Metaaldeeltjes oplossen in warm leidingwater

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Metaaldeeltjes oplossen in warm leidingwater

Uit https://www.brabantwater.nl/paginas/Vra ... nodeid=209
Kan ik warm water uit de kraan drinken?

Nee, dat kunt u beter niet doen. Wij garanderen de kwaliteit van koud leidingwater. Maar wij kunnen dat niet doen voor verwarmd leidingwater dat door een boiler of geiser heeft gestroomd. Uw boiler of geiser is gemaakt van metaal. In warm water lossen metalen beter op dan in koud water. Daarom is er een kans dat er teveel metalen in warm water zitten.

Vindt u het water uit de kraan te koud om te drinken? Verwarm het water dan in een pan, fluitketel of waterkoker. U kunt het verwarmde water mengen met koud water tot u de temperatuur goed vindt.
NB: ons kraanwater komt van Brabant Water


In hoeverre is dit realistisch?

Mijn vraag komt voort uit de praktijk. in 2013 is mijn oudste zoon geboren en voor de flesvoeding was toen de standaard methode dat je handwarm kraanwater pakt, poeder erbij en klaar. Nu 6 jaar later zou ik hem blijkbaar op een koperdieet hebben gezet? :?

Nu ben ik geen chemicus natuurlijk, maar als koperleidingen tientallen jaren blijven functioneren zonder dat ze ook maar enige slijtage vertonen, hoeveel koper lost er dan daadwerkelijk op? Mijn boerenverstand zegt dat dit minimaal zal zijn. Anderzijds zegt mijn boerenverstand óók dat zo'n waterleidingbedrijf zulks niet zonder reden op de website zet.

En is het verschil tussen warm en koud water dusdanig dat er serieus meer koper oplost? En last but not least: als ik datzelfde koude water wat normaliter door mijn CV c.q. keukenboiler wordt opgewarmd nu door een fluitketel laat opwarmen, wat is dan effectief het verschil, behalve dan het metaal in kwestie?
Over keukenboilers gesproken: een Quooker spuugt warm water uit specifiek voor consumptie. Hoe zit dat dan?

Berichten: 12.262

Re: Metaaldeeltjes oplossen in warm leidingwater

Het waterleidingbedrijf kan de correcte werking van jouw cv, geiser, boiler (of waterkoker, fluitketel etc) niet garanderen, en daarmee dus ook niet dat het warme water veilig is.

Verder denk ik dat je boerenverstand volledig gelijk heeft: als het echt zou oplossen zouden die leidingen geen decennia mee gaan. Ik zet er zelf ook gerust koffie mee, en daar is niets vreemds aan de proeven.

Ik heb wel een achtergrond in de chemie maar zie niet in waarom een koperen leiding zou oplossen in min of meer neutraal water, ongeacht de temperatuur.

Bovendien heb je een beetje koper wel nodig, ca 1 mg per dag voor een volwassene. Stel dat het 1 mg per liter zou oplossen, en je 50 liter warm water per dag gebruikt om te douchen etc, dan zou je 50 mg per dag aan leiding verliezen, da's 15 gram per jaar. Na een jaar of 20 zou er 300 gram verdwenen moeten zijn, en dan denk ik dat de boel toch echt wel gaat lekken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Metaaldeeltjes oplossen in warm leidingwater

Vroeger gebruikten mensen koperen ketels en potten voor warm water en koken, maar die waren van binnen vertind (bekleed met een laagje tin metaal) om vergiftiging door koper te voorkomen.

Als koper door contact met water in combinatie met zuurstof en CO2 een groen oxidelaagje vormt dan is dat giftig als het in water oplost en dat zal beter in warm dan in koud water oplossen.

Ik denk echter niet dat in een waterleiding of boiler of geiser die continu gevuld is met water kopergroen zal ontstaan.
Als de leiding echter telkens leeg loopt en er telkens buitenlucht in kan komen dan kan zich wellicht telkens wel een minimale hoeveelheid kopergroen in de leiding vormen wat met de volgende spoelbeurt eruit komt.

Berichten: 12.262

Re: Metaaldeeltjes oplossen in warm leidingwater

De reden voor dat laagje tin (of tegenwoordig vaker RVS) is omdat koper reageert met zuren in aanwezigheid van een oxidator. Als je een zuur gerecht maakt (en dan zijn er best veel) en het is blootgesteld aan zuurstof in de lucht kan het (langzaam, maar toch) reageren.

Leidingwater is echter niet zuur maar zelfs licht alkalisch (streefwaarde pH 8.0), en zuurstof zit er ook niet zoveel in.

Overigens valt dat oplossen best wel mee, als je een koperen munt (toevallig nog ergens een gulden stuiver/cent liggen?) in een glas kokend hete azijn gooit zul je waarschijnlijk niet eens een groene oplossing krijgen. Voor het idee: ik heb wel eens koper van printen ge-etst. Dat is een laagje van 35 micrometer dik, en ets je eraf met zoutzuur + waterstofperoxide bij een graad of 40-50... en dan duurt het nog 5 a 10 minuten om dat flinterdunne laagje eraf te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Metaaldeeltjes oplossen in warm leidingwater

Als ik het zo lees lijkt het er eerder op dat ze zich willen indekken tegen mogelijke randscenario's?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Metaaldeeltjes oplossen in warm leidingwater

in een glas kokend hete azijn gooit zul je waarschijnlijk niet eens een groene oplossing krijgen.
Koper zal normaliter niet oplossen in azijnzuur, en zelfs niet in zoutzuur.
H+ is een zwakke oxidator, niet sterk genoeg om Cu te oxideren naar Cu2+. Als er echter bovendien een andere oxidator aanwezig is zoals O2 of H2O2 of nitraat (salpeterzuur) of ........ dan zal koper wel oxideren en oplossen.
Als ik het zo lees lijkt het er eerder op dat ze zich willen indekken tegen mogelijke randscenario's?
De watermaatschappij heeft geen idee in wat voor oude en/of door amateurs gebouwde installaties hun water opgewarmd wordt. Waarschijnlijk dekt men zich in tegen zeldzame situaties (better safe than sorry) zodat men later geen claims kan krijgen.

Berichten: 12.262

Re: Metaaldeeltjes oplossen in warm leidingwater

Inderdaad, ze kunnen domweg niet garanderen dat die toestellen geen troep aan je water toevoegen en adviseren terecht het niet te drinken, want het -kan- fout gaan.

Er bestaan echt idiote apparaten, bijvoorbeeld de zgn 'suicide showers' waarbij water rechtstreeks over een metalen spiraal in de douchekop loopt die onder netspanning staat. Waar die spiraal van gemaakt is weet ik niet, maar het klinkt niet als een gezond idee om dat water nog te drinken.

Berichten: 863

Re: Metaaldeeltjes oplossen in warm leidingwater

vrijwel alles lost op in water.
Maar dat gaat maar heel langzaam.

en koper vergiftiging zal je er niet snel van oplopen denk ik maar een lood vergiftiging bij oude leidingen is op de lange duur wel een mogelijkheid.

Reageer