Luchtafvoer licht nok nieuw stal werkt niet voldoende.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Luchtafvoer licht nok nieuw stal werkt niet voldoende.

In 2015 een nieuwe stal gebouwd die 106 bij 40 meter is en 13 meter hoog is.Volgens de lichtnorm plaatst men dan een licht nok van 10% van de breedte(4 meter). Omdat onze stal is geïsoleerd hebben wij gekozen voor een nok van 5 meter.De licht nok staat 28 cm verhoogd op het dak.Weerskanten van de licht nok staat op een afstand van 30 cm een opstaande rand van 50 cm.
Deze rand moet de wind geleiden naar boven en daar door trek veroorzaken op de binnen kant waardoor je aanzuigende werking krijgt door het gat van de licht nok (28*30 cm).De bovenste 10 meter van de binnen kant van het dak zit onder de spinnenwebben.Voor mij een teken dat hij niet goed trekt.Wie heeft een goed advies voor dit probleem?.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Luchtafvoer licht nok nieuw stal werkt niet voldoende.

Zonder gedetailleerde tekening is dit niet duidelijk.

Wie heeft dit systeem ontworpen?
Hoeveel luchtstroming zou dit systeem volgens de ontwerper moeten creëren?

Berichten: 12.262

Re: Luchtafvoer licht nok nieuw stal werkt niet voldoende.

Waarom zou je concluderen dat het niet correct werkt aan de hand van spinnewebben?

Een objectieve meting lijkt me om te kijken hoeveel volume lucht er daadwerkelijk door die openstaande rand gaat, en of dat voldoet aan de eisen.

Een spinneweb is geen reden om aan te tonen dat de luchtsnelheid op een bepaalde plaats laag is. In sommige gevallen zelfs juist het tegendeel: sommige spinnen bouwen bijvoorbeeld webben tussen bomen en hekwerken omdat daar een redelijke luchtstroom is en hun prooi-insecten min of meer onvrijwillig in het web worden geblazen.

Het is vreemd om na een paar dagen geparkeerd te zijn een web aan te treffen tussen je auto en een boom of iets dergelijks, en dat lijkt me een uitgesproken voorbeeld van vrije luchtcirculatie als het een parkeerplaats in de open lucht is.

Reageer