re: as op koker koppeling

Ik meen te begrijpen uit jouw schetsen dat de koker gaat mee draaien.
 
slijp aan de as twee vlakke stukken
las op de koker een twee schetsplaatjes die overeenkomen met de vlakke stukken
zet het vast met een centrale bout met draad in de as.

Reageer