acculader

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

acculader

Van een accuboormachine van een bekend merk heeft na vele jaren trouwe dienst de acculader het begeven. Het gaat om accu's die in het handvat van de boormachine passen, Li-ion, 10,8 V.

Ik had per se acuut dat ding nodig, beide accu's waren leeg, en ach, dat machientje was ook al weer een jaar of vijftien oud, dus maar gauw een nieuwe kopen dan kon de klus verder. Heb ik min of meer bij toeval een model met exact hetzelfde model accu's, op één ding na: accu's en lader zijn 12V .

Mijn oude boormachinetje doet het prima op zo'n nieuwe accu, maar welke bezwaren/gevaren zouden er kunnen kleven aan de oude 10,8 V accu's opladen in de nieuwe 12V lader?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: acculader

Als accu’s ergens niet tegen kunnen is laden waarbij de maximum spanning overschreden wordt. Laden in die 12V-lader zou dan dus alleen kunnen wanneer je op tijd de accu er weer uit haalt.
Maar als die 10,8V-accu inderdaad Li-ion is, zouden er drie cellen in zitten. Die bereiken bij volle lading echter 4 V per cel, dus 12 V. Misschien verschilt die oude accu wel helemaal niet van die 12V-versie.
Je zou de klemspanning van de accu’s bij een vergelijkbare laadtoestand eens kunnen vergelijken.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: acculader

Een hoop fabrikanten zijn recent overgestapt qua benaming. 10.8V nominaal heet ineens 12V-max. Het zijn echter exact dezelfde 3.6V cellen.

Zie bijvoorbeeld hier de site van Bosch erover: https://www.bosch-professional.com/gb/e ... 8v-to-12v/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: acculader

CoenCo schreef: zo 20 okt 2019, 21:01 10.8V nominaal heet ineens 12V-max.
Kijk aan, hartelijk dank. Ik zou niet op de idee gekomen zijn. Het gaat toevallig nog over dezelfde fabrikant ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: acculader

... of hoe marketing de consument (onnodig) op kosten jaagt...
Is zeker interessante info, CoenCo, dit ga ik volgende keer als ik iets koop/vervang ook in de gaten houden.

Berichten: 3.777

Re: acculader

Li-ion accus zijn 3.6V per cel nominaal en tijdens laden mag er maximaal 4.2 V per cel op staan. Het gaat dus om het aantal cellen in serie. 3 cellen in serie levert 10.8V nominaal en die mag je maximaal laden tot 12.6V. Normaal laden ze via de lader eerst met stroom totdat de 12.6V bereikt wordt en dan houdt de lader ze op 12.6V tot de stroom onder een bepaalde waarde komt en dan zijn ze vol. Hoe langer je ze op hoge spanning houdt hoe eerder ze einde levensduur zijn. Dus als je niet de volle capaciteit nodig hebt kun je ze beter begrenzen op bv 4.1V per cel. Dan komt er misschien 90% van de maximale lading in, maar gaan je accu's wel een aantal keren langer mee.

Reageer